ZAGREB, 5. svibnja (Hina) - Klub HDZ-a podupro je danas donošenje predloženog zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i državnih upravnih organizacija, dok su predstavnici oporbenih klubova zatražili da se on donese u redovnom
postupku, a ne u hitnoj saborskoj proceduri. Ocijenili su, naime, da predložena rješenja nisu stvarna racionalizacija državne uprave, jer ne predviđaju smanjenje troškova i broja zaposlenih, te stoga ne predstavljaju nikakvo poboljšanje. "Predloženi zakon stvara privid da se želi stvoriti efikasni birokratski sustav, a u stvarnosti sve ostaje po starom", ocijenio je Petar Žitnik (Klub HSS-a) na 39. sjednici Zastupničkog doma Hrvatskog državnog sabora.
ZAGREB, 5. svibnja (Hina) - Klub HDZ-a podupro je danas donošenje
predloženog zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i
državnih upravnih organizacija, dok su predstavnici oporbenih
klubova zatražili da se on donese u redovnom postupku, a ne u hitnoj
saborskoj proceduri. Ocijenili su, naime, da predložena rješenja
nisu stvarna racionalizacija državne uprave, jer ne predviđaju
smanjenje troškova i broja zaposlenih, te stoga ne predstavljaju
nikakvo poboljšanje. "Predloženi zakon stvara privid da se želi
stvoriti efikasni birokratski sustav, a u stvarnosti sve ostaje po
starom", ocijenio je Petar Žitnik (Klub HSS-a) na 39. sjednici
Zastupničkog doma Hrvatskog državnog sabora.#L#
I Mato Arlović (Klub SDP-a) također kaže da je riječ o "fantomskom
zakonu" , kojim se ne želi ništa mijenjati. Arlović pritom
zamjećuje da se stalno povećava broj državnih ministarstava (po
prijedlogu bilo bi ih pet), da imamo veći broj ministara nego
ministarstava, postoje tri ministra bez portfelja, još uvijek
ostaju četiri potpredsjednika, i sl.
Damir Kajin (Klub IDS-a) drži kako je prije rasprave bilo nužno
načiniti evidenciju djelatnika u državnoj upravi, kao i broj onih
koji će u novom preustroju ostati bez posla. Ali, kako bez posla
neće ostati nitko, nema govora o racionalizaciji, smatra Kajin.
I Klub HSLS-a, kazala je Đurđa Adlešić, protivi se hitnom postupku,
jer ocjenjuje da iz predloženog zakona nije vidljivo kako je
štednja i racionalizacija državne uprave zamišljena. HSLS se,
istaknula je, zauzima za manji broj ministarstava i skromniju
administraciju, ali i za manje plaće dužnosnika.
Na nepostojanje podataka o tome koliko će se državna uprava stvarno
smanjiti upozorio je, u ime Kluba LS-a, Božo Kovačević. LS ne može
prihvatiti racionalizaciju koja se ne iskazuje smanjenjem
troškova, te Kovačević tvrdi da Vlada obmanjuje javnost i Sabor.
Kovačevića je opomenula predsjedateljica Jadranka Kosor zbog
tvrdnje da je ključni problem "nezasitnost onih koji državom
upravljaju, bešćutnost u ubiranju harača od onih koji su dužni
plaćati poreze i nejednako primjenjivanje zakona".
Oporbeni klubovi smatraju također da bi novi ustroj trebala
donijeti nova vlast nakon izbora. Nakon izbora trebalo bi napraviti
korjenite izmjene kako bi narod konačno dobio manju i učinkovitiju
upravu, kazao je Žitnik. Kajin ističe da je potrebno radikalno
smanjiti broj ministarstava i veličinu državne birokracije, ali s
obzirom na to da nas od izbora dijeli sedam mjeseci, izmjene bi
trebala provesti buduća vlast.
Zastupnici su iznijeli i niz kritika na konkretna rješenja.
Zamjereno je tako na ukidanju Ministarstva uprave jer ono, kako
ističu zastupnici, ima itekako važnu funkciju, pa stoga zadršku
prema njegovu ukidanju izražava i Bosiljko Mišetić (HDZ).
Protivljenje su zastupnici izrazili i zbog ukidanja Državne uprave
za zaštitu okoliša i namjere da se ono uklopi u Ministarstvo
prostornog uređenja jer to je, kako kaže Arlović, kao da se vuku
dade da čuva janje. Klub HSLS-a čak traži osnivanje Ministarstva
zaštite okoliša, a smatra nedopustivim prijedlog da se o civilnim
žrtvama rada skrbi Ministarstvo rada i socijalne skrbi. Ivica Gaži,
u ime Kluba HDZ-a, pak traži da prehrambena i duhanska industrija
ostanu u djelokrugu Ministarstva poljoprivrede, odnosno da se ne
prenose u Ministarstvo gospodarstva.
Izneseno je i niz prijedloga kako racionalizirati upravu, pa tako
IDS predlaže spajanje resora pravosuđa i uprave u jedinstveno
državno ministarstvo, te ukidanje Ministarstva razvitka. Čuđenje
pak Kajin izražava zbog toga što je iz prijedloga "ispalo"
ministarstvo za europske integracije, dok smo istodobno
imenovanjem ministra zaduženog za odnose s BiH praktički dobili
"ministarstvo za Federaciju", kao "tijelo za miješanje u unutarnje
stvari susjedne BiH" iako to nije predviđeno ovim zakonom.
Mato Arlović smatra pak da se kod racionalizacije može razmisliti o
npr. spajanju ministarstva zdravstva s radom i socijalnom skrbi,
kulture s prosvjetom i športom, i sl.
(Hina) mt/bn gk