E-YU-SAVEZI-ORGANIZACIJE-KRIZE-Organizacije/savezi-Politika-Ratovi NJ 6. VII. FR: KRIZA IGDJE U E POGAĐA E NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU6. VII. 1999.Kosovska lekcija"Je li točno da nakon rata na Kosovu ništa više nije isto? Prije samo
nekoliko tjedana takvo je očekivanje bilo uvriježeno. Činilo se da je zaokret previše dubok, izgledi za uspjeh NATO-ova bombardiranja previše neodređeni. Kosovo je postalo unutarnjopolitičkim pitanjem, gurnuvši njemačke zelene na sam rub podjele. Sada je Kosovo ponovno potisnuto daleko u pozadinu. Njemačka politika kruži oko odbacivanja atomske energije i oko Saveza za rad (njemačka inačica Gospodarsko-socijalnog vijeća - op. prev.). Balkan više nije ratno već zaštićeno područje, i to je razmjerno dosadno. Nikog više ne zanima što će ubuduće tamo koordinirati dosadašnji ministar u kancelarovu uredu. Važnije je da više nije u Bonnu.Čini se da je nakon rata na Kosovu sve ostalo po starom - bar na prvi pogled. Pritom valja napomenuti da ipak ostaju dalekosežna pitanja, koja je upravo zato lako potisnuti u drugi plan. Naime, pouka je bila sljedeća: mnoge omiljene dugotrajne rasprave iznenada je potisnula stvarnost koju nitko više ne može
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
6. VII. 1999.
Kosovska lekcija
"Je li točno da nakon rata na Kosovu ništa više nije isto? Prije samo
nekoliko tjedana takvo je očekivanje bilo uvriježeno. Činilo se da
je zaokret previše dubok, izgledi za uspjeh NATO-ova bombardiranja
previše neodređeni. Kosovo je postalo unutarnjopolitičkim
pitanjem, gurnuvši njemačke zelene na sam rub podjele. Sada je
Kosovo ponovno potisnuto daleko u pozadinu. Njemačka politika
kruži oko odbacivanja atomske energije i oko Saveza za rad
(njemačka inačica Gospodarsko-socijalnog vijeća - op. prev.).
Balkan više nije ratno već zaštićeno područje, i to je razmjerno
dosadno. Nikog više ne zanima što će ubuduće tamo koordinirati
dosadašnji ministar u kancelarovu uredu. Važnije je da više nije u
Bonnu.
Čini se da je nakon rata na Kosovu sve ostalo po starom - bar na prvi
pogled. Pritom valja napomenuti da ipak ostaju dalekosežna
pitanja, koja je upravo zato lako potisnuti u drugi plan. Naime,
pouka je bila sljedeća: mnoge omiljene dugotrajne rasprave
iznenada je potisnula stvarnost koju nitko više ne može
usmjeravati. Buduća funkcija Bundeswehra? Njemačka uloga u
svijetu? Čovječna vanjska politika, orijentirana na vrijednosti?
Kosovo je iznudilo praktične odgovore na ta pitanja - bez ikakvih
alternativa, tvrde oni koji su morali donositi odluke. U tom je
kontekstu potpuno razumljiva smušenost koja je nastupila u
tjednima nakon ružnog sna.
Zbog vladine politike štednje značenje tih pitanja postalo je jasno
tek na primjeru Bundeswehra. Vojni dužnosnici drže da su njihove
postrojbe pogrešno opremljene i zahtijevaju - uz imanentno logična
objašnjenja - više milijarda ulaganja - od europskog špijunskog
satelita do novih transportnih zrakoplova. Ministar obrane žurno
gomila snage za reakcije na krize kako bi uopće mogao udovoljiti
zahtjevima. Time ministar Scharping dodatno relativizira staru
funkciju obrane zemlje i neće moći dugo financirati svoje
interventne postrojbe bez drastičnog smanjenja vojske. Ukidanje
vojne obveze, čemu su na društveno-političkoj razini bili
suprotstavljeni mnogi argumenti - postalo je još realnije
rješenje.
Drugo središnje iskustvo jest konzekvencija procesa europeizacije
njemačke vanjske i sigurnosne politike. Naime, ta bi konzekvencija
mogla razumijevati približavanje manevarskog prostora ništici.
Tako je bilo početkom bombardiranja kad se NATO zbog vlastitih
poteza našao prisiljenim nešto poduzeti, a Zapad je kliznuo u
zračni rat čiji završetak odnosno proširenje nije bilo moguće
proračunati. Doslovno nisu znali što čine - znali su samo da to
moraju činiti. Uključivanjem Rusije Nijemci su na diplomatskoj
razini pomakli puno stvari s mrtve točke. No, ta činjenica ne smije
prikriti višetjednu prevlast obvezatne savezničke solidarnosti i
dokazane minimalne izglede pojedinih članica NATO-a da u vojnom
savezu odustanu od započete politike. U sadašnjem je presedanu
iskušano sljedeće: kada NATO zove, Njemačka se odaziva.
Opisana snažna povezanost sa savezom pruža trajnu zaštitu od svake
nacionalističke stranputice, ali istodobno ograničava
suverenitet vlastitog razmišljanja kada drugi lutaju
stranputicama. Takva povezanost ne smije biti smatrana samo
dobrodošlim realnim načelom koje nepovratno uklanja iluzije svih
vrsta (pa i onih crveno-zelenih). Stvar je mnogo složenija. Previše
je jednostavno u retrospektivi uočavati samo gladak završetak ili
ga čak moralno snažno uzvisiti, proglašavajući ga blistavom
pobjedom vanjske politike, orijentirane na vrijednosti. Naime, jaz
između međunarodnoga prava i obveze na pružanje pomoći, te između
zaštite i istodobnog ugrožavanja ljudskih života ne dopušta takve
ocjene.
Samo onaj tko protegne pogled dalje u prošlost od zračnih udara,
otkrit će istinsko bitno pitanje: kako u Europi onemogućiti da
jednog dana ponovno bude prekasno za mir te da rat ostane jedinim
preostalim odgovorom? Čak ni strategije izbjegavanja sukoba u
međunarodnim organizacijama i tijelima, koje su razvijene radi
sprječavanja sukoba među državama i na koje je njemačka politika
stišavanja napetosti nekada bila tako ponosna, nisu polučile
nikakve rezultate. Pouka glasi: štogod se događa bilo gdje u
Europi, pogađa baš sve - svidjelo se to bogatim zapadnim zemljama
ili ne; htjela to javnost, koja još funkcionira nacionalno, primiti
na znanje ili ne.
Debelokoštvo prema ratu i njegovim posljedicama ima i umirujućih
ali i problematičnih strana. Ni traga militarizaciji njemačkog
društva - rat ionako nije bilo moguće izravno doživjeti. No, slike
se usijecaju u opći iskustveni fond i bez izravnog suočavanja. Ono
što više nije pod znakom pitanja postaje normalno. Tajni nastavni
plan, lekcija Kosovo: povezivanje s međunarodnom zajednicom
dosegnulo je razinu s koje više nema povratka - a katkad više ni
vlastitog puta", upozorava Richard Meng.