FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

DA VINCIJEVA "POSLJEDNJA VEČERA" PONOVNO PRED JAVNOŠĆU

RIM, 30. travnja (Hina/AFP) - Jedna od najpoznatijih slika na svijetu, "Posljednja večera" Leonarda da Vincija, naslikana na zidu samostana u Milanu, ponovno će biti dostupna javnosti od 28. svibnja, poslije 22 godine restauratorskih radova.
RIM, 30. travnja (Hina/AFP) - Jedna od najpoznatijih slika na svijetu, "Posljednja večera" Leonarda da Vincija, naslikana na zidu samostana u Milanu, ponovno će biti dostupna javnosti od 28. svibnja, poslije 22 godine restauratorskih radova. #L# "Slika je počela umirati praktički prije nego je dovršena", objašnjava Giuseppe Basile s Talijanskog restauratorskog instituta, u vezi s obnavljanjem tog remek-djela milanskog razdoblja Leonarda da Vincija. Slikarija koju je oko 1495. naručio vojvoda od Milana, Ludovic Sforza, radi ukrašavanja zida blagovaonice samostana Santa Maria delle Grazie dovršena je 1498. Predstavlja posljednju večeru Krista i dvanaest apostola na kojoj Krist navješćuje da će ga jedan od njih izdati. Da Vinci se nije koristio tehnikom freske, već je tu zidnu slikariju naslikao temperom i uljem na žbuci prekrivenoj dvama slojevima smjese na bazi gipsa. Ta tehnika, obično rezervirana za slikarije na drvenoj podlozi, omogućavala mu je da se vraća kompoziciji. Ali gips, ljepilo i ulje kojima se koristio Leonardo da Vinci zadržavaju vlagu unutar zida suprotno freski koja dopušta da zid diše. Vlaga kuhinja blagovaonice pridonijela je još većoj promjeni, a zatim je samostan pretvoren u vojarnu 1799. Godine 1897. "Posljednja večera" konačno malo počiva u miru s prenamjenom zgrade u muzej do Drugog svjetskog rata. Saveznička bombardiranja Milana u kolovozu 1943. uništavaju samostan, ostavljajući, začudo, nedirnutim oslikani zid. Tijekom stoljeća, retuširanja, "preslojavanja" i restauriranja smjenjivala su se svakih 30 ili 40 godina tijekom četiri stoljeća, s nanosima žbuke, ljepila i laka, radi učvršćivanja djela. Zadnja restauracija, koja je počela 1977./78., najsmjelija je i nije nedostajalo kritičara. Namjera restauratorice Pinin Brambille bila je skinuti skalpelom pod mikroskopom sve materijale i premaze nagomilane s prašinom radi pronalaženja originalne fakture. Talijanski stručnjaci ocijenili su da su ti materijali, fizički i kemijski, prijetili uništenju originalne tvari. "Slika je postala teško čitljiva zbog difuznog i jednoličnog zatamnjenja", objasnila je žena koja je provela više od 20 godina u rekonstruiranju svake "ljuske boje koju je prvo trebalo uočiti". "Bilo je i promjene originalnih crteža poput širenja lica ili dodavanja bradice sv. Mateju i zatamnjenja njegove kose; mi smo se vratili snazi originala", dodaje ona. Pronađeni su i brojni detalji. "Djelu se pristupilo kao relikviji, to je izvanredan rad", kaže ministrica kulturnih dobara Giovanna Melandri, koja je došla pružiti potporu restauraciji, kritiziranoj izvan Italije, na kolokviju organiziranom ovoga tjedna u Rimu. Skidanje patine vremena izazvalo je sličnu polemiku prigodom restauracije fresaka iz Sikstinske kapele u Vatikanu. (Hina) bnš bnš

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