ES-POLITOLOGIJA-Politika-Političke stranke ESP/PAIS/10.6./LJEVICA I MOĆ ŠPANJOLSKAEL PAIS10. VI. 1999.Ljevica i moć"Schroeder i Blair sastavili su manifest modernizacije europske ljevice. Sigurno će im se pridružiti Aznar: mislim da
neće imati vlastitu doktrinu, ali je poslušan morski račić koji se zna skloniti u tuđu školjkicu. Gonzalez je i više od toga: predvodnik. U Španjolskoj se politička ljevica i desnica razlikuju uglavnom po tome tko će pokupiti novac. Etički cinizam napreduje. Ljevicu ne možemo definirati gledajući s vrha prema dnu. Marx i Engels, Bakunjin ili Kropotkin, Rosa Luxemburg ili Pablo Iglesias, bili su proganici, siromasi i maltretirani dok su definirali ljevicu o kojoj se stalno raspravlja.A to nisu svi: poticaj je došao iz donjih slojeva, od ljudi koji nisu ušli u povijest i od kojih su mnogi ubijeni. Realna ljevica je očajnički poticaj onih koji ne jedu ili se ne skrivaju. Moralna ljevica potječe od onih koji, iako nisu u takvoj situaciji, misle da se mora braniti jednakost. Idu još dalje od skromne klasne borbe. Čak i zapostavljeni društveni slojevi preziru one 'dolje' (imigrante, lumpen-proletere, ilegalce; joj, cigane, sirotinju),
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
10. VI. 1999.
Ljevica i moć
"Schroeder i Blair sastavili su manifest modernizacije europske
ljevice. Sigurno će im se pridružiti Aznar: mislim da neće imati
vlastitu doktrinu, ali je poslušan morski račić koji se zna
skloniti u tuđu školjkicu. Gonzalez je i više od toga: predvodnik. U
Španjolskoj se politička ljevica i desnica razlikuju uglavnom po
tome tko će pokupiti novac. Etički cinizam napreduje. Ljevicu ne
možemo definirati gledajući s vrha prema dnu. Marx i Engels,
Bakunjin ili Kropotkin, Rosa Luxemburg ili Pablo Iglesias, bili su
proganici, siromasi i maltretirani dok su definirali ljevicu o
kojoj se stalno raspravlja.
A to nisu svi: poticaj je došao iz donjih slojeva, od ljudi koji nisu
ušli u povijest i od kojih su mnogi ubijeni. Realna ljevica je
očajnički poticaj onih koji ne jedu ili se ne skrivaju. Moralna
ljevica potječe od onih koji, iako nisu u takvoj situaciji, misle da
se mora braniti jednakost. Idu još dalje od skromne klasne borbe.
Čak i zapostavljeni društveni slojevi preziru one 'dolje'
(imigrante, lumpen-proletere, ilegalce; joj, cigane, sirotinju),
koji ne moraju pripadati moralnoj ljevici. Jasno, slobodno tržište
ne može biti izbor ljevice, iako bi drugi ljevičarski teoretičar,
Jospin, rekao: 'prihvatimo tržišno gospodarstvo, ali ne i tržišno
društvo', kao da bi moglo postojati gospodarstvo koje ne pripada
društvu. Ljevica zna da slobodni izbori ne mogu postojati ako se
kandidate određuje po nepromjenjivim mehanizmima. I da ne postoje
imaginarne slobode. Zna da je u svim ratovima žrtva narod,
pakistanski ili hinduski, muslimanski ili animistički, albanski
ili srpski ili hrvatski ili bugarski ili crnogorski ili etiopski
ili peruanski ili kubanski. I da su svi ratni vođe uvijek neki
Milošević ili Solana ili Clinton. Realna ljevica je mnogo više od
toga. Kad Blair i Schroeder kažu da je sve staro i da je potrebna
veća 'fleksibilnost' i više 'poduzetnika' te da ne smije biti
'strogih ideoloških korzeta ljevičarskih ideja odavno izišlih iz
mode', oni ne žele razlikovati pomodnost od trajnosti. Kad oružje,
parlamenti i vjere proždiru ljevicu kako bi rekli da je njihova, oni
ponavljaju stari oblik ponašanja, poput kanibala koji su jeli srca
svojih neprijatelja", piše Eduardo Haro Tecglen.