US-E-SAD-VOJNA INDUSTRIJA-Ratovi-Vojna industrija NJ 27.IV.TAZ:AM.VOJNA NADMOĆ NAD EU NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG27. IV. 1999.Dobit stečena ratom nije pretjerano velika"Rat je od pamtivijeka bio jako skup. Procjenjujući troškove
suvremenog rata, Međunarodni institut za strateške studije sa sjedištem u Londonu također dolazi do dojmljivih svota: rat u Zaljevu, pokrenut nakon iračke okupacije Kuvajta, stajao je 184 milijarde maraka, a ovaj na Kosovu stoji na današnji dan 17 milijarda maraka.NO, tko konkretno profitira i u kojoj mjeri? Odgovarajući su jasni podaci rijetki. Mjereno po tečajnoj vrijednosti dionica, profitera je jako malo. Najveći je američki vojno-industrijski koncern Raytheon. Vrijednost njegovih dionica raste zato što je, primjerice, specijalist za elektroniku glavni dobavljač teledirigiranih projektila tipa Tomahawk za američku mornaricu. U poslovnom izvješću za prva tri mjeseca 1999. ta je tvrtka iz Lexingtona, u saveznoj američkoj zemlji Massachusetts, navela da dodatni promet, utemeljen na ratu na Kosovu, iznosi 400 milijuna dolara u tekućoj godini. 'Jako smo zadovoljni nastavljenim zamahom u našem poslu', izjavio je u četvrtak Daniel Burnham, predsjednik
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
27. IV. 1999.
Dobit stečena ratom nije pretjerano velika
"Rat je od pamtivijeka bio jako skup. Procjenjujući troškove
suvremenog rata, Međunarodni institut za strateške studije sa
sjedištem u Londonu također dolazi do dojmljivih svota: rat u
Zaljevu, pokrenut nakon iračke okupacije Kuvajta, stajao je 184
milijarde maraka, a ovaj na Kosovu stoji na današnji dan 17
milijarda maraka.
NO, tko konkretno profitira i u kojoj mjeri? Odgovarajući su jasni
podaci rijetki. Mjereno po tečajnoj vrijednosti dionica, profitera
je jako malo. Najveći je američki vojno-industrijski koncern
Raytheon. Vrijednost njegovih dionica raste zato što je,
primjerice, specijalist za elektroniku glavni dobavljač
teledirigiranih projektila tipa Tomahawk za američku mornaricu. U
poslovnom izvješću za prva tri mjeseca 1999. ta je tvrtka iz
Lexingtona, u saveznoj američkoj zemlji Massachusetts, navela da
dodatni promet, utemeljen na ratu na Kosovu, iznosi 400 milijuna
dolara u tekućoj godini. 'Jako smo zadovoljni nastavljenim zamahom
u našem poslu', izjavio je u četvrtak Daniel Burnham, predsjednik
trećeg po veličini američkog vojnog koncerna. No, stalni porast
dobiti od 241 milijun dolara u prvom kvartalu ove godine proizlazi u
prvom redu iz zatvaranja radnih mjesta - g. 1999. zatvoreno ih je
15.400.
Njegova dva najveća konkurenta Lockheed Martin i Boeing također će
zahvaljujući ratu povećati svoj promet prodajom nekih rezervnih
dijelova. No, to je prava sitnica u usporedbi s prometom koncerna
koji godišnje iznosi nekoliko milijarda dolara. Primjerice, Boeing
preuređuje atomske krstareće projektile američkog ratnog
zrakoplovstva, pretvarajući ih u konvencionalne. Nakon završetka
hladnoga rata većina atomskih bojevih glava postala je napokon
nepotrebna. Nakon velike potrošnje letećih bomba posljednjih
godina preuređene će biti još 92 - ali taj će posao Boeingu donijeti
točno 51 milijun dolara prometa.
Mnogo jače od rata na Kosovu na vrijednost dionica dviju giganata
Lockheeda Martina i Boeinga utječe - i to negativno - tijek najveće
narudžbe za proizvodnju oružja svih vremena. Spomenuti su koncerni
dva posljednja konkurenta za igradnju borbenog zrakoplova sljedeće
generacije, nazvanog 'Udruženi udar' koji će ući u upotrebu g.
2008. On bi trebao biti angažiran u svim rodovima oružanih snaga SAD
a po mogućnosti i mnogih njihovih saveznika - već je sada za taj
projekt predviđeno 219 milijarda dolara, a koncerni se nadaju i
dodatnih 300 milijarda od inozemnih narudžba. Doduše, oba
potencijalna proizvođača morala su priznati golema povećanja
troškova pri izradi skiciranih prototipova. Ne riješe li tehničke i
financijske probleme, narudžba će biti odgođena - a to bi bio velik
novčani gubitak koji rat u Jugoslaviji nikada ne bi mogao pokriti.
Europski vojni koncerni ne mogu - uz iznimku borbenih zrakoplova
tipa Tornado - za angažman na Balkanu ponuditi čak ni visoko
razvijenu ratnu opremu. Ni slavni bespilotni zrakoplovi
Bundeswehra ne potječu sa Staroga Kontinenta. Po 2,5 milijuna
maraka koje će valjati izdvojiti za nabavu zamjene za tri leteće
kamere, nestale nad srpskim teritorijem, otići će kanadskom
proizvođaču Canadair/Bombardierer.
No, dugoročno gledano, ovdašnja će vojna industrija ipak i te kako
profitirati. Napokon, političarima EU upravo je zorno dočarana
nadmoć američke tehnike - od satelita preko helikoptera do raketa.
Stoga će sljedećih godina vjerojatno biti izrađeno nekoliko
europskih programa radi smanjivanja ovisnosti o SAD", zaključuje
Reiner Metzger.