FR-DE-spomenici-Ratovi-Parlament-Vlada-Arhitektura FR LE MONDE 26.6.SPOMENIK ŽIDOVIMA FRANCUSKALE MONDE26. VI. 1999.Zastupnici u Bundestagu odlučuju o podizanju spomenika žrtvama holokausta"Nakon žestoke prepirke koja traje već više
od deset godina, Njemačka dobiva spomenik žrtvama holokausta. Zastupnici u Bundestagu trebali su u petak 25. VI. u Bonnu odlučiti o obliku i značenjskom sadržaju tog arhitekturnog djela o kojemu se samo zna da će biti podignut u samom središtu Berlina. Prostor od dvadeset tisuća četvornih metara savezna je država sačuvala tik uz Brandenbourška vrata, u ministarskoj četvrti gdje su danas, kao i u nacističko doba, sabrana najvažnija tijela vlasti.Trebala je to biti jedna od onih velikih rasprava o povijesti i sjećanju koje obilježavaju povijest njemačkog parlamenta od 1949. Glavna je zadaća spomenika (na njemačkom 'Holocaust-Mahnmal') sačuvati sjećanje na holokaust nakon XX. stoljeća uspijevajući dirnuti u srce i dušu buduće naraštaje. Zadaću ove rasprave filozof Juergen Habermas nedavno je izrazio ovako: 'Hoćemo li od Auschwitza načiniti sastavni dio naše političke svijesti? Prihvaćamo li kao dio našeg uništenog narodnog identiteta uznemirujuću političku
FRANCUSKA
LE MONDE
26. VI. 1999.
Zastupnici u Bundestagu odlučuju o podizanju spomenika žrtvama
holokausta
"Nakon žestoke prepirke koja traje već više od deset godina,
Njemačka dobiva spomenik žrtvama holokausta. Zastupnici u
Bundestagu trebali su u petak 25. VI. u Bonnu odlučiti o obliku i
značenjskom sadržaju tog arhitekturnog djela o kojemu se samo zna
da će biti podignut u samom središtu Berlina. Prostor od dvadeset
tisuća četvornih metara savezna je država sačuvala tik uz
Brandenbourška vrata, u ministarskoj četvrti gdje su danas, kao i u
nacističko doba, sabrana najvažnija tijela vlasti.
Trebala je to biti jedna od onih velikih rasprava o povijesti i
sjećanju koje obilježavaju povijest njemačkog parlamenta od 1949.
Glavna je zadaća spomenika (na njemačkom 'Holocaust-Mahnmal')
sačuvati sjećanje na holokaust nakon XX. stoljeća uspijevajući
dirnuti u srce i dušu buduće naraštaje. Zadaću ove rasprave filozof
Juergen Habermas nedavno je izrazio ovako: 'Hoćemo li od Auschwitza
načiniti sastavni dio naše političke svijesti? Prihvaćamo li kao
dio našeg uništenog narodnog identiteta uznemirujuću političku
odgovornost za to što su Nijemci počinili, poduprli i prihvatili
taj prekid u civilizaciji?'
Pitanja koja je istaknuo Juergen Habermas to su oštrija što
ujedinjena Njemačka u ovom času premješta svoje ustanove u bivšu
prijestolnicu Reicha i što se zemlja pita o političkom identitetu
'Berlinske Republike'. Sociolog Jan Philipp Reemstma, koji je
organizirao veliku izložbu o zločinima Wehrmachta, misli da
spomenik žrtvama holokausta mora odražavati 'zajednički osjećaj',
pače 'osjećaj strave'. On kao primjer navodi uspješan spomenik
vijetnamskom ratu iz Washingtona.
Zastupnici su kod glasovanja postavili tri pitanja: ima li Njemačka
potrebu za takvim spomenikom? Treba li on biti posvećen samo
židovskim žrtvama holokausta ili i drugima? Napokon, koji
prijedlog za izradu spomenika treba prihvatiti? Nakon završetka
natječaja, zadržane su dvije inačice. Prva pripada američkom
arhitektu Peteru Eisenmannu. Riječ je o polju sa stećcima uz koji bi
se trebao urediti informacijski trg - muzej i arhivsko središte u
isto vrijeme. Taj projekt koji je više puta bio prepravljan na
zahtjev političkih čimbenika, stvara ozračje groblja u naravnoj
veličini. U početku su stećci trebali biti jako visoki i podsjećati
na šumu, ali su arhitekta zamolili da 'dotjera' cjelinu. (...)
Došavši na vlast u jesen 1989., kancelar Gerhard Schroeder i dobar
dio njegove momčadi u načelu su bili protiv takvog spomenika. Novi
je kancelar s jedne strane htio utjeloviti Njemačku koja se
'vratila u normalno stanje' i osjeća se odgovornom, ali ne i krivom
za prošlost. S druge se strane kancelarova momčad plašila da
monumentalnost i pretjerani esteticizam projekta ne izazovu dojam
usiljenosti. Ministar kulture Michael Naumann pronašao je puno
zajedničkih točaka između 'Mahnmala' i nacističke arhitekture
Alberta Speera. Mnoge su se osobe, među kojima i bivši kancelar
Helmut Schmidt, plašile da će redarstvene snage s psima čuvarima
danonoćno morati čuvati spomenik od grafita i oskvrnuća.
Napokon, protivnici projekta nemaju nikakvih izgleda da ih se čuje,
pošto je pisac Martin Walser u listopadu 1998. izazvao prepirku
državnih razmjera glede 'instrumentalizacije' holokausta u
glasilima. Upozoravajući na 'stalno podsjećanje na sram', Martin
Walser je budući 'Mahnmal' nazvao 'zbrkom veličine nogometnog
igrališta' i, začudo, omogućio pristašama spomenika da dokažu
utemeljenost svog projekta", piše Lucas Delattre.