FR-RO-BG-HR-demokracija-Organizacije/savezi-Diplomacija-Proračun-Trgovina FR-LIBERATION 6.5.EUROPA I BALKAN FRANCUSKALIBERATION6. V. 1999.Europa treba prihvatiti Balkan"Jacques Chirac i francuska vlada predlažu da Europska unija sutra
preuzme brigu o prijelaznoj upravi Kosova oslobođenog od krvnika. Taj izvrstan prijedlog znači da bi EU osigurala obnovu jednog društva i gospodarstva. No on dobiva pravo značenje samo ako pođemo dalje: mi moramo širom otvoriti mogućnosti za ulazak balkanskih zemalja u Europsku uniju. Taj mi se prijedlog čini nužnim želimo li ukloniti glavnu opasnost: širenje nacionalizama i ratova u jugoistočnoj Europi. No on bi naglavce preokrenuo sadašnju logiku proširenja koja se sastoji u tomu da se prvo primaju gospodarski najrazvijenije zemlje (Poljska, Mađarska...), da se siromašnije pušta da čekaju (Rumunjska, Bugarska) i da se pokazuje velika škrtost glede solidarnog financiranja. Mi predlažemo posve drugačiji postupak (koji se oslanja na značajne radove Jackyja Fayollea i Središta za istraživanje europske politike).Sve bi zainteresirane države, a možda i područje - Makedonija, Albanija, Kosovo... - u kratkom roku mogle postati pridružene članice Europske unije. Odmah bi se pripremio ulazak u zajedničke
FRANCUSKA
LIBERATION
6. V. 1999.
Europa treba prihvatiti Balkan
"Jacques Chirac i francuska vlada predlažu da Europska unija sutra
preuzme brigu o prijelaznoj upravi Kosova oslobođenog od krvnika.
Taj izvrstan prijedlog znači da bi EU osigurala obnovu jednog
društva i gospodarstva. No on dobiva pravo značenje samo ako pođemo
dalje: mi moramo širom otvoriti mogućnosti za ulazak balkanskih
zemalja u Europsku uniju. Taj mi se prijedlog čini nužnim želimo li
ukloniti glavnu opasnost: širenje nacionalizama i ratova u
jugoistočnoj Europi. No on bi naglavce preokrenuo sadašnju logiku
proširenja koja se sastoji u tomu da se prvo primaju gospodarski
najrazvijenije zemlje (Poljska, Mađarska...), da se siromašnije
pušta da čekaju (Rumunjska, Bugarska) i da se pokazuje velika
škrtost glede solidarnog financiranja. Mi predlažemo posve
drugačiji postupak (koji se oslanja na značajne radove Jackyja
Fayollea i Središta za istraživanje europske politike).
Sve bi zainteresirane države, a možda i područje - Makedonija,
Albanija, Kosovo... - u kratkom roku mogle postati pridružene
članice Europske unije. Odmah bi se pripremio ulazak u zajedničke
političke ustanove. Unija bi preuzela izravnu odgovornost za
organizaciju i jačanje temelja pravne države u tim zemljama i
područjima. Ona bi našim društvima omogućila da se susretnu i
pobratime. Ona bi preuzela glavninu financiranja obnove i
razvitka. Privatizacija i prihvaćanje zapadnih pravila nadmetanja
više ne bi bili uvjet. Unija bi prihvatila raznolikost gospodarskih
sustava. Čas bi bila partner vladama koje djeluju (kao sada u
Makedoniji); čas bi bila zadužena za mnogoliku pomoć (Albanija);
čas bi izravno osiguravala protektorat (Bosna, Kosovo). Pitanje
granica više ne bi bilo nepremostiva zapreka, ono bi bilo manje
važno kada bi se bilo u istoj zajednici.
Na Bugarsku i Rumunjsku čiji je pristup odgođen iza 2005., ta bi se
originalna formula ulaska u Uniju kao pridruženih članica trebala
primijeniti odmah. Za Hrvatsku i Srbiju, gdje bi to bilo teže, izbor
demokracije bio bi obvezan uvjet za priključenje Europskoj uniji.
Najvažnije je financijsko pitanje. Financijski izgledi za europski
proračun u razdoblju 2000-2006., ne odgovaraju. Marshallov plan
koji predlaže Gerhard Schroeder ne ulazi u Agendu 2000. Trebat će
financirati izobrazbu i opremu javnih uprava, infrastruktura,
jamčiti privatna ulaganja. Da bi otprilike naznačili razmjere,
povećanje proračuna od 50 posto koje je predviđeno za razdoblje od
2000. do 2006. za čitav tijek predprimanja i primanja, iznosi pet
milijarda eura na godinu. To je deset posto BDP-a novih pridruženih
članica. To bi značilo povećati europski proračun sa 1,27 na 1,33
posto BDP-a petnaestorice. Ili jedan radni dan svakog Europljanina
na godinu za Balkan. Je li to nesavladiv napor da bi se izgradio
trajan mir? (...)
Europeiziranje Balkana nas obvezuje da ubrzamo izgradnju političke
zajednice koja će imati zajedničko viđenje i snagu. Europski je
institucionalni sustav slab i trošan: treba, dakle, što prije
ojačati zajedničke ustanove, povećati njihove ovlasti, ali i
njihovu legitimnost i nadzor. To je moguće i prihvatljivo samo ako
možemo stvoriti europsku demokraciju gdje će većinsko glasovanje
zahtijevati prethodnu javnu raspravu o političkom izboru, gdje će
se moći razviti inicijativa i mogućnost predlaganja građana i
čimbenika civilnog društva, gdje će čelnici morati polagati račune
i moći će biti kažnjeni.
Ukratko: ili ćemo početi graditi europski savez, ili ćemo potonuti
u teoriji slobodne trgovine praćenoj porastom nacionalizama.
Budimo svjesni: budućnost demokracije u Europi određuje se na
Balkanu", u rubrici 'Rasprave' piše Philippe Herzog,
gospodarstvenik, europski zastupnik na kraju mandata i kandidat na
listi Roberta Huea za europske izbore. Zadnja objavljena knjiga:
'Proglas za europsku demokraciju' (Atelier, 1999.)