E-YU-US-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi-Diplomacija-Obrana US 20. VI. NYT EU OBRANA SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES20. VI. 1999.Europa bez Amerike kao osloncaDirektor Instituta Remarque na newyorškom sveučilištu, Tony Judt, piše:
"(...) Komentatori i političari naprezali su se kako bi iz Kosova izvukli dalekosežne zaključke. 'Mi' smo pobijedili. Bombardiranje donosi rezultate. Njemačka je opet u službi, pod vodstvom 'ratnog kancelara' Gerharda Schroedera. Ovo je novi početak za NATO. Europa će zauzeti ujedinjeno vojno stajalište. Zapadni će savez biti radikalno reformiran. Ovo je kraj NATO-a.Dobar dio toga su besmislice. Pobjeda? Bombardiranje je možda dovelo Slobodana Miloševića za pregovarački stol, no budući da je NATO odbacio svaku zamisao da silom osvoji njegov teritorij (a njegovi su vođe bili očajnički željni brzog rješenja) on je i dalje na vlasti. A srpski je problem još tu - pitajte bilo koga u Crnoj Gori, Vojvodini ili Makedoniji.NATO je, s druge strane, stvarno u nevolji: Europljani nisu vojno sposobni za uključivanje u rat, dok Amerikancima za to nedostaje volje. Veći dio života današnjih političara prošao je kao da to uopće nije bilo važno: 'rat' je značio obranu od moguće sovjetske
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
20. VI. 1999.
Europa bez Amerike kao oslonca
Direktor Instituta Remarque na newyorškom sveučilištu, Tony Judt,
piše: "(...) Komentatori i političari naprezali su se kako bi iz
Kosova izvukli dalekosežne zaključke. 'Mi' smo pobijedili.
Bombardiranje donosi rezultate. Njemačka je opet u službi, pod
vodstvom 'ratnog kancelara' Gerharda Schroedera. Ovo je novi
početak za NATO. Europa će zauzeti ujedinjeno vojno stajalište.
Zapadni će savez biti radikalno reformiran. Ovo je kraj NATO-a.
Dobar dio toga su besmislice. Pobjeda? Bombardiranje je možda
dovelo Slobodana Miloševića za pregovarački stol, no budući da je
NATO odbacio svaku zamisao da silom osvoji njegov teritorij (a
njegovi su vođe bili očajnički željni brzog rješenja) on je i dalje
na vlasti. A srpski je problem još tu - pitajte bilo koga u Crnoj
Gori, Vojvodini ili Makedoniji.
NATO je, s druge strane, stvarno u nevolji: Europljani nisu vojno
sposobni za uključivanje u rat, dok Amerikancima za to nedostaje
volje. Veći dio života današnjih političara prošao je kao da to
uopće nije bilo važno: 'rat' je značio obranu od moguće sovjetske
agresije. Prema tom scenariju, američki je nuklearni kišobran bio i
nužan i dovoljan. Europska potrošnja za obranu pala je kao nikada
prije. Članstvo u NATO-u bilo je bezbolno i korisno. Zapadni
Nijemci nisu imali izbora, morali su prihvatiti američko vodstvo,
Britancima se s vremenom svidjela ta zamisao, a Francuzi (koji su
odbili američko vojno zapovjedništvo, ali su svejedno dobili
pogodnosti članstva u NATO-u) postupaju kao muktaši.
Promijenile su se dvije stvari. Koristi amerčikoga nuklearnog
kišobrana manje su očite, bez stvarne i prisutne sovjetske
prijetnje. A Sjedinjene Države više ne pružaju vodstvo. Taj
posljednji problem vrlo je važan i ovdje ozbiljno podcijenjen, dok
u današnjoj Europi predstavlja predmet za žestoke rasprave. (...)
Europljani su postali sumnjičavi. Pretrpjeli su poniženje, zbog
vlastitoga neuspješnog reagiranja na pokolje u Bosni, a slika
Sjedinjenih Država ozbiljno je ugrožena američkim taktikama
izbjegavanja bilo kakvog rizika na Kosovu. Bill Clinton i njegov
mnogo ismijavan vanjskopolitički tim će otići, a problem će ostati.
Uzdrmane su temeljne psihološke pretpostavke zapadnog saveza i
nešto se mora promijeniti. Ali, što?
