FR-US-tekstovi-Organizacije/savezi-Obrana FR-LE MONDE 27.4.NATO-NOVA STRATEGIJA FRANCUSKALE MONDE27. IV. 1999.Nova 'strategijska zamisao' Sjevernoatlantske organizacije"'S prakse smo prešli na teoriju', rekao je Javier Solana, glavni
tajnik NATO-a, tumačeći 'novu strategijsku zamisao' Saveza, dokument od 65 stranica sa 65 točaka, koji će od sada biti temelj za djelovanje te zajednice od devetnaest država koja treba jamčiti zajedničku obranu i sigurnost.Izrada ovog dokumenta bila je predmet oštrih rasprava nakon madridskog susreta na vrhu 1997. koji je istaknuo tu potrebu zbog bitnih promjena koje su se dogodile nakon njegove zadnje aktualizacije 1991. 'Opasnosti hladnog rata zamijenila su očekivanja koja više obećavaju, ali znače i veće izazove, mogućnosti i nove opasnosti', rekao je u uvodu. 'Rađa se nova Europa, čvršće povezana, nastaje ustroj euro-atlantske sigurnosti u kojemu će NATO imati bitnu ulogu.' Od potpuno obrambenog ustroja koji se trebao oduprijeti sovjetskoj prijetnji na europskom kontinentu, NATO, kojemu su mnogi predviđali propast nakon raspuštanja njegova protivnika, Varšavskog ugovora, zadnjih se godina preobrazio u višefunkcionalnu organizaciju.
FRANCUSKA
LE MONDE
27. IV. 1999.
Nova 'strategijska zamisao' Sjevernoatlantske organizacije
"'S prakse smo prešli na teoriju', rekao je Javier Solana, glavni
tajnik NATO-a, tumačeći 'novu strategijsku zamisao' Saveza,
dokument od 65 stranica sa 65 točaka, koji će od sada biti temelj za
djelovanje te zajednice od devetnaest država koja treba jamčiti
zajedničku obranu i sigurnost.
Izrada ovog dokumenta bila je predmet oštrih rasprava nakon
madridskog susreta na vrhu 1997. koji je istaknuo tu potrebu zbog
bitnih promjena koje su se dogodile nakon njegove zadnje
aktualizacije 1991. 'Opasnosti hladnog rata zamijenila su
očekivanja koja više obećavaju, ali znače i veće izazove,
mogućnosti i nove opasnosti', rekao je u uvodu. 'Rađa se nova
Europa, čvršće povezana, nastaje ustroj euro-atlantske sigurnosti
u kojemu će NATO imati bitnu ulogu.' Od potpuno obrambenog ustroja
koji se trebao oduprijeti sovjetskoj prijetnji na europskom
kontinentu, NATO, kojemu su mnogi predviđali propast nakon
raspuštanja njegova protivnika, Varšavskog ugovora, zadnjih se
godina preobrazio u višefunkcionalnu organizaciju.
Nju su zvali u pomoć radi očuvanja mira, kao što je bilo u Bosni
1995. Ona je preuzela dužnost da organizira 'partnerstva
sigurnosti' s Rusijom i Ukrajinom i sa svim zemljama s tog 'euro-
atlantskog područja', velikog prostora koji se širi od sredozemnog
kruga do granica Kine. Napokon, prvi put u svojoj povijesti, ona
predvodi veliku vojnu operaciju, zračne napade na Jugoslaviju,
kojih će završetak, misle svi, biti odlučujući za sudbinu budućeg
Saveza u kojemu tvrdnja o 'zajednici s istim vrijednostima' ne
isključuje postojanje različitih, pače suprotnih interesa i
mišljenja.
Kosovska kriza i vojne i političke poteškoće na koje u ovom času
nailazi operacija 'Saveznička snaga', doveli su do toga da je iz
javnih nastupa isključeno svako očitovanje razlika u svezi s tim
pothvatom. No francuski su dužnosnici u Washingtonu, Jacques
Chirac, kao i ministar vanjskih poslova Hubert Vedrine, nastojali
istaknuti kako budući status NATO-a nije pitanje u kojemu obrana
zajedničkih interesa ne dopušta nikakvu raspravu i prisiljava sve
članice da prihvate američko stajalište o sveprisutnom i svemoćnom
Savezu koji će sam odlučivati o času i utemeljenosti primjene
golemih vojnih mogućnosti s kojima raspolaže.
