DE-KAMATE-Bankarstvo-Vlada US 1. VI. IHT EURO KAM STOPE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE1. VI. 1999.Bilo bi pogrješno da Europa isključi upravljanje deficitom "Ostavka Oskara Lafontainea na položaj njemačkog ministra
financija u ožujku nije bila mnogo više od dvotjedne senzacije. Nestalan g. Lafontaine zamijenjen je Hansom Eichelom, realističnim političarem. Frankfurtski bankari koji su štitili financijsko pravovjerje Kohlove vlade te ih je g. Lafontaine snažno uznemiravao, odahnuli su s olakšanjem. Normalno se stanje vratilo, koliko je zasad moguće pod ljevičarskom vladom", piše Robert A. Levine."Nedavni događaji govore da bi povlačenje u pravovjerje moglo uzrokovati velike probleme koje je g. Lafontaine, kako god nesavršeno, pokušavao izbjeći.Njemački se rast usporio, a nezaposlenost narasla sa svojih već visokih 10%. G. Eichel predlaže smanjenje potrošnje u skladu sa smanjenjima prihoda, uzrokovanim usporavanjem, što je korak koji će vjerojatno još više usporiti gospodarstvo.G. Lafontaine se pretvorio u crnu ovcu unutar Njemačke i izvan nje zbog svojih pokušaja primjene 'keynesijanskih' rješenja na
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
1. VI. 1999.
Bilo bi pogrješno da Europa isključi upravljanje deficitom
"Ostavka Oskara Lafontainea na položaj njemačkog ministra
financija u ožujku nije bila mnogo više od dvotjedne senzacije.
Nestalan g. Lafontaine zamijenjen je Hansom Eichelom, realističnim
političarem. Frankfurtski bankari koji su štitili financijsko
pravovjerje Kohlove vlade te ih je g. Lafontaine snažno
uznemiravao, odahnuli su s olakšanjem. Normalno se stanje vratilo,
koliko je zasad moguće pod ljevičarskom vladom", piše Robert A.
Levine.
"Nedavni događaji govore da bi povlačenje u pravovjerje moglo
uzrokovati velike probleme koje je g. Lafontaine, kako god
nesavršeno, pokušavao izbjeći.
Njemački se rast usporio, a nezaposlenost narasla sa svojih već
visokih 10%. G. Eichel predlaže smanjenje potrošnje u skladu sa
smanjenjima prihoda, uzrokovanim usporavanjem, što je korak koji
će vjerojatno još više usporiti gospodarstvo.
G. Lafontaine se pretvorio u crnu ovcu unutar Njemačke i izvan nje
zbog svojih pokušaja primjene 'keynesijanskih' rješenja na
europske gospodarske probleme, posebice zbog tjeranja Europske
središnje banke da smanji kamatne stope. Osim smanjenja stopa,
međutim, njegova politika nije bila keynesijanska, već je prije
proizlazila iz tradicionalnog socijalizma.
Razlika između Keynesa i Marxa može biti presudna za one koji bi
trebali razmatrati stvarne keynesijanske lijekove u Europi.
Glavna koncepcija koja je Keynesa učinila najutjecajnijim
ekonomistom dvadesetog stoljeća bila je da vlada može igrati
ključnu ulogu u povećanju zaposlenosti, posebno u razdoblju
gospodarskog pada. On je tvrdio da je uzrok cikličke nezaposlenosti
manjak potražnje za robama i uslugama; neuspjeh da se proizvodi
prodaju uz ostvarenje profita poslodavce navodi na smanjenje svoje
radne snage. Da to suzbije, on je predložio dvije politike
stimuliranja potražnje - jednu monetarnu, drugu fiskalnu.
Monetarni recept, smanjenje kamatnih stopa, u skladu je s
pravovjernim ekonomskim naukom. (...) Recept fiskalne politike za
nezaposlenost - namjerni proračunski deficiti - radikalniji je.
Keynes je tvrdio da vlade mogu povećati potražnju tako da putem
javne potrošnje potrošačkom tijeku dodaju više nego što uzimaju u
porezima. Njegovi su protivnici tvrdili, i još tvrde, da deficiti
povećavaju kamatne stope i tako smanjuju privatna ulaganja.
Ovdje je važno napomenuti da su europski monetarni pokušaji g.
Lafontainea bili keynesijanski, dok njegovi uravnoteženi njemački
proračuni to nisu bili.
Niže kamatne stope možda nisu dovoljne da obnove europsko
gospodarstvo, posebno ako Sjedinjene Države uspore.
Keynesov glavni prepravak pravovjerne monetarne teorije bio je da u
lošim gospodarskim vremenima potencijalni ulagači možda uopće neće
vidjeti mogućnost ostvarivanja profita, tako da čak ni smanjenje
kamatnih stopa do nulte razine neće povećati ulaganja. (...)
Japanske kamatne stope trenutno su blizu nule, no čini se da to ne
poništava pad.
G. Lafontaine je želio povisiti poreze velikim biznisima i bogatima
kako bi oni platili porezna smanjenja i održavanje prednosti onih
siromašnijih. To ne samo da se odazvalo socijalističkim željama za
većom jednakošću u prihodima, već se također približavalo teoriji
nekih modernih keynesijanaca (no ne Keynesa) da takva
preraspodjela povećava ukupnu potražnju, zbog toga što siromašni
troše veći dio svojih prihoda nego bogati.
U svakom slučaju, ono što g. Lafontaine nije predložio bilo je da
javni deficiti nadomjeste manjak privatne potražnje. Keynes je
vjerovao da nadziranjem ukupne potražnje, vlade mogu izbjeći vrstu
mikromanipulacije kojoj za primjer služi preraspodjela g.
Lafontainea. Ako se agregati mogu prikladno prilagoditi, tržištima
se može vjerovati da će pronaći optimalnu alokaciju resursa unutar
tih agregata.
Fiskalni keynesijanizam ne mora biti aktivan. Pasivni 'automatski
stabilizatori', koji deficitima dopuštaju da se povećaju dok
prihodi padaju u razdoblju usporavanja, ući će u igru osim ako vlada
ne smanji potrošnju ili ne poveća kamatne stope radi naknade.
Prilično je nevjerojatno da bi g. Lafontaine pozvao na takvu
naknadu da je usporavanje započelo dok je on bio na straži. G.
Eichel je to učinio, iako će njegova predložena smanjenja potrošnje
ubrzati pad.
Njegov je razlog da bi povećanja deficita bilo izazov zahtjevu
europskog ugovora da deficiti ne prelaze 3% BDP-a. Francuzi, pa čak
i neki frankfurtski bankari, zagovaraju ekonomski zdrav razum pred
krutim pridržavanjem ugovornih ograničenja. G. Eichel pleše s
pravovjerjem većine njemačkih bankara.
S g. Lafontaineom, monetarna bi unija obranila svoju prvu crtu
obrane od ozbiljne krize; ona bi možda čak pokušala aktivno
keynesijansko stimuliranje deficita postanu li stvari dovoljno
loše. Bez njega, ona možda to neće učiniti, i Europa bi mogla
pretrpjeti ozbiljne posljedice."