ZAGREB, 27. svibnja (Hina) - Hrvatske željeznice (HŽ) u teretnom će i putničkom prometu na desetom koridoru koji prolazi kroz Hrvatsku u pravcu SR Jugoslavije zabilježiti do kraja ove godine približno 50 milijuna kuna izravnih šteta,
ukoliko se situacija u SRJ ne stabilizira. Rekao je to generalni direktor HŽ-a Marijan Klarić, prilikom današnjeg predstavljanja novog voznog reda HŽ-a 1999/2000.
ZAGREB, 27. svibnja (Hina) - Hrvatske željeznice (HŽ) u teretnom će
i putničkom prometu na desetom koridoru koji prolazi kroz Hrvatsku
u pravcu SR Jugoslavije zabilježiti do kraja ove godine približno
50 milijuna kuna izravnih šteta, ukoliko se situacija u SRJ ne
stabilizira. Rekao je to generalni direktor HŽ-a Marijan Klarić,
prilikom današnjeg predstavljanja novog voznog reda HŽ-a
1999/2000.#L#
Novi vozni red HŽ-a koji započinje 30. svibnja, a trajat će do 27.
svibnja iduće godine uključivat će poduzete mjere racionalizacije
u obujmu ponude prijevozničkih usluga zbog teškog gospodarskog
položaja HŽ-a, te velikih troškova svih vlakova s prijevozom
putnika. Taj je vozni red, kako je objašnjeno iz poslovodstva HŽ-a,
rađen u vrlo složenim okolnostima, kao što su donošenje Zakona o
izmjenama zakona o HŽ-u, proces restrukturiranja i moderniziranja
HŽ-a, smanjena sredstava iz državnog proračuna, te stagnacija
domaćeg gospodarstva i složena trenutačna geopolitička i
geoprometna situacija u ovom dijelu Europe.
Obujam prijevoza u novom je voznom redu smanjen za 4,5 posto sa
prijašnjih 16,05 milijuna na 15,25 milijuna voznih kilometara. HŽ i
dalje bilježi dva postotni pad broja putnika te četiri postotni pad
putničkih kilometara, a razlog tome je, prema Klarićevom
mišljenju, poboljšanje cestovne infrastrukture.
"Najviše gubimo na dionicama od Zagreba do Rijeke i Splita, odnosno
od Zagreba do Varaždina gdje se ulaže u izgradnju cesta. Dokle neće
biti ravnomijernijeg ulaganja između cesta i pruga stanje se neće
popraviti", rekao je Klarić.
Podsjetio je da su dosadašnje investicije HŽ-a iznosile 1,2
milijarde kuna, uz činjenicu da se u neke pruge nije ulagalo 40-tak
godina, dok su ulaganja u izgradnju cestovnih pravaca mnogo veća.
Tijekom ove godine planirane investicije HŽ-a iznosit će 477
milijuna kuna, a već odobreni zajam Svjetske banke trebao bi se
početi realizirati krajem ovogodišnjeg lipnja.
Prema novom voznom redu ukidaju se dva para lokalnih vlakova između
Knina i Vrhovina, a između Knina i Zadra vozit će samo jedan par
vlakova, dok je u ostalim terminima na toj relaciji organiziran
autobusni prijevoz. Na relaciji Zagreb-Vinkovci ukinuta su tri
brza vlaka, od čega su dva pokrivena novim međunarodnim vlakovima
koji bi trebali prometovati do Beograda kada se situacija u
susjednoj zemlji stabilizira.
U domaćem prometu, zbog radova na remontu ličke pruge produženo je
putovanje vlaka "Marjan" od Zagreba do Splita i natrag za približno
pola sata, tako da će vožnja na toj relaciji trajati otprilike osam
sati i 30 minuta.
Na području grada Zagreba i Zagrebačke županije reduciran je broj
prigradskih vožnji u dane manje frekvencije putnika, odnosno
vikendom i tijekom ljetnih školskih praznika.
Popularni eko-izletnički vlak "Karlek" počinje voziti na relaciji
od Zagreba do Ogulina 19. lipnja, a vozit će svake subote do 14.
rujna ove godine. HŽ u suradnji s Turističkom zajednicom grada
Krapine namjerava tijekom ljeta i na tom pravcu uvođenje jednog
izletničkog vlaka.
U međunarodnom prometu prema novom voznom redu uvodi se tijekom
ljetne sezone novi par vlakova "Snežnik" na relaciji Rijeka-
Ljubljana-Rijeka, koji će u Ljubljani ostvarivati vezu na vlak
Mimara iz pravca Njemačke i Austrije. Na relaciji od Budimpešte do
Rijeke i natrag, umjesto dosadašnja dva vlaka tjedno, uvodi se u
ljetnoj sezoni svakodnevna veza vlaka "Kvarner", odnosno izvan
sezone će i nadalje prometovati dvaput tjedno, petkom i nedjeljom.
U međunarodnom se prometu ukidaju vlakovi na relacijama Zagreb-
Trst te Pula-Ljubljana.
(Hina) ggr ds