YU-KOSOVO-NATO-INTERVENCIJA-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija-Ratovi ŠV 24.IV.NZZ:BUDUĆE ŽARIŠTE-SRBIJA ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG24. IV. 1999.Cijena mira na Balkanu"Početna nada da će jugoslavensko vodstvo pod pritiskom
NATO-vih udara u kratkom roku popustiti i potpisati mirovni sporazum iz Rambouilleta pokazala se varavom. NATO napreduje polaganije no što je planirano. Srbi su očito čvrsto odlučili riješiti albansko nacionalno pitanje u Jugoslaviji onako kako to donedavno nitko nije smatrao mogućim. NATO koji ni u kom slučaju neće dopustiti da predsjednik Milošević diktira i mir, ne može odustati od svojih zahtjeva - osuđen je na pobjedu i čini se da se priprema za dulji rat.Što se pak događa na političkoj razini? Čini se da mnogi zapadni političari ne žele shvatiti da je dinamika rata na Kosovu pregazila stare političke koncepte. Oni se i dalje grčevito drže sporazuma iz Rambouilleta, nastalog prije početka sustavnih progona. Sigurno je da je prioritet rješenje utemeljeno na pregovorima, ali nije vrijeme za razvodnjene mirovne planove koji služe unutarnjopolitičkim ciljevima. Štoviše, nužni su jasni, dugoročni politički koncepti za čitavu regiju. Riječ je o dalekosežnim
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
24. IV. 1999.
Cijena mira na Balkanu
"Početna nada da će jugoslavensko vodstvo pod pritiskom NATO-vih
udara u kratkom roku popustiti i potpisati mirovni sporazum iz
Rambouilleta pokazala se varavom. NATO napreduje polaganije no što
je planirano. Srbi su očito čvrsto odlučili riješiti albansko
nacionalno pitanje u Jugoslaviji onako kako to donedavno nitko nije
smatrao mogućim. NATO koji ni u kom slučaju neće dopustiti da
predsjednik Milošević diktira i mir, ne može odustati od svojih
zahtjeva - osuđen je na pobjedu i čini se da se priprema za dulji
rat.
Što se pak događa na političkoj razini? Čini se da mnogi zapadni
političari ne žele shvatiti da je dinamika rata na Kosovu pregazila
stare političke koncepte. Oni se i dalje grčevito drže sporazuma iz
Rambouilleta, nastalog prije početka sustavnih progona. Sigurno je
da je prioritet rješenje utemeljeno na pregovorima, ali nije
vrijeme za razvodnjene mirovne planove koji služe
unutarnjopolitičkim ciljevima. Štoviše, nužni su jasni, dugoročni
politički koncepti za čitavu regiju. Riječ je o dalekosežnim
pitanjima: kako bi trebao izgledati poslijeratni poredak na
Balkanu? Koje su pretpostavke za trajnu političku stabilnost? Kako
vratiti Jugoslaviju u međunarodnu zajednicu? Zapadni političari
trebali bi se već sada ozbiljno baviti tim pitanjima - te time i
mogućnošću promjene granica.
Očito je da je sporazum iz Rambouilleta, koji predviđa opsežnu
autonomiju za kosovske Albance, postao u međuvremenu mrtvo slovo na
papiru. Dok prijeti opasnost od etničkog čišćenja Kosova, nije
moguće govoriti o autonomiji i samoupravi. Od Albanaca više ne
treba očekivati da na Kosovu ponovno žive pod suverenom vlašću onih
koji su ih protjerali. Ni zapadni političari, koji su Miloševića
proglasili ratnim zločincem, ne mogu više s njim sjesti za
pregovarački stol. Milošević je definitivno izgubio status jamca
mirovnog poretka - iako trenutačno nema traga političaru koji bi ga
mogao zamijeniti.
Zapad se mora pripremiti za rješavanje problema Kosova bez zelenog
svjetla Beograda. Podjela te pokrajine ne dolazi u obzir već zato
što bi nagradila srpsku protjerivačku politiku. U prvi plan izbija
pitanje neovisnosti a s time povezano i pitanje promjene granica.
Bilo bi kobno kada bi političari ponovili staru grešku i unaprijed
isključili tu opciju - posebno ako se prisjetimo da se i autonomija,
koju bi osiguravale međunarodne postrojbe, svodi upravo na
samostalnost Kosova.
Nesumnjivo je točno da bi zbog etničke izmiješanosti na Balkanu
svaka promjena granica stvorila nove nepravde jer bi nužno
nametnula status manjine nekom drugom narodu, koji bi se potom
prije ili kasnije pokušao odcijepiti ili priključiti matičnoj
zemlji. Uspostava mira na Balkanu oduvijek je bila tvrd orah na
kojem su velesile lomile zube. Bilo da je riječ o Berlinskom
kongresu 1878. ili o mirovnim pregovorima nakon balkanskih ratova
1912./1913. ili o onima nakon Prvoga svjetskog rata - uvijek su
povlačene manje ili više samovoljne granice koje su odgovarale
interesima ondašnjih velesila. Na Balkanu, gdje nije moguće
uskladiti etničko-nacionalne s državno-teritorijalnim granicama,
tada primijenjeno načelo samoodređenja nacija donosi nekima pravdu
a nekima nepravdu. Tako je i danas. Stoga su Albanci u trgovini
zemljama uvijek bili među gubitnicima - granice su uvijek povlačene
kroz područja na kojima su oni živjeli.