Europljani prosječno troše manje od dvije trećine svote koju za
obranu troše Sjedinjene Države (u odnosu na njihov bruto domaći
proizvod). Time se može kupiti ograničena količina oružja i
vojnika. Na Kosovu će Britanci, Francuzi, Nijemci i Talijani
osigurati oko 33.000 vojnika (od toga 13.000 britanskih), a
Sjedinjene Države ne više od 7.000. Ono što Europljanima nedostaje
veliki su zrakoplovi, suvremene rakete i mogućnost brzog prijevoza
i opskrbe svojih vojski na dugo razdoblje.
Da bi se to promijenilo - da bi se Europljani oslobodili svoje
ovisnosti o Sjedinjenim Državama - trebaju se dogoditi dvije
stvari. Oni moraju povećati potrošnju na obranu za bar 50 posto i
združiti svoje vojne industrije i vojnu opskrbu te strukture za
planiranje i zapovijedanje. I sve to moraju učiniti pod
pokroviteljstvom 'Europe', ali tako da zapravo ne napuste NATO i da
mu ne smanje važnost.
No, to se vjerojatno neće dogoditi. Europljani su se privikli da na
obranu troše malo, a poslije hladnog rata obećana im je 'mirovna
dividenda', u smislu da će sada moći trošiti još manje. Pravila nove
euro igre zahtijevaju da zemlje članice nastave smanjivati
deficite i obuzdavati javnu potrošnju. Povećanja poreza radi
obrane, ili značajno skretanje vladine potrošnje sa socijalne
skrbi na obranu, politički su nezamislivi.
Što se tiče međudržavne suradnje, i tu postoje ograničenja. Zasad
se nijedna europska država nije se pokazala ni izdaleka sklonom
zamisli o preustroju industrija obrane preko granica - na kocki je
previše poslova i nacionalnog ponosa. Treba spomenuti i da
'europske' snage ne održavaju mir u Bosni i na Kosovu; britanski,
francuski, njemački i talijanski vojnici nalaze se pod
(privremeno) ujedinjenim zapovjedništvom.
A svaka država ima vlastite motive i interese. Tony Blair je zauzeo
čvrsto stajalište protiv ratnih zločina na Balkanu, no njegovo je
moralno vodstvo u Europi promišljeni nadomjestak za britansko
odsustvo iz ustanova i foruma gdje se danas odlučuje o europskoj
gospodarskoj politici. To mu također pomaže da kod kuće obrani
prisnije britansko uključenje u europske poslove.
'Ratni kancelar' Schroeder bio je u stanju sačuvati Njemačku na
Balkanu samo zbog veoma nabijenih implikacija etničkog čišćenja i
njemačke obveze da se protiv njega bori. Budući će vođe možda imati
više problema da Nijemce uvjere u potrebu za vojnim uključenjem.
Što se tiče Francuza, njihovo oduševljenje 'multipolarnim'
svijetom govori o upornoj sumnjičavosti prema 'angloameričkoj'
politici i vodstvu; to neće prijeći u spremnost da se njihova
sredstva i identitet združe s europskom obrambenom silom.
Ako sile zapadne Europe imaju viška novaca, postoje bolji načini za
njegovo trošenje. Posljednjih 10 godina bile su obuzete
koristoljubivom opsesijom unaprjeđivanja institucijske
integracije unutar Eurpske unije. Sad je više nego ikada potrebno
brzo proširenje osnovnih ustanova Europske unije na istočnu i
jugoistočnu Europu. Srbija neće postati demokratska bez izgleda za
članstvo u Europskoj uniji. Makedonija, Rumunjska i baltičke
zemlje bile bi unutar Europe stabilnije nego izvan nje. Takva
strategija ubrzanog europskog uključenja značila bi da se jedan dio
novca koji Unija sad isplaćuje vlastitim prosperitetnijim
građanima prebaci istočno. No, to je bolje od trošenja toga novca na
naprednije sustave naoružanja.
U međuvremenu, NATO je u nevolji. Ali Kosovo ističe potrebu da se
protekcionistička, sebi okrenuta gospodarska unija prosperitetne
zapadne Europe zamijeni istinskim, sveeuropskim političkim
projektom. A takav projekt ima jednu nesumnjivu prednost, kako za
Europljane, tako i za Amerikance: budući da ne zahtijeva američko
vodstvo, njegovo odsustvo sada nije važno."