YU-MK-BA-HR-MEĐUNARODNA_ZAJEDNICA-POMOĆ-OBNOVA-Organizacije/savezi-Strana pomoć-Ratovi NJ 17. VI. ZEIT: MIR ĆE NA KOSOVU BITI SKUPLJI OD RATA NJEMAČKADIE ZEIT17. VI. 1999.Skupi mir"Sedamdesetosam dana Jugoslavija je bila izložena
pravoj tuči bombi i raketa. Sada je rat na Balkanu završen, a iza njega su ostale samo ruševine i uništena regija. Bombama uništene tvornice u Srbiji i Crnoj Gori, spaljena mjesta na Kosovu, prekinuta opskrba električnom energijom i prometne žile u cijeloj Jugoslaviji, u bijegu je jedan milijun ljudi, na ulicama vlada anarhija, Makedonija i Albanija preplavljene su morem prognanika, a šutnja oružja bila je u najboljem slučaju tek prvi korak na putu prema miru.Rat je još bio u punom jeku kad su se stručnjaci počeli nadmetati u procjenama troškova obnove. Joseph Stiglitz, glavni ekonomist Svjetske banke, iznio je najvišu procjenu - 100 milijardi dolara. Povjerenstvo EU-a spomenulo je oko 60 milijardi maraka, kao osnovu za neku vrstu 'Marshallova plana za Balkan', a istu svotu spomenula je i Deutsche Bank Research, ne uračunavši u nju troškove mirovnih snaga. Predsjednik Europskog povjerenstva Romano Prodi govorio je o 10 do 12 milijardi maraka godišnje u razdoblju od najmanje pet
NJEMAČKA
DIE ZEIT
17. VI. 1999.
Skupi mir
"Sedamdesetosam dana Jugoslavija je bila izložena pravoj tuči
bombi i raketa. Sada je rat na Balkanu završen, a iza njega su ostale
samo ruševine i uništena regija. Bombama uništene tvornice u Srbiji
i Crnoj Gori, spaljena mjesta na Kosovu, prekinuta opskrba
električnom energijom i prometne žile u cijeloj Jugoslaviji, u
bijegu je jedan milijun ljudi, na ulicama vlada anarhija,
Makedonija i Albanija preplavljene su morem prognanika, a šutnja
oružja bila je u najboljem slučaju tek prvi korak na putu prema
miru.
Rat je još bio u punom jeku kad su se stručnjaci počeli nadmetati u
procjenama troškova obnove. Joseph Stiglitz, glavni ekonomist
Svjetske banke, iznio je najvišu procjenu - 100 milijardi dolara.
Povjerenstvo EU-a spomenulo je oko 60 milijardi maraka, kao osnovu
za neku vrstu 'Marshallova plana za Balkan', a istu svotu spomenula
je i Deutsche Bank Research, ne uračunavši u nju troškove mirovnih
snaga. Predsjednik Europskog povjerenstva Romano Prodi govorio je
o 10 do 12 milijardi maraka godišnje u razdoblju od najmanje pet
godina. Prodi: 'Riječ je o velikom naporu koji ipak ne premašuje
europske mogućnosti'.
Posrijedi su spekulativne računice u kojima je sigurno samo jedno:
mir će svakako biti skuplji od rata. Po procjeni muenchenske
akademije Bundeswehra, zračni rat stajao je NATO oko 10 milijardi
maraka, a sada će samo razmještanje mirovnih snaga od 50 tisuća
vojnika (po višoj računici Deutsche Bank Research) gutati između 14
i 28 milijardi dolara godišnje.
Kao uporište za procjenu nužnih sredstava služi približno 10
milijardi maraka, koje su se protekle četiri godine slile u Bosnu -
uz gotovo tri milijarde za susjedne države. Čini se da je jedna
stvar izvjesna: Sjedinjene Države bit će jako suzdržane u
financiranju obnove. Amerikanci tvrde da su financirali najveći
dio ratnih troškova i da su sada na redu Europljani. Osim toga,
Washington kategorički tvrdi: sve dok je Milošević na vlasti, pomoć
Srbiji ne dolazi u obzir.
Dakle, glavni dio tereta snosit će Europa. Proračun EU-a može
maksimalno prikupiti jednu milijardu maraka godišnje za uklanjanje
posljedica rata, ističu u Europskome povjerenstvu. Žele li
Europljani učiniti nešto više, moraju iskoristiti postojeći
manevarski prostor za veće prihode. Takav potez bio bi uvjetovan
jednoglasnim odobrenjem ministara financija, a ta je mogućnost
gotovo isključena.
