E-ORGANIZACIJE-POLITIKA-MEDIJI-Organizacije/savezi-Politika-Glasila/mediji-Ljudska prava AU 24. VI. DS DUVE: OESS JE PRAVI FORUM ZA RJEŠAVANJE EUROPSKIH PITANJA AUSTRIJADER STANDARD24. VI. 1999.OESS je nezaobilazan za rješavanje
europskih problema"Freimut Duve, sudionik jučerašnje rasprave o 'Medijima i ratu' u forumu Bruna Kreiskog, zalaže se za 'samostalni operativni identitet' OESS-a.Udružite se ako se želite poboljšati. Ta jednostavna uzrečica vrijedi i za vanjsku politku: naddržavni, dakle međunarodni dogovori, sporazumi, organizacije i ustanove oduvijek su uspostavljani radi poboljšanja položaja sudionika-potpisnika. U XIX. stoljeću posrijedi je bio položaj državnih vladara, a u XX. sve više i više položaj građana. Nije baš uvijek sve išlo kako treba. To vrjedi za UN, ali i za Svjetsku banku, a trebalo bi vrijediti i za velike regionalne međunarodne zajednice ispod razine UN-a. Mogu li dogovori i sporazumi uspostaviti mir, bogatstvo ili ekološki preokret, radi kojih su i sklopljeni? Nakon završetka hladnog rata i nakon desetljeća jako okrutnih ratova u Europi, primjereno je postaviti sljedeća pitanja: imamo li prave ustanove za rješavanje sutrašnjih zadaća? Jesu li balkanski ratovi otvorili nove probleme i nova pitanja za ustanove europskih država?
ska prava
AUSTRIJA
DER STANDARD
24. VI. 1999.
OESS je nezaobilazan za rješavanje europskih problema
"Freimut Duve, sudionik jučerašnje rasprave o 'Medijima i ratu' u
forumu Bruna Kreiskog, zalaže se za 'samostalni operativni
identitet' OESS-a.
Udružite se ako se želite poboljšati. Ta jednostavna uzrečica
vrijedi i za vanjsku politku: naddržavni, dakle međunarodni
dogovori, sporazumi, organizacije i ustanove oduvijek su
uspostavljani radi poboljšanja položaja sudionika-potpisnika. U
XIX. stoljeću posrijedi je bio položaj državnih vladara, a u XX. sve
više i više položaj građana. Nije baš uvijek sve išlo kako treba. To
vrjedi za UN, ali i za Svjetsku banku, a trebalo bi vrijediti i za
velike regionalne međunarodne zajednice ispod razine UN-a. Mogu li
dogovori i sporazumi uspostaviti mir, bogatstvo ili ekološki
preokret, radi kojih su i sklopljeni? Nakon završetka hladnog rata
i nakon desetljeća jako okrutnih ratova u Europi, primjereno je
postaviti sljedeća pitanja: imamo li prave ustanove za rješavanje
sutrašnjih zadaća? Jesu li balkanski ratovi otvorili nove probleme
i nova pitanja za ustanove europskih država?
Iz jako važnog procesa ublažavanja napetosti - Helsinškog
sporazuma, sklopljenog prije gotovo 25 godina - nastala je
Organizacija za sigurnost i suradnju u Europi. (...)
Pitanja? Je li riječ o organizaciji? Nudi li ona sigurnost?
Obuhvaća li suradnju? I u prvom redu, je li ona Europa? Počnimo s
ovim posljednjim: riječ je o transatlantskoj i transuralskoj
organizaciji: njezine su članice i SAD, i Kanada, i srednoazijske
postsovjetske republike. Dakle, OESS nije moguće zemljopisno
ograničiti na Europu, ali su njezini nositelji sve europske države.
Razlikuje se od Ujedinjenih naroda u jednom vrlo bitnom elementu:
definira samoga sebe kao obitelj demokratskih država. Ujedinjenim
narodima to nikada nije pošlo za rukom. Naime, članice te svjetske
zajednice bile su i okrutne države - i Staljinov Sovjetski Savez i
Pinochetov Čile. Ni danas Sjeverna Koreja ni Burma ne moraju
napustiti Ujedinjene narode zato što su diktature. U OESS-u su
države autoritarnih obilježja podvrgnute promatranju i
interventnoj kritici naših ustanova.
UN je dijete Drugoga svjetskog rata. OESS je dijete hladnog rata.
