FR-US-društva-Organizacije/savezi-Oružani sukobi-Društvo FRANCUSKA-LE MONDE OD 9.6.99.PROTUAMERIČKO RASPOLOŽENJE FRANCUSKALE MONDE9. VI. 1999.Slijepe ulice protuamerikanizma"NATO-ovo je bombardiranje na Kosovu u nekim intelektualnim
sredinama izazvalo, s obzirom na SAD, val osuda čija oštrina podsjeća na žestoke napade i prokletstva iz doba hladnoga rata. Tako je stajalište Regisa Debraya, Jean-Francoisa Kahna i nekih drugih, Pascal Bruckner u 'Le Mondeu' od 7. IV. ocijenio kao simptome 'antiyankeejevskog fanatizma' i 'mržnje prema Americi' za koje se vjerovalo da su odavno nestali. Je li se protuamerikanizam, 'ta mješavina oporosti, nadmoći i neznanja' na koju je nekoć upozoravao Francois Furet, vratio u Francusku pošto je bio utihnuo u godinama nakon vijetnamskog rata?Pascal Bruckner jedan je od onih koji su vjerovali da su u oštroj osudi SAD-a koju su izrekli protivnici rata na Kosovu prepoznali očitovanje onoga što je, prema njegovu mišljenju, 'jedna od najstarijih strasti francuske inteligencije i političara'. On je čak istaknuo, tijekom jedne konferencije na temu 'protuamerikanizama' koju je na Sorboni 3. i 4. lipnja organizirao Centar za europska istraživanja (EHESS) i Center for French
FRANCUSKA
LE MONDE
9. VI. 1999.
Slijepe ulice protuamerikanizma
"NATO-ovo je bombardiranje na Kosovu u nekim intelektualnim
sredinama izazvalo, s obzirom na SAD, val osuda čija oštrina
podsjeća na žestoke napade i prokletstva iz doba hladnoga rata.
Tako je stajalište Regisa Debraya, Jean-Francoisa Kahna i nekih
drugih, Pascal Bruckner u 'Le Mondeu' od 7. IV. ocijenio kao
simptome 'antiyankeejevskog fanatizma' i 'mržnje prema Americi' za
koje se vjerovalo da su odavno nestali. Je li se protuamerikanizam,
'ta mješavina oporosti, nadmoći i neznanja' na koju je nekoć
upozoravao Francois Furet, vratio u Francusku pošto je bio utihnuo
u godinama nakon vijetnamskog rata?
Pascal Bruckner jedan je od onih koji su vjerovali da su u oštroj
osudi SAD-a koju su izrekli protivnici rata na Kosovu prepoznali
očitovanje onoga što je, prema njegovu mišljenju, 'jedna od
najstarijih strasti francuske inteligencije i političara'. On je
čak istaknuo, tijekom jedne konferencije na temu
'protuamerikanizama' koju je na Sorboni 3. i 4. lipnja organizirao
Centar za europska istraživanja (EHESS) i Center for French
Civilization and Culture (pri njujorškom sveučilištu), da se
krajnja desnica zbog straha od miješanja, krajnja ljevica zbog
neprijateljstva prema kapitalizmu i imperijalizmu, a 'nacional-
republikanci' zbog 'suverenističkih' uvjerenja, ujedinjuju danas
kako bi od Amerike načinili 'žrtvenog jarca'. Zadnji napisi u listu
'Le Nouvel Observateur' od 3-9. lipnja otvaraju sa svoje strane
pitanje pod nazivom 'Treba li se plašiti pretjerane američke moći?'
'Protuamerikanizam je neizbježan, toliko Amerika svojim uspjehom
izaziva osjećaj nelagode', piše urednik Laurent Joffrin i dodaje:
"Ali to nikamo ne vodi'.
Nezgoda je u tome što protuamerikanizam ima dvojak status. On može
biti sustavni refleks odbacivanja svega što dolazi iz Amerike,
učinak, kako kaže Francois Furet, 'ljubomorne utvare siromašnoga
prema bogatom', ili političkog odabira utemeljenog na raščlambi -
opravdanoj ili ne - odnosa snaga.
