US-E-YU-INTEGRACIJE-Obrana-Diplomacija-Organizacije/savezi US 24. VI. IHT INTEGRACIJE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE24. VI. 1999.Dok se Europa koleba, NATO napreduje prema istoku"Pune posljedice intervencije NATO-a
u Jugoslaviji tek će se osjetiti. Intervencija je promijenila NATO, a promijenila je i Europsku uniju. Ona ih je pretvorila u suparnike u borbi za utjecaj na budućnost Europe", piše William Pfaff."Europljanima je rat bolno pokazao vlastite nedostatke na vojnom planu i stratešku ovisnost o Americi. Postojeći planovi za prisniju europsku suradnju u razvoju i proizvodnji oružja te za novu vojnu suradnju između Britanije i Francuske (koja bi vjerojatno uključila i Njemačku) dobili su novu potporu. No, europska prošlost u vojnoj suradnji bez NATO-a ne ulijeva povjerenje.NATO je preuzimanjem balkanskog protektorata (koji mu je, na vlastit zahtjev, povjerilo UN-ovo Vijeće sigurnosti) napravio političko ulaganje bez presedana. Sve dok Srbija traži suverenitet nad Kosovom, pokrajina neće biti sigurna, čak ni na Kosovu na kojemu uglavom nema Srba. Sukob između srpskog iredentizma i albanskog zahtjeva za neovisnošću nastavit će se, a NATO je sad vojni arbitar.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
24. VI. 1999.
Dok se Europa koleba, NATO napreduje prema istoku
"Pune posljedice intervencije NATO-a u Jugoslaviji tek će se
osjetiti. Intervencija je promijenila NATO, a promijenila je i
Europsku uniju. Ona ih je pretvorila u suparnike u borbi za utjecaj
na budućnost Europe", piše William Pfaff.
"Europljanima je rat bolno pokazao vlastite nedostatke na vojnom
planu i stratešku ovisnost o Americi. Postojeći planovi za prisniju
europsku suradnju u razvoju i proizvodnji oružja te za novu vojnu
suradnju između Britanije i Francuske (koja bi vjerojatno
uključila i Njemačku) dobili su novu potporu. No, europska prošlost
u vojnoj suradnji bez NATO-a ne ulijeva povjerenje.
NATO je preuzimanjem balkanskog protektorata (koji mu je, na
vlastit zahtjev, povjerilo UN-ovo Vijeće sigurnosti) napravio
političko ulaganje bez presedana. Sve dok Srbija traži suverenitet
nad Kosovom, pokrajina neće biti sigurna, čak ni na Kosovu na kojemu
uglavom nema Srba. Sukob između srpskog iredentizma i albanskog
zahtjeva za neovisnošću nastavit će se, a NATO je sad vojni
arbitar.
Uspjeh OVK-a u preuzimanju civilne vlasti u dobrom dijelu pokrajine
- dok upravitelji međunarodne zajednice tek trebaju stići -
navješćuje nevolje u budućosti.
Europska unija želi preuzeti odgovornost za civilnu obnovu na
Kosovu i, na posljetku, za srpsku reintegraciju u Europu. Ministri
vanjskih poslova Europske unije odlučili su u ponedjeljak od UN-a
zatražiti da imenuje nekog iz Europske unije za vođenje međunarodne
civilne misije.
Preuzimanje odgovornosti na Kosovu promijenit će Europsku uniju.
Polazeći od (opravdane) pretpostavke da su balkanska stabilnost i
pomirba prijeko potrebni za europsku stabilnost, Europska unija si
osigurava dulji boravak na Balkanu. Što je još važnije, to mijenja
smjer, važnost i prirodu proširenja Europske unije.
Ta odluka prešutno promiče balkanske države na čelo popisa zemalja
koje se žele priključiti Europskoj uniji. One će steći novi status,
možda kao 'autonomne države' ili 'autonomne pokrajine' Europske
unije (prijedlog koji se neslužbeno razmatra u Bruxellesu).