Doduše, Povjerenstvo EU-a moglo bi se dodatno osloniti i na 'svoju'
banku - Europsku investicijsku banku (EIB) u Luksemburgu. Ona ima
iskustva s projektima na istoku Europe i može preuzeti nužan novac
na tržištu kapitala i potom ga posuditi po posebno povoljnim
uvjetima. EIB se može angažirati na Kosovu i u susjednim zemljama s
'nekoliko milijardi eura u sljedećih nekoliko godina', ističe
njezin podpredsjednik Wolfgang Roth.
Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD) sa sjedištem u Londonu
također se spremna aktivirati u ulozi financijera. Već vodi više od
stotinu projekata na Balkanu, odobrila je za te potrebe izdvajanje
2,4 milijarde eura i sada namjerava 'igrati važnu ulogu kao partner
poduzeća u industriji i financijskom sektoru te pri rehabilitaciji
infrastrukture'. Velika očekivanja usmjerena su i na Svjetsku
banku i na Međunarodni monetarni fond, koji se za sada aktiviraju
samo u zemljama na rubu sukoba na Kosovu, jer Jugoslavija nije
njihov član.
Mnogi razmišljaju o novoj inačici Marshallova plana koji je nakon
Drugoga svjetskog rata podupro obnovu zapadne Europe s 11 milijardi
dolara. Tadašnje osnovno načelo bilo je sljedeće: Washington je
plaćao izravno američkim izvoznicima; primatelji uvezene robe u
Europi doznačivali su potom protuvrijednost u domaćoj valuti fondu
koji je pak financirao ulaganja za obnovu. Bilo je to uspješno
načelo, ali za razliku od četrdesetih i pedesetih godina, gotovo u
svim balkanskim zemljama nedostaje danas čak i zametak gospodarske
strukture s poduzećima koja normalno posluju. Prijeti velika
opasnost da će velike svote jednostavno ispariti (slično kao u
Rusiji) bez ikakvog rezultata.
Takve brige muče Wolfganga Rotha. Podpredsjednik EIB-a drži da
odluka o doznačivanju velikodušnih svota područjima bez
djelotvorne uprave ne bi bila dobar potez: 'Upozoravam da ne treba
jednostavno pumpati novac u regiju bez ikakvog nadzora. Kosovo ima
anarhične strukture - tamo ne treba naivno ulaziti'. Umjesto toga,
Roth pomišlja na kredite na više od 40 godina, s jedan posto kamata i
otplatom tek nakon 15 godina. Roth: 'To je u svakom slučaju bolje od
pukog poklanjanja novca'.
Drugo, financijski podvig može uspjeti samo u slučaju ciljane
upotrebe nužnog stručnog znanja. Povjerenstvo EU-a izvuklo je
određene pouke iz svog djelovanja u Bosni. Takve zadaće premašuju
njihove kadrovske kapacitete, a prevelika količina novca odlazi na
plaćanje vanjskih stručnjaka. Ovoga bi se puta stvari trebale i
brže odvijati. Guenter Burkhardt, glavni direktor povjerenstva EU-
a: 'Ne želimo situaciju kakvu smo imali u Bosni - s uvodnim
razdobljem od godinu dana za namještanje 50 ljudi u Sarajevu'.
Stoga Bruxelles danas tijesno surađuje s MMF-om i Svjetskom bankom.
Prije kraja ljeta s radom bi trebala početi 'agencija čija će zadaća
biti provedba zajedničkih programa obnove', a upravo je u tijeku
izrada odgovarajućeg prijedloga Povjerenstva EU-a. Cilj: troškovi
agencije sa sjedištem u Skoplju smiju iznositi najviše sedam do
osam posto pomoći pri obnovi. Početni je uvjet po Guenteru
Burkhardtu sljedeći: 'Polazimo od pretpostavke da će se na Kosovu
morati početi od nule'.
Do listopada ove godine stručnjaci Svjetske banke i Povjerenstva
EU-a trebali bi iznijeti što točnije brojke o ratnim štetama i tek
će tada početi savjetovanja o konkretnim projektima. Pritom se
razmišlja i o tijesnom povezivanju civilnih i vojnih snaga.
Odgovarajući prijedlog iznio je povjerenik EU-a Hans van den Broek
u pismu njemačkom ministru vanjskih poslova Joschki Fischeru.
Odgovarajuća su iskustva dobra. Primjerice, Povjerenstvo EU-a
dogovorilo je s Bundeswehrom da brigu za obnovu kuća u Sarajevu
preuzmu njegovi opkopari.