G. Chirac misli da je dobio potpunu zadovoljštinu. To su
slavodobitno raspoloženje s veseljem promatrali neki europski
partneri Francuske, poput kancelara Gerharda Schroedera koji je
pozdravio 'uspjeh francusko-njemačke diplomacije'. U krugovima
bliskim francuskom ministru vanjskih poslova, skromno su
izražavali zadovoljstvo što se uspjelo izbjeći najgore, tj. što se
nije potvrdila mogućnost o NATO-vu samoodlučivanju koje je u zadnje
vrijeme bilo adut Madeleine Albright. 'Mi nismo naivni, govorilo se
u istim krugovima, mi vrlo dobro znamo da će u budućim krizama, kao i
u ovoj koju trenutno proživljavamo na Kosovu, žurnost i osobitost
prilika svaki put donijeti pragmatična rješenja. No što je
napisano, napisano je, a iznimka nije postavljena za pravilo.'
Olakšanje je to veće, što su se francuski dužnosnici mogli uvjeriti
koliko je slaba potpora europskih partnera, među kojima su neki,
kao Njemačka, s razumijevanjem promatrali te zahtjeve, ali nisu
bili spremni 'umrijeti' za njih, kako je rekao jedan diplomat. U
stanovitom smislu, želja da se susret na vrhu završi bez
nesporazuma, i 'sindrom kućedomaćina' potaknuli su Billa Clintona
i Madeleine Albright, misle pregovarači, da zanemare
neprijateljsko raspoloženje američke uprave i Kongresa prema UN-u,
pazeći ipak da tu stranu pitanja 'podijele' s američkom javnosti.
Druga osjetljiva točka u raspravi o strategijskoj zamisli koja je
bila predmet dugih i teških pregovora, jest potvrda europskog
identiteta sigurnosti i obrane (IESD) i pozivanje u tekstu na nove
čimbenike koji su se pojavili nakon susreta na vrhu u Berlinu 1995.
i Madridu 1997. na tome polju, gdje je nepovjerenje Amerikanaca
veliko, unatoč njihovim opetovanim tvrdnjama kako žele da Europa
preuzme veću odgovornost i da financijski više pripomogne u nošenju
zajedničkog tereta obrane.
U smislu 'izjave iz Saint-Maloa' gdje su se Jacques Chirac i Tony
Blair odlučno očitovali za promicanje važnosti obrane i sigurnosti
u sklopu Europske unije, tekst strategijskog koncepta 'podupire
daljnji razvitak IESD-a u sklopu Saveza, uključujući spremnost da
se na raspolaganje stave sredstva i mogućnosti za operacije koje će
voditi pod strategijskim nadzorom Zapadnoeuropske unije (ZEU) ili
na neki drugi način, prema dogovoru.'
Na britanski zahtjev, ta je točka utvrđena u završnom priopćenju sa
susreta na vrhu. Tu se kaže da će Sjevernoatlantsko vijeće
'potvrditi jamstvo pristupa EU mogućnostima planiranja NATO-a koje
mogu pomoći u vojnom planiranju operacija koje vodi EU.' Taj
izričaj koji pretpostavlja integraciju ZEU-a u EU, izazvao je oštro
protivljenje Turske koja je članica ZEU-a, ali ne i EU-a. Ankara je
na koncu prihvatila završno priopćenje, pošto je uvrštena
izvještačena formula kojom se traži da Sjevernoatlantsko vijeće
'stalno provjerava te mjere, vodeći računa o odgovarajućim
sporazumima u sklopu EU-a.' Ukratko, da ubuduće uzima u obzir
važnost i interese Turske, čiji se prikriveni sukob s drugom
članicom NATO-a i EU-a, Grčkom, ne treba poticati", iz Washingtona
izvješćuju Patrice de Beer i Luc Rosenzweig.