Kandidati za članstvo u Europskoj uniji iz srednje i istočne Europe
tako gube prioritet. Oni svoje čekanje smatraju zamornim, čak
neopravdanim. Iako Europska unija navodno procjenjuje njihovo
zadovoljavanje uvjeta i čeka unutrašnje promjene radi usklađivanja
s normama Europske unije, stvarni razlog za odgodu jest to da
zapadni Europljani nisu donijeli odluku kakvu Europu žele.
Žele li 'saveznu' Europu, oni ne mogu, u skoroj budućnosti,
prihvatiti kandidate iz srednje i istočne Europe. Trošak smanjenja
postojećih gospodarskih i socijalnih razlika bio bi prevelik za
zapadnu Europu, koju muče visoka nezaposlenost i sporo
gospodarstvo.
Vođa Zaklade Stefan Batory iz Poljske, Alexander Smolar, rekao je
prošloga tjedna na konferenciji Europskog sveučilišnog instituta u
Firenci da su neki u zemljama srednje i istočne Europe sada skloniji
ulasku u NATO nego u Europsku uniju. Njih je zapadna Europa
razočarala.
Oni kažu da je Europska unija drska u svojim zahtjevima za reformom
i da je jako protekcionistički raspoložena pri obrani vlastite
poljoprivrede i industrije od buduće konkurencije novih članica.
NATO, naprotiv, izgleda kao 'susretljiva zajednica'.
Taj sud možda ima više sentimentalni nego praktični sadržaj, ali
pokazuje naglašenu promjenu u tome kako sadašnji kandidati za
članstvo u Europskoj uniji vide budućnost. A to mijenja stratešku
budućnost i Europske unije i NATO-a.
Prije manje od jednoga desetljeća, plan je bio da Europska unija
svojim proširivanjem prihvati bivše komunističke zemlje koje bi
pronašle svoju sigurnost u tome da postanu sastavne članice zapadne
zajednice. U to se vrijeme očekivalo da će NATO ostati vojni čuvar
Europe, ali samo to.
Tada je Washington zaokupila zamisao o proširenju NATO-a.
Predložena je nova mirovna misija kako bi se objasnilo proširenje,
za koje se inače činilo da nema mnogo vojne vrijednosti, ili da čak
podrazumijeva smanjivanje djelotvornosti NATO-a.
Proširenje NATO-a zahtijevalo je da Savez pomogne demokratizaciju
vojnih snaga srednje i istočne Europe te prilagodi vojne norme i
proizvodnju u novim članicama zapadnim standardima. Sve to
Washington i Europsku uniju čini suparnicima glede oblika novog
europskog geopolitičkog poretka. Washington je želio da NATO
ujedini cijelu Europu i da se čak proširi izvan Europe na neke bivše
sovjetske države. Plan je Europsku uniju zamišljao kao podređenu
regionalnu skupinu zapadnoeuropskih članica proširenog NATO-a pod
vodstvom Washingtona.
To se mnogima u zapadnoj Europi nije svidjelo, ali oni svejedno nisu
ponudili nikakvu koherentnu alternativu, primjećuje Smolar,
istodobno vrijeđajući mnoge zemlje srednje i istočne Europe čiji je
veliki san, prije jednog desetljeća, bilo članstvo u Europskoj
uniji.
Nevolja nudi prigode: balkanska odgovornost zahtijeva rješavanje
sukoba između 'produbljujuće ' i 'proširujuće' Europske unije.
Možda se mogu stvoriti novi oblici članstva za zemlje kojima
nedostaju uvjeti za puno članstvo.
Ili bi Europska unija na posljetku mogla birati između pune
političke integracije - što je intelektualno privlačno, ali nije
vjerojatno, budući da se tomu opire snažna manjina glasača - i
učvršćenja fleksibilne i proširene nesavezne Europe autonomnih
zemalja.
Postoji opasnost da bi NATO Europu mogao politički preteći u
srednjoj i istočnoj Europi u trenutku kad je kosovski rat otkrio
njezinu vojnu ovisnost o Sjedinjenim Državama. Možda je takav
gubitak neovisnosti cijena neodlučnosti."