Kada je riječ o kršenju ljudskih prava, ograničenju novinarskih
sloboda, OESS priznaje suverenitet država puno manje od
Ujedinjenih naroda. To mi omogućuje da u okviru svoje dužnosti
podsjećam svaku državu na njezine obveze jamčenja slobode
novinara.
Vojna dimenzija i veličina zadaće uvjetovala je, u slučaju Kosova,
isticanje zahtjeva za mandatom UN-a. Taj je uvjet bio nužan i iz
međunarodnopravne perspektive. No, ubuduće bi se trebalo raditi na
mogućnosti da i mandat OESS-a otvara slične opsežne mogućnosti
djelovanja kao i mandat UN-a. U tom bi slučaju samoobvezivanje svih
članica na standarde pravne države i demokratskog ustroja olakšalo
postavljanje temeljnih uvjeta za 'europske vrijednosti', više nego
što se to trenutno nazire pri usvajanju mandata Ujedinjenih naroda.
Naravno, UN-ove organizacije izvanredno rade na rješavanju
neposrednih problema - izbjegličke tragedije, bolesti, povratka
prognanika, opskrbe - a za sve to OESS nema iskustva ni
odgovarajućih ustanova. No, regionalna je organizacija neophodna
za dugoročni razvoj demokracije.
Stoga su ispravna razmatranja koja iznosi, primjerice, Richard von
Weizsaecker, da je ta velika regionalna organizacija daleko
primjerenija za rješavanje europskih kriza i zajedničkih europskih
problema nego Ujedinjeni narodi. No, najnovija kosovska kriza
pokazala je da najvažnije industrijske države pojačano smatraju i
koriste međunarodne ustanove kao upotrebljive i korisne klavire:
čas OESS, čas UN. To znači da se proces odlučivanja i dalje odvija
kao proces donošenja vanjskopolitičkih odluka u pojedinim
državama, koje na često napornim uvodnim razgovorima pokušavaju
utvrditi zajednički nastup, potom predstavljen u raznim
organizacijama.
OESS i UN zapravo i nemaju vlastiti operativni identitet. U svakom
slučaju, što više međudržavni savezi, poput 15 članica Europske
unije u proteklim godinama, budu jednoglasno govorili i
odlučivali, to će se snažnije i OESS razvijati u zaseban operativni
element. Trenutno njegova slabost ili snaga ovise o dogovoru
njegovih članica prije sjednica. Bude li prihvaćena opcija njegova
jačanja, morat će se promijeniti i njegovi oblici odlučivanja. U
tom će slučaju i OESS trebati tijelo sukladno Vijeću sigurnosti UN-
a. Utoliko bi bila logična reforma koju predlaže von Weizsaecker:
OESS-ovo tijelo, koje će donositi odluke, utemeljene na glasovima
većine. No, čim bi to bilo ostvareno, još bi izričitije vrijedilo
načelo o nužnim uvodnim bilateralnim i multilateralnim
razgovorima.
To bi se, dugoročno, pokazalo smislenim upravo za Balkan: naime,
sve su balkanske države članice OESS-a i već su proteklih godina
iskusile da OESS-a ustraje na minimalnim demokratskim standardima
na koje su se same obvezale. Ja to činim na temelju svog mandata, a
OESS-ova predstavništva na temelju svojih specifičnih mandata.
Stoga je kosovski signal već krenuo u pravom smjeru: OESS razvija na
Kosovu demokratske i građanske ustanove. Tako i mora biti, budući
da se članice UN-a nikada nisu obvezale na poštivanje demokratskih
prava i obveza.
U svakom slučaju, Europa ne može trajno tolerirati da diktatura
poput Kine svojim pravom na veto sudjeluje u odlučivanju o tome kako
će se Europa boriti za svoje demokratske i civilne vrijednosti te
kako će ih provoditi u djelo. Doduše, UN ima daleko bolja iskustva s
dugoročnim kriznim situacijama nego OESS, a primjer su Cipar i
Namibija. Ali taj proces praćenja sukoba, odnosno suzbijanja
kriza, vrlo rijetko uspijeva pokrenuti i proces budućih
demokratskih promjena. UN-ove ustanove jako su dobro
institucionalno pripremljene za takve zadaće, ali su politički
relativno nemoćne, jer u odlučujućim pitanjima opet ovise o
jednoglasnom pristanku Vijeća sigurnosti UN-a", napominje na kraju
priloga Freimut Duve, "dugogodišnji zastupnik SPD-a u njemačkom
Bundestagu i od 1997. povjerenik OESS-a za slobodu medija".