FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

UVOĐENJE CARINA SMANJIT ĆE RAZMJENU IZMEĐU RH I BIH

ZAGREB, 2. svibnja (Hina) - Uvođenjem carina od 15. svibnja ove godine bitno će se otežati vanjskotrgovinska razmjena između Hrvatske i BiH. Tako će hrvatski proizvodi u BiH poskupjeti 5 do 40 posto, dok će proizvodi koji se uvoze iz BiH u Hrvatskoj biti skuplji od 5 do čak 70 posto, izjavila je za Hinu Olgica Spevec, načelnica u Upravi za međunarodnu gospodarsku suradnju Ministarstva gospodarstva.
ZAGREB, 2. svibnja (Hina) - Uvođenjem carina od 15. svibnja ove godine bitno će se otežati vanjskotrgovinska razmjena između Hrvatske i BiH. Tako će hrvatski proizvodi u BiH poskupjeti 5 do 40 posto, dok će proizvodi koji se uvoze iz BiH u Hrvatskoj biti skuplji od 5 do čak 70 posto, izjavila je za Hinu Olgica Spevec, načelnica u Upravi za međunarodnu gospodarsku suradnju Ministarstva gospodarstva. #L# Zaštićujući hrvatske gospodarske interese, a nakon odluke Predsjedništva BiH o prestanku primjene Ugovora o gospodarskoj suradnji Hrvatske i Federacije BiH, potpisanoga još u ožujku 1995. u Splitu, hrvatska je Vlada odlučila uvesti carinski režim za svu robu koja se uvozi iz BiH. Hrvatska smatra da takve odluke nisu u interesu obiju strana te da je potrebno učiniti sve kako bi se ubrzali i priveli kraju pregovori o Ugovoru o trgovini. Podsjetivši kako je platformu za novi trgovinski sporazum između Hrvatske i BiH hrvatska Vlada utvrdila još u svibnju prošle godine, ministar gospodarstva Nenad Porges ocjenjuje lošim što se u Uredu visokog predstavnika za BiH nije našlo snage i mogućnosti za ubrzanje tempa pregovora oko ugovora. Iako je već prošla godina dana od hrvatskog prijedloga, tek se u ožujku ove godine hrvatsko izaslanstvo na čelu s ministrom Porgesom prvi puta sastalo s izaslanstvom BiH, u kojem nije bilo predstavnika srpskog entiteta. Hrvatska je bila svjesna da sada suspendirani sporazum neće izdržati test vremena, da omogućuje trgovinu RH samo s jednim entitetom u BiH i da ga je potrebno mijenjati, pa je stoga i predložila novi, sveobuhvatniji način rješavanja, ističe Porges. Hrvatska je roba (kao i ona iz BiH), po dosadašnjem ugovoru, imala povlašten carinski status pri uvozu, uz jedan posto carinske evidencije, a njegovom suspenzijom primjenjivali bi se zakoni o carinskim tarifama BiH i RH. Hrvatski dužnosnici u BiH pokrenuli su postupak ocjenjivanja zakonitosti odluke o prestanku primjene Ugovora pred Ustavnim sudom, što ne odgađa primjenu Zakona o carinskoj tarifi na razini cijele BiH. Postojeći Ugovor, po prijedlogu hrvatske strane, zamijenio bi se dvama ugovorima - Ugovorom o trgovini Hrvatske i BiH, kojim bi na razini država bilo riješeno pitanje liberalizacije trgovine proizvoda, sukladno međunarodnoj praksi i odrednicama Svjetske trgovinske organizacije kao i Daytonskom sporazumu, po kojem je vanjskotrgovinski režim u nadležnosti Vijeća ministara. Dio gospodarskih odnosa riješio bi se Aneksom Ugovoru o posebnim odnosima između Hrvatske i Federacije BiH i njime bi se ustvari zamijenio suspendirani Ugovor o gospodarskoj suradnji, pojašnjava Spevec. Napominje da je upravo Hrvatska predložila novi Ugovor i Aneks, kako bi omogućila da prijelaz iz jednog u dva ugovora bude za gospodarstvenike što manje štetan. Ideja Ministarstva gospodarstva je da bi možda sustav kvota na poljoprivredne proizvode trebalo izbjeći, pri čemu bi