FR-RO-posjeti-Vjerovanja-Vjerske zajednice FR LIBERATION 8/9.5.PAPA U RUMUNJSKOJ FRANCUSKALIBERATION8./9. V. 1999.Papa naučava u pravoslavnoj zemljiMarc Semo izvješćuje o Papinu trodnevnom posjetu Rumunjskoj. Iz napisa izdvajamo:
"Događaj je povijesni: prvi put nakon raskola, prije devetsto godina, jedan papa dolazi u zemlju s velikom pravoslavnom većinom (87 posto pučanstva). Ivan Pavao II. želi svakako poći u Rusiju prije smrti; u očekivanju tog događaja stiže u Rumunjsku, kao i na početku svog pontifikata opsjednut mišlju o duhovnoj obnovi Europe oko kršćanskih vrijednosti koje su zajedničke Crkvi na istoku i na zapadu. (...)Rumunjske vlasti koje su u velikom broju nazočne na obredima, radosne su zbog tog posjeta koji pravoslavnoj, ali ne slavenskoj, Rumunjskoj omogućuje da podsjeti na svoje romansko podrijetlo i želju da se priključi Zapadu. Političari su bili jednodušni, među njima i bivši komunisti Iona Illiescua iz oporbe koji pozdravljaju taj 'novi korak u ekumenskom dijalogu'. No predsjednik Emil Constantinescu iz Seljačke narodne stranke (kršćanski demokrati), morao se potruditi da uvjeri Pravoslavnu crkvu koja je u najmanju ruku suzdržana. 'Ona je uvijek bila uz vlast, kakva god ona bila, pa
FRANCUSKA
LIBERATION
8./9. V. 1999.
Papa naučava u pravoslavnoj zemlji
Marc Semo izvješćuje o Papinu trodnevnom posjetu Rumunjskoj. Iz
napisa izdvajamo: "Događaj je povijesni: prvi put nakon raskola,
prije devetsto godina, jedan papa dolazi u zemlju s velikom
pravoslavnom većinom (87 posto pučanstva). Ivan Pavao II. želi
svakako poći u Rusiju prije smrti; u očekivanju tog događaja stiže u
Rumunjsku, kao i na početku svog pontifikata opsjednut mišlju o
duhovnoj obnovi Europe oko kršćanskih vrijednosti koje su
zajedničke Crkvi na istoku i na zapadu. (...)
Rumunjske vlasti koje su u velikom broju nazočne na obredima,
radosne su zbog tog posjeta koji pravoslavnoj, ali ne slavenskoj,
Rumunjskoj omogućuje da podsjeti na svoje romansko podrijetlo i
želju da se priključi Zapadu. Političari su bili jednodušni, među
njima i bivši komunisti Iona Illiescua iz oporbe koji pozdravljaju
taj 'novi korak u ekumenskom dijalogu'. No predsjednik Emil
Constantinescu iz Seljačke narodne stranke (kršćanski demokrati),
morao se potruditi da uvjeri Pravoslavnu crkvu koja je u najmanju
ruku suzdržana. 'Ona je uvijek bila uz vlast, kakva god ona bila, pa
se na koncu nije mogla protiviti posjetu', podsmjehuje se Rodica
Paladae, direktorica liberalnog tjednika '22'.
Službeno, čitava je hijerarhija zadovoljna zbog ovog događaja, ali
u Rumunjskoj, kao i u drugim pravoslavnim zemljama, Crkve se plaše
dinamike katolika koji su bogatiji, bolje organizirani, a napose
djelatniji u društvu. 'Njihov je prozelitizam snažan. Pravoslavci
su više trpjeli u doba komunizma jer nisu, poput katolika, uživali
zaštitu iz međunarodnog središta. No, unatoč tomu, moramo isticati
zajedničku baštinu, valorizirati naše dodirne točke, mi koji smo
više kontemplativni i oni koji su borbeniji', ističe otac Gheorghie
Dragulin, profesor na teološkom fakultetu u Bukureštu.
Odnosi između katolika i pravoslavaca u Rumunjskoj posebno su teški
zbog tzv. unijatske crkve koja je nastala koncem 17. stoljeća u
istočnom dijelu Austro-Ugarskog Carstva tako što se dio domaćih
pravoslavaca, koji su zadržali svoj obred, priključio Rimu. Popovi
su ih mrzili, a Rumunjski su ih komunisti strašno progonili, pa su
1948. zabranili unijatsku crkvu, a sva njihova dobra dali
pravoslavcima. Danas ih je u Rumunjskoj službeno 250 tisuća
(zapravo tri puta više, ako je vjerovati njihovim biskupima), a
žive u Transilvaniji koju Papa neće posjetiti.
Službeno, razlog je vrijeme i zdravlje. Zapravo, Papa ne želi
poticati napetosti, a pri samom je dolasku izrazio 'nadu da će
njegov posjet pomoći da zacijele rane nanesene odnosima između
Katoličke i Pravoslavne crkve prije pola stoljeća.'"