FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

AMSTERDAMSKI SPORAZUM U SUBOTU STUPA NA SNAGU

BRUXELLES, 30. travnja (Hina/AFP) - Novi europski sporazum iz Amsterdama u subotu će stupiti na snagu: on daje više ovlasti Europskom parlamentu, ali ne priprema Uniju za funkcioniranje s desetak novih članica iz istočne Europe, te Ciprom i Maltom, koji bi se Uniji mogli pridružiti tijekom sljedećeg desetljeća.
BRUXELLES, 30. travnja (Hina/AFP) - Novi europski sporazum iz Amsterdama u subotu će stupiti na snagu: on daje više ovlasti Europskom parlamentu, ali ne priprema Uniju za funkcioniranje s desetak novih članica iz istočne Europe, te Ciprom i Maltom, koji bi se Uniji mogli pridružiti tijekom sljedećeg desetljeća.#L# Suprotno sporazumu iz Maastrichta, koji je 1991. godine lansirao jedinstvenu europsku valutu, novi sporazum ne predviđa ništa spektakularno. On se zadovoljava skromnim napretkom na području zapošljavanja i sudske i policijske suradnje, ali ostaje bez odgovora na tri glavna izazova koje bi Europa trebala riješiti tijekom sljedećeg desetljeća: konkretnu zajedničku vanjsku politiku i zajedničku sigurnost, rješavanje pitanja europske obrane i reformu europskih institucija koje bi trebale omogućiti Uniji da nastavi funkcionirati s 25 ili 27 članica do 2010. godine. Jedini dobitnik iz Amsterdama je Europski parlament koji će udvostručiti broj sektora u kojima može blokirati ili staviti amandmane na europske zakone. Procedura suodlučivanja, koja obvezuje Vijeće ministara EU i Europski parlament da se dogovore prije nego donesu odluke, proširena je u svim područjima, osim na planu ekonomske i monetarne unije, vanjske politike i zajedničke sigurnosti. Prema sporazumu, za imenovanje predsjednika Europske komisije i 20 europskih povjerenika, koje još uvijek imenuju vlade zemalja članica, potrebno je zeleno svjetlo Europskog parlamenta. Nasuprot tome, 'petnaestorica' su odbila reforme europskih institucija u tri ključna momenta: neće biti smanjivanja broja europskih povjerenika, zatim novog oblika glasovanja u Vijeću ministara između velikih i malih zemalja Unije, te povećanja broja glasova kvalificirane većine za donošenje odluka. Reforme su neophodne kako bi se izbjegla paraliza europskih institucija u proširenoj Uniji koja će imati 20 ili 25 članica, nakon što tijekom sljedećeg desetljeća bude primljeno desetak zemalja istočne Europe, Cipar i Malta. Sljedeća međuvladina konferencija, koja će biti sazvana krajem 2000. godine, trebala bi se suočiti s tim najvećim problemima kako bi Unija i dalje mogla dobro funkcionirati. Jednoglasnost ostaje pravilo za velike odluke u domeni vanjske politike, fiskalnih zakona, prava azila i imigracijskih pitanja. Teorijski, jedan od najznačajnijih napredaka sporazuma iz Amsterdama je pitanje "pojačane suradnje". Kako bi se omogućilo nekim europskim zemljama da idu naprijed ne čekajući one koje oklijevaju, sporazum daje pravo "jezgri" zemalja članica - najmanje osam - da uspostave "pojačanu suradnju" u sektorima zajedničkih poslova, pravosuđa i unutarnjih poslova. Ipak, jedna klauzula, prihvaćena na zahtjev Velike Britanije, kaže da se suradnja može odbiti u ime "nacionalnog interesa". Taj koncept ne može se provesti na pitanjima proračuna, zajedničkih politika, trgovinske politike, zajedničkog tržišta, prijevoza i svega što se tiče građanskih pitanja u Uniji. Konačno, vanjska politika i zajednička sigurnost ostaju u potpunosti izvan domene "pojačane suradnje". Amsterdamski sporazum ipak utemeljuje PESC (vanjska politika i zajednička sigurnost) koja bi trebala dati oblik Uniji na međunarodnom planu. Konačno, i novo poglavlje o zapošljavanju stvorit će bolju koordinaciju između nacionalnih politika u borbi protiv nezaposlenosti. (Hina) maš ii

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