veliku ulogu imao Protokol o podrijetlu roba. BiH je jedan od najznačajnijih hrvatskih vanjskotrgovinskih partnera. Nakon Italije (u koju je lani izvezeno roba za 801 milijun dolara) i Njemačke (767 milijuna USD), BiH je (sa 653,8 miljuna dolara) na trećem mjestu u hrvatskom izvozu, i na nju otpada 14,3 posto izvoza iz naše zemlje. Istodobno je iz BiH u Hrvatsku lani uvezeno roba za 156,1 milijun dolara. Najznačajniji hrvatski izvozni proizvodi su goriva i maziva, alkoholna pića, mlijeko i mliječni proizvodi, jaja i med, električni strojevi i oprema te razni prehrambeni proizvodi. Istodobno, u uvozu iz BiH najzastupljeniji su drvo i drvni proizvodi, aluminij i proizvodi od aluminija, meso i klaonički proizvodi, goriva i maziva, proizvodi od željeza i čelika i dr. Karakteristično je da se pojedine robe u značajnijim vrijednostima pojavljuju i pri uvozu i pri izvozu, a mnogi upozoravaju da je u dosadašnjem carinskom režimu bilo i dvojbenih uvozno-izvoznih poslova, što uključuje i probleme koji se vežu uz tzv. meku granicu. Hrvatsko, ali i bosansko-hercegovačko gospodarstvo teško će zadržati - uz primjenu carinskog režima - stečene pozicije u jednoj odnosno drugoj zemlji. Razlog je jednostavan jer se sada pri ulasku na tržište proizvodi u potpunosti po uvjetima izjedančavaju s konkurencijom iz ostalih zemalja. S obzirom na nedovoljnu konkurentnost i relativno visoke cijene, i jedna i druga strana suočit će se s tržišnom utakmicom s dobavljačima iz ostalih europskih zemalja, čije su cijene daleko konkurentnije a za poljoprivredno-prehrambene proizvode imaju i određene stimulacije. Carinski sustav BiH je sukladan svjetskim standardima i carinska je zaštita niža nego za istovrsne proizvode u Hrvatskoj. Carine su od nula do 15 posto za industrijske proizvode, za poljoprivredne primjenjuje se taksa od 0,05 konvertibilnih maraka (KM) do 10 KM po kilogramu proizvoda, dok se na naftu i naftne proizvode uz taksu plaća i carina od 10 posto. Po hrvatskom carinskom sustavu, na industrijske proizvode koji se uvoze u Hrvatsku carina je od nula do 25 posto, a zbog prelevmana i carinskog opterećenja poljoprivredni proizvodi iz BiH poskupjet će 60 do 70 posto. Neki od hrvatskih izvoznika, primjerice proizvođači piva, 10 posto godišnje proizvodnje plasiraju na BiH tržište, a sada im se carinom povećava trošak 33 posto. Predsjednik njihove Grupacije Ivan Gradišar ocjenjuje da će to vrlo negativno utjecati na cijelu hrvatsku industriju piva. Istodobno i u Lura grupi, kojoj BiH tržište čini 14 posto ukupnoga izvoza, procjenjuju da će uvođenje carina nepovoljno utjecati na njihov izvoz. BiH izvoznici također nisu zadovoljni, jer primjerice cijena betonskog željeza koje izvozi RMK Zenica opterećuje se carinom od 20 do 25 posto, aluminijski proizvodi mostarskog Aluminija 10-20 posto, armature i mreže tvornica u Bihaću i Stolcu poskupljuju 25 posto, sol 15 posto isl. Postupak sklapanja novog Ugovora između Hrvatske i BiH bit će, među ostalim, onoliko brz koliko gospodarstva jedne i druge strane budu uporna, zahtjevna u traženju od država da hitno nešto učine. Sadašnjim vakumom, nastalim suspenzijom Ugovora i nepotpisivanjem novog, gube gospodarstva dviju država, koji neće u kratko vrijeme moći spriječiti šokove i nagle promjene uvjete poslovanja, a to će značiti i cjenovni udar na pojedine proizvode. (Hina) db ds

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