FR-YU-pravoslavna_crkva-Vjerovanja-Vjerske zajednice-Oružani sukobi FR-DNA 23.5.KOSOVO-VJERSKI SUKOB FRANCUSKADERNIERES NOUVELLES D'ALSACE23. V. 1999.Mit o dvjema EuropamaJacques Fortier komentira izjave francuskoga pravoslavnog
teologa Oliviera Clementa o ratu na Kosovu: "'Pravoslavlje nema ugled. Sužen je prostor njegova svjedočenja'. (...) Olivier Clement, francuski pravoslavni teolog, gost udruge novinara koji izvješćuju o vjerskim temama (AJIR), ogorčeno napominje da se treća po veličini kršćanska vjera našla u teškim okolnostima, 'veliko tijelo koje ne uspijeva uspostaviti ravnotežu', kaže, 'nakon više od pedeset godina totalitarnog uništavanja'.Rat na Kosovu, nakon ratova u Hrvatskoj i u Bosni, nije pojednostavnio stvari. 'Glasila na Zapadu i na Istoku ne govore isto: prvi pokazuju nesreću albanskih izbjeglica s Kosova, a drugi nesreću Srba pod bombama. Nije li umjesto bomba trebalo izbacivati letke?' Ta 'dvostruka ludost srpskoga nacionalizma i tehnološkog rata kako ga vidi NATO' dovode na Zapadu do pojednostavljenih mišljenja: pravoslavni se Srbi bore protiv kosovskih muslimana, srpska je crkva pod Miloševićevom čizmom, a Europa je podijeljena na dva dijela, pravoslavnu Europu na Istoku i katoličku-
FRANCUSKA
DERNIERES NOUVELLES D'ALSACE
23. V. 1999.
Mit o dvjema Europama
Jacques Fortier komentira izjave francuskoga pravoslavnog teologa
Oliviera Clementa o ratu na Kosovu: "'Pravoslavlje nema ugled.
Sužen je prostor njegova svjedočenja'. (...) Olivier Clement,
francuski pravoslavni teolog, gost udruge novinara koji izvješćuju
o vjerskim temama (AJIR), ogorčeno napominje da se treća po
veličini kršćanska vjera našla u teškim okolnostima, 'veliko
tijelo koje ne uspijeva uspostaviti ravnotežu', kaže, 'nakon više
od pedeset godina totalitarnog uništavanja'.
Rat na Kosovu, nakon ratova u Hrvatskoj i u Bosni, nije
pojednostavnio stvari. 'Glasila na Zapadu i na Istoku ne govore
isto: prvi pokazuju nesreću albanskih izbjeglica s Kosova, a drugi
nesreću Srba pod bombama. Nije li umjesto bomba trebalo izbacivati
letke?' Ta 'dvostruka ludost srpskoga nacionalizma i tehnološkog
rata kako ga vidi NATO' dovode na Zapadu do pojednostavljenih
mišljenja: pravoslavni se Srbi bore protiv kosovskih muslimana,
srpska je crkva pod Miloševićevom čizmom, a Europa je podijeljena
na dva dijela, pravoslavnu Europu na Istoku i katoličku-
protestantsku na Zapadu.
Pazite na klišeje, buni se Olivier Clement: 'Balkan je duhovna
pustoš' gdje je vjera često samo naljepnica etničkog naslijeđa;
možeš biti nekršten, pače i potpuni ateist i zvati se pravoslavcem
zato što si Srbin.' Istina je, nažalost, da se ona danas rabi za
proizvodnju mitova: 'Milošević je uzjahao toga konja kako bi
nadomjestio marksizam.'
Crkva u Srbiji, razapeta, podijeljena, 'instrumentalizirana' od
države, već dugo podijeljena oko pitanja kao što su
crkvenoslavenska ili ekumenska liturgija, pokušava pronaći put i
'riječi mira' koje bi mogao čuti narod što su ga 'ujedinili' NATO-vi
napadi.
Kada je riječ o dvjema Europama, 'to je mit što ga je stvorio
komunizam'. Katolika ima i na Istoku, razmišlja Olivier Clement i
napominje - 'kad su se na Kosovu gradile crkve, bilo je tu Sasa,
Talijana, bilo je to pravo raskrižje kultura i vjera'. Nije li
Jugoslavija bila primjer saveza između katolika, pravoslavnih i
muslimana? 'Ne treba produbljivati mit o dvjema Europama, govoriti
'oni i mi', bogatstvo Europe je kulturna polifonija.' No danas
Olivier Clement nije velik optimist: 'tragedija bi bila da Srbija
ostane u ruševinama, a Milošević na vlasti!'"