Kao nekada antikomunizam, koji se često nazivao primarnim kako bi
se razlikovao od razumnog dvojnika, protuamerikanizam koji se
gdjekada naziva nesvjesnim ima svog dvojnika, uvjerljivijeg i
otvorenijeg raspravi, kojega je naš kolega Pierre Haski iz
'Liberationa' na susretu na Sorboni nazvao 'pozitivnim
protuamerikanizmom', a koji je određen opravdanom željom da se
pruži otpor američkoj prevlasti i svim oblicima prevlasti izvana.
Kako se stiže od jednoga do drugoga? Američki sociolog Richard
Sennett misli, kako je u šali iznio Tom Bishop, jedan od
organizatora konferencije na Sorboni, da se protuamerikanizam
sastoji u tome da se 'mrzi Amerikance više nego što treba'. Očito je
pitanje o pragu preko kojega je osuda pretjerana, strastvena i
iracionalna. Michel Wieviorka predložio je na istom susretu da se
razlikuje 'protuamerikanizam kao mit' i 'protuamerikanizam kao
ideologija'. Kao mit, on od SAD-a čini 'utjelovljenje zla',
uspijevajući na nestvarnoj razini pomiriti proturječne slike
američkog društva, ne brinući se o njihovoj istinitosti. Kao
ideologija, on odbacuje odnos prevlasti koji se potvrđuje na svim
poljima (političkom, vojnom, gospodarskom i kulturnom), a koji je
posljedica 'pretjerane moći'. Svakako, u stvarnosti, 'ideologija
se hrani mitom', ali ih je korisno razlikovati.
Tu razliku ne prave ni sami Amerikanci koji se često ljute zbog
francuskih težnja. Tako je kolega John Vinocur iz 'The
International Herald Tribunea' napao Huberta Vedrinea, francuskog
ministra vanjskih poslova koji je u razgovoru za 'Liberation' od
24. studenoga prošle godine rekao da je 'prevladavajući utjecaj SAD
na svim područjima glavno obilježje globalnog svijeta u ovome času'
i izrazio zabrinutost zbog 'pojave pretjerane moći'. Sučeljen s
američkom 'jednostranosti', ministar je rekao da je odlučan u
nastojanju da 'prijateljstvo pridruži želji za štovanjem' i da 'u
svakom času brani organiziranu višestranost'. (...)
Tako se suvremeni protuamerikanizam, koji se ne podudara s
europskom željom za izgradnjom višepolarnog svijeta u kojemu
Amerika ne bi bila jedino središte odlučivanja, čini više kao
oružje unutarnje politike. 'Ratni stroj koji je iz Francuske
upravljen prema Francuskoj', rekao je sociolog Eric Fassin.
'Zamisao koja služi francusko-francuskim raspravama', kaže
politolog Denis Lacorne. (...)
Ipak, kao što primjećuje Eric Fassin, 'znakovita snaga govora to je
veća što je znanje manje'. U svim razdobljima protuamerikanizma u
Francuskoj - koncem 18. stoljeća, nakon secesionističkog rata i
napokon tijekom hladnoga rata - SAD je, uz opasnost
pojednostavljenja, čak i iskrivljenja stvarnosti, bio
protuobrazac koji je poticao francuske raspre. One su se temeljile
na zamisli da je Amerika stvarno drukčija od Francuske i da je jedna
bila, u neku ruku, negativ one druge. U trenutku kada se francuski
obrazac mijenja pod utjecajem globalizacije kojom gospodari SAD,
nije čudno da se te teme opet pojavljuju. Da to ne bi bilo tek
bajanje, bilo bi dobro da se Ameriku pokuša vidjeti onakvom kakva
ona doista jest, a ne onakvom kakvu bismo je htjeli za potrebe
prepirke", u rubrici 'Obzorja' piše Thomas Ferenczi.