U jesen će početi i prikupljanje novca. Do kraja ove godine zakazane
su tri donatorske konferencije, a prva će biti održana sredinom
srpnja. U Bonnu već upozoravaju da Njemačka neće dopustiti 'da joj
ponovno nametnu ulogu financijskog zaprežnog konja europske
politike' (riječi Adolfa Rotha, političara CDU-a zaduženog za
proračun). Ministar financija Hans Eichel polazi od pretpostavke
da će mu za početak biti dovoljno 600 milijuna maraka, planiranih u
tekućem proračunu za trenutnu humanitarnu pomoć. U proračunu za
2000. godinu za te je potrebe predviđeno 1,5 milijardi maraka.
Danas još nitko ne može precizno kazati s kakvim će se zahtjevima
ministar financija tada suočiti.
Istodobno, već je sada poznato da će financiranje biti teško.
Eichel ne smije ulaziti u dugove za Balkan ako ozbiljno shvaća svoju
strategiju uklanjanja proračunskog deficita u visini 30 milijardi
maraka. A veći porezi? Eichel trenutno tvrdi da pomoć Kosovu 'ne
smije, zbog kvota predviđenih za Njemačku, služiti kao opravdanje
za povećanje poreza'. Njegov je prethodnik u tom pogledu radio po
kratkom postupku. Kad je Bonn, nakon rata u Zaljevu 1991., dobio iz
Washingtona račun koji je premašivao 17 milijardi maraka, Theo
Waigel je na brzinu povisio porez na dodanu vrijednost. Njegov
nasljednik Eichel pokušava sada s hitnim zahtjevom za raspodjelom
tereta na što veći broj leđa.
Kancelar Gerhard Schroeder očito ne gleda na te stvari tako
uskogrudno. Krajem svibnja, nakon koelnskog sastanka na vrhu EU-a,
Schroeder je na pitanje o njemačkom djelovanju na Balkanu odgovorio
sljedećim riječima: 'To je naš problem, to mi moramo riješiti.
Uostalom, morat ćemo ga i financirati'. Tko pak snosi teret, mora
imati i glavnu riječ, dodao je Schroeder . (...)
Stoga se ministarstvo vanjskih poslova već u svibnju raspitalo kod
nekih njemačkih građevinskih poduzeća jesu li zainteresirana za
obnovu bombama uništene jugoslavenske infrastrukture. Ona su,
naravno, odgovorila potvrdno, ali ne vjeruju u bujicu narudžbi.
'Iskustva baš i nisu jako pozitivna', uvjerava glasnogovornik
glavnog udruženja njemačkih građevinskih poduzeća, napominjući da
u Bosni i Hercegovini nije angažirano nijedno jedino njemačko
građevinsko poduzeće. Michel Pfeiffer, ravnatelj Njemačke
industrijske i trgovinske komore (DIHT - 'Deutscher Industrie- und
Handelstag' - op. prev.), požalio se sljedećim riječima: 'U okviru
pomoći Europske unije za Bosnu, Njemačka snosi 28 posto troškova, a
dobila je samo šest do sedam posto narudžbi'.
Kako bi ovoga puta više došao do izražaja, DIHT je s vladom stvorio
'krug dijaloga o jugoistočnoj Europi'. Više narudžbi trebala bi u
prvom redu dobiti srednja poduzeća pa 'ćemo zato biti jako
zadovoljni ako pomoć bude snažnije bilateralno usmjerena'. No,
konkurencija ne spava. Britansko ministarstvo trgovine i
industrije također radi na stručnoj skupini koja bi trebala
obuhvatiti niz velikih poduzeća. Britanska privreda tvrdi da je
ostala kratkih rukava u poslovima obnove nakon rata u Zaljevu.
Kolike god svote Zapad poslao, zemlje napaćene ratom očekuje dug i
težak put obnove. Frankfurtska banka BHR već upozorava da se 'ne
treba nadati da će Marshallov plan II potaknuti na Balkanu
gospodarsko čudo poput onoga zabilježenog u poslijeratnoj
Njemačkoj'. Nijedna balkanska zemlja nije na putu iz planirane u
tržišnu privredu ostvarila veliki napredak, nijedna nije ni
približno ponovno dostigla BDP iz godine preokreta, 1989. Posvuda
nedostaju poduzeća, a politička nestabilnost i korupcija otežavaju
gospodarski napredak. Razvojni proces koji vodi balkanske zemlje
prema miru, stabilnosti i blagostanju trebao bi biti dokončan
'perspektivom pune integracije u strukture Europske unije'.
Guenter Burkhard kazao je sljedeće: 'Perspektiva približavanja
Europskoj uniji djeluje na balkanske držve kao stabilizacijska
injekcija'", prenosi na kraju članka Klaus-Peter Schmid.