Osamostaljivanje Kosova oštetilo bi Srbe koji žive u toj pokrajini.
Kao argument protiv neovisnosti Kosova neprekidno se navodi
tvrdnja, pretvorena u okamenjeni stereotip, da bi u tom slučaju
sljedeći korak bilo stvaranje države koja bi obuhvatila sva
područja, nastanjena Albancima. Po mišljenju pristaša teorije o
balkanskom dominu, u tom bi se slučaju Makedonija raspala, što bi
rezultiralo borbom susjeda za plijen. Neovisnost Kosova jednako
velika Albanija jednako destabilizacija cijeloga Balkana - glasi
jednostavna jednadžba. No, takav automatizam ni u kom slučaju nije
prisutan. Primjerice, makedonski Albanci odbijaju odcjepljenje
jer i sami žive na područjima na kojima slavenski Makedonci čine
većinu. Stoga oni zapravo zahtijevaju poboljšanje vlastitog
statusa u makedonskom ustavu i potpunu ravnopravnost. Osim toga,
albanska nacionalna svijest tek se mjestimično razvila preko
granica - bez obzira na izražen osjećaj za solidarnost i
pripadnost.
Opasno žarište političke nestabilnosti bit će razorena, pobijeđena
i ponižena Srbija, koja je još izložena i opasnosti raspada na
sastavne etničke dijelove. Tu bi opasnost morao razmotriti i NATO.
Vojna ravnoteža između Hrvata i Srba, uspostavljena uz tako brojne
žrtve i uz potporu NATO-a, mogla bi biti osjetljivo narušena. Slom
jedne od navedene dvije regionalne sile na području bivše
Jugoslavije ostavio bi iza sebe politički vakuum, koji bi možda kod
drugih probudio teritorijalni apetit i nove težnje odcjepljenju.
Postavlja se i pitanje što će u slučaju neovisnosti Kosova biti s
Bosnom, gdje je centrifugalne sile moguće krotiti samo uz pomoć
izvana. Kad načelo nedodirljivosti granica prestane vrijediti na
jednom mjestu, zašto bi drugdje ostalo na snazi? Podjela Bosne - čak
i kada bi bila regulirana i provedena pod nadzorom međunarodne
zajednice - mora biti isključena iz razmatranja jer bi u tom slučaju
bosanski Srbi na kraju ipak ostvarili svoj ratni cilj -
priključenje Jugoslaviji. U tom bi slučaju žrtve teritorijalne
podjele bili muslimanski Bošnjaci.
Rat za Kosovo posebno teško pogađa u prvom redu dvije susjedne
zemlje - Albaniju i Makedoniju. Nakon što je pretvorena u prilazni
teren za NATO-vu operaciju na terenu, politički nestabilna i
gospodarski slaba Albanija već je postala protektorat zapadnog
saveza, što će njezinu gospodarstvu zasigurno donijeti koristi. Na
političkoj razini Tirana će morati učiniti ono što Zapad od nje
zahtijeva. No, pomoć Zapada treba i Makedonija, jedini
jugoslavenski susjed koji nije neograničeno stavio svoj zračni
prostor na raspolaganje NATO-u - i to čak i nakon što izbjeglička
tragedija nestane iz udarnih stupaca svjetskih novina. Zemlja koju
je rat na Kosovu ponovno bacio daleko u prošlost hitno treba
velikodušnu gospodarsku pomoć kako bi učvrstila unutarnju
stabilnost i uklonila opasnost od gospodarskog sloma. U protivnom
bi multietnička Makedonija ipak mogla postati često prizivano
žarište sukoba.
Kosovo neće postati neovisna država preko noći. Prvo treba stvoriti
uvjete za povratak izbjeglica i taj će proces sam po sebi dugo
trajati. Sadašnje stanje upućuje na zaključak da će povratak biti
moguć samo ako NATO vojno zaposjedne Kosovo. Pritom bi zapadni
savez trebao održati distancu prema nedokučivoj Oslobodilačkoj
vojsci Kosova (OVK). Naime, u vodstvu OVK ima ekstremista koji
igraju na kartu nasilja, odbacujući čak i kompromise s umjerenim
političkim snagama u vlastitom bloku. Kakav god bio ishod rata,
jedno je sigurno: Kosovo će dugo biti upućeno na pomoć Zapada - bilo
pod međunarodnom upravom ili kao neovisna država. Bez jako
dugotrajnog i snažnog političkog i gospodarskog angažmana
uspostava trajnog mira na Kosovu ostaje puka iluzija baš kao i
dugoročna politička stabilizacija cijele regije", upozorava
Cyrill Stieger.