US-IZBORNI ZAKON VOA 17. V. PROF. GRDEŠIĆ GLAS AMERIKE - VOA17. V. 1999.Razgovor s Ivanom Grdešićem, profesorom Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu, o izbornom zakonu. Prilog Svetozara Sarkanjca."Rasprave i polemike o tome kakav
izborni zakon treba Hrvatskoj sve su življe između političkih stranaka i svih političkih opcija. Hrvatska znanost na to je pitanje već dala svoj odgovor. Tim smo povodom razgovarali s Ivanom Grdešićem, profesorom Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu, donedavnim predsjednikom Hrvatskog politološkog društva i članom vladinog stručnog tima koji je radio na izradi novog izbornog zakona. Stranke i političke opcije mogu sebi dopustiti odgovara li im više ovakav ili onakav model izbornog zakona. Međutim što struka, što hrvatska znanost smatra o tome kakav izborni zakon, u ovom trenutku, najbolje odgovara Hrvatskoj. = Ovaj prijedlog koji je radna grupa za izradu osnovnih načela izbornog zakonodavstva napravila, dobar je prijedlog ne samo za sadašnju političku situaciju nego bi i dugoročno mogao stabilizirati izborne institucije i ojačati demokratski život u zemlji, a to bi onda značilo razmjerni izborni sustav, ali u većem
GLAS AMERIKE - VOA
17. V. 1999.
Razgovor s Ivanom Grdešićem, profesorom Fakulteta političkih
znanosti u Zagrebu, o izbornom zakonu. Prilog Svetozara
Sarkanjca.
"Rasprave i polemike o tome kakav izborni zakon treba Hrvatskoj sve
su življe između političkih stranaka i svih političkih opcija.
Hrvatska znanost na to je pitanje već dala svoj odgovor. Tim smo
povodom razgovarali s Ivanom Grdešićem, profesorom Fakulteta
političkih znanosti u Zagrebu, donedavnim predsjednikom Hrvatskog
politološkog društva i članom vladinog stručnog tima koji je radio
na izradi novog izbornog zakona. Stranke i političke opcije mogu
sebi dopustiti odgovara li im više ovakav ili onakav model izbornog
zakona. Međutim što struka, što hrvatska znanost smatra o tome
kakav izborni zakon, u ovom trenutku, najbolje odgovara
Hrvatskoj.
= Ovaj prijedlog koji je radna grupa za izradu osnovnih načela
izbornog zakonodavstva napravila, dobar je prijedlog ne samo za
sadašnju političku situaciju nego bi i dugoročno mogao
stabilizirati izborne institucije i ojačati demokratski život u
zemlji, a to bi onda značilo razmjerni izborni sustav, ali u većem
broju većih izbornih jedinica što bi zajedno s izbornim pragom
smanjilo broj stranaka u parlamentu. Dakle što treba osigurati?
Razmjernost da glasovi birača budu pošteno pretvoreni u
zastupnička mjesta, ali isto tako treba osigurati da u parlament ne
uđe 10-15 stranaka nego manji broj stranaka koje će biti politički
djelotvorne i smanjiti opasnost fragmentacije parlamenta,
pogotovu u uvjetima snažne izvršne vlasti.
- Jedno od najspornijih pitanja kada je riječ o novom izbornom
zakonu svakako je pitanje sudjelovanja dijaspore u izborima. Kako
Vi to komentirate?
= Pravo građana koji nemaju stalni boravak u zemlji je krajnje
političko pitanje. Prisjetimo se, na izborima 1992. nismo imali tu
listu za dijasporu, a imali smo isti Ustav kao i danas i nije bilo
problema. Sada se govori o tome da nije baš potrebno da bude 12
zastupnika, dakle deset posto, nego da ih može biti i šest. Dakle,
sve je stvar političke nagodbe pa i to pitanje. Riječ je o
političkom pitanju koje u budućnosti u Hrvatskoj neće biti odlučno.
Ono što je problem jest da se iz tog pitanja formulira cijelo
izborno zakonodavstvo što nije dobro.
- Uoči prvih izbora u Hrvatskoj 1990. godine jedan ugledni hrvatski
sociolog izjavio je da će Hrvatskoj trebati tri do četiri izborna
ciklusa da bi se moglo govoriti o koliko-toliko demokratskoj
proceduri smjene vlasti. Može li se za predstojeće izbore dati
takva ocjena i kako komentirate pojedine javno iznesene strahove da
bi u Hrvatskoj moglo doći do promjene vlasti bez izbora?
= Pitanje je da li je tada o promjeni ili zadržavanju vlasti bez
izbora. To je ono na što bi takvo pitanje aludiralo. Kada je riječ o
ciklusima izbornih pobjednika, mi zaista nismo prošli cikluse kao
što su prošle druge postkomunističke zemlje i još nismo stavili
sadašnju vlast na test je li spremna odreći se vlasti ako izgubi na
izborima. I to je jedno važno i temeljno pitanje na koje svi građani
s pravom očekuju da treba biti 'da'. To naravno ne znači da bi neka
nova vlast trebala ići s dubokim čistkama u različitim tijelima.
Dapače, trebalo bi osigurati stručni kontinuitet... I to će biti
demokracija. Kad taj novi pobjednik ponovno izgubi možda ćemo tek
tada biti sigurni da su u Hrvatskoj svi spremni odreći se vlasti
mirnim putem baš onako kao što su na tu vlast i došli."
(VOA)