FR-radnici-Vlada-Nezaposlenost-Umirovljenici-0Plaće/Mirovine FR-LE MONDE 18.5.JOSPIN-SOC.REFORME FRANCUSKALE MONDE18. V. 1999.Socijalna slagalica Lionela Jospina"Slaže li Lionel Jospin u ovome času, komad po komad, socijalnu slagalicu
čiji mu dijelovi nisu poznati? Reforma mirovinskog sustava, skraćenje radnog vremena, smanjenje socijalnih davanja i nadzor nad troškovima u zdravstvu teška su pitanja koja bi se mogla međusobno sukobljavati i sljedećih mjeseci dovesti u pitanje dosljednost njegove socijalne politike. O tomu smo dobili prvu sliku koncem travnja, s objavljivanjem izvješća pročelnika Fonda Jeana-Michela Charpina o 'budućnosti naših mirovina'.Zbog dosljednosti, g. Jospin bi teško mogao prihvatiti zamisao - za koju se jako zauzima g. Charpin - o produljenju plaćanja osiguranja na 42,5 godine. Kada se uključio u tešku izradu drugog zakona o 35 sati, koji treba dovesti do općeg skraćenja radnog vremena, morao je protumačiti Francuzima da će ubuduće morati raditi i više i manje u isto vrijeme: manje u tjednu, mjesecu i godini, kako bi se otvorila nova radna mjesta; ali više u životnom razdoblju, kako bi imali pristojne mirovine.Nije to mogao učiniti, budući da prilike na tržištu rada, barem u
FRANCUSKA
LE MONDE
18. V. 1999.
Socijalna slagalica Lionela Jospina
"Slaže li Lionel Jospin u ovome času, komad po komad, socijalnu
slagalicu čiji mu dijelovi nisu poznati? Reforma mirovinskog
sustava, skraćenje radnog vremena, smanjenje socijalnih davanja i
nadzor nad troškovima u zdravstvu teška su pitanja koja bi se mogla
međusobno sukobljavati i sljedećih mjeseci dovesti u pitanje
dosljednost njegove socijalne politike. O tomu smo dobili prvu
sliku koncem travnja, s objavljivanjem izvješća pročelnika Fonda
Jeana-Michela Charpina o 'budućnosti naših mirovina'.
Zbog dosljednosti, g. Jospin bi teško mogao prihvatiti zamisao - za
koju se jako zauzima g. Charpin - o produljenju plaćanja osiguranja
na 42,5 godine. Kada se uključio u tešku izradu drugog zakona o 35
sati, koji treba dovesti do općeg skraćenja radnog vremena, morao
je protumačiti Francuzima da će ubuduće morati raditi i više i manje
u isto vrijeme: manje u tjednu, mjesecu i godini, kako bi se
otvorila nova radna mjesta; ali više u životnom razdoblju, kako bi
imali pristojne mirovine.
Nije to mogao učiniti, budući da prilike na tržištu rada, barem u
sljedećih deset godina, onemogućavaju takvo produljenje životne
dobi prema radnom vijeku, unatoč očekivanom rastu životne dobi.
Mladi u prosjeku stupaju na tržište rada u dvadeset i prvoj godini,
kroz mala vrata privremenih poslova, više od 80 posto radnih mjesta
temelji se na ugovorima o radu na određen rok ili na zamjenama.
'Stari', o kojima samo ime govori da su stari, prerano napuštaju
posao: manje od 40 posto ljudi u dobi između 55 i 64 godine još je
aktivno, što je jedna od najnižih stopa u Europi, a samo polovica
umirovljenika izravno ide iz radnog odnosa u mirovinu.
Stoga možemo razumjeti da je g. Jospin, u trenutku podnošenja
Charpinova izvješća, želio istaknuti potrebu 'obnove društva s
punim radnim vremenom'.
Također je razumljivo zašto je g. Charpin mislio da treba objasniti
kako njegova reforma 'pretpostavlja drugačije gospodarske
prilike' i spoj dvaju uvjeta: da ostanak starijih na radnim
mjestima ne onemogućava pristup mladih na tržište rada, što bi
smanjilo troškove mirovinskih blagajna, ali bi povećalo one za
osiguranje-nezaposlenost; da poduzeća više povedu računa o kraju
karijere, napose tako da ograniče mogućnost prijevremenih
mirovina. (...)
Danas se premijer može pohvaliti razmjernim uspjehom na polju
nezaposlenosti (265 tisuća nezaposlenih) i socijalnih troškova (15
milijarda franaka u 1998., 120 milijarda za razdoblje od 1995. do
1996.). Kako god bilo, s nekih 50 tisuća radnih mjesta koja su
stvorena ili sačuvana do danas, on još nije dokazao da je skraćenje
radnog vremena dobar lijek za nezaposlenost. 'Treba nastaviti i
treba vidjeti', kao da mu govore Francuzi. Također još mora
dokazati da je kadar trajno uspostaviti ravnotežu računa u
socijalnom osiguranju. Napokon, mora pokazati da može učvrstiti
reparticijske sustave koji, neka nam oproste oni najliberalniji,
udaraju pečat na socijalni ugovor. (...)
Socijalna potražnja nema ograničenja. Potreba za socijalnom
zaštitom, bilo da je riječ o zdravstvu ili mirovinama, sve je veća.
Aktivno i pučanstvo u mirovini nije se odreklo porasta kupovne
moći. Kada je riječ o slobodnom vremenu, ono bi moglo biti predmetom
novih traženja u korist 35 sati. Kako zadovoljiti te zahtjeve i,
napose, pomiriti ih? Može li se istodobno voditi širokogrudna
dohodovna politika, imati visoka razina socijalne zaštite i jedno
od najkraćih radnih vremena u razvijenim zemljama? Ukratko, kako
složiti slagalicu na 'socijalno pametan način'. Na ta pitanja još
uvijek očekujemo odgovor od Lionela Jospina", kaže se u napisu
Jeana-Michela Bezata.