ZAGREB, 22. travnja (Hina) - Preduvjeti uspješnog poslovanja domaće tekstilne i odjevne industrije su modernizacija i preustroj proizvodnje te stvaranje vlastitog proizvoda prepoznatljivog na europskom i svjetskom tržištu. Da bi se to
ostvarilo nužna je potpora hrvatske Vlade, i to ne putem sanacija, već mjera za stimuliranje izvoza, ocjena je stručnjaka Sektora za industriju pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK).
ZAGREB, 22. travnja (Hina) - Preduvjeti uspješnog poslovanja
domaće tekstilne i odjevne industrije su modernizacija i preustroj
proizvodnje te stvaranje vlastitog proizvoda prepoznatljivog na
europskom i svjetskom tržištu. Da bi se to ostvarilo nužna je
potpora hrvatske Vlade, i to ne putem sanacija, već mjera za
stimuliranje izvoza, ocjena je stručnjaka Sektora za industriju
pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK).#L#
Tekstilna i odjevna industrija u Hrvatskoj jedna je od najvažnijih
industrijskih grana, koja je, unatoč mnogim promjenama i teškoćama
izazvanim smanjenjem tržišta, zadržala važno mjesto u domaćem
gospodarstvu.
U razdoblju od 1990. do kraja 1998. bilježi se konstantan pad
proizvodnje svih vrsta tekstilnih i odjevnih proizvoda.
Pamučnog prediva tako je lani proizvedeno 5,1 tisuću tona, čak 75
posto manje nego u 1990. Istodobno, proizvodnja čarapa pala je s
34,8 na 21,2 tisuća pari. Proizvodnja kućanskog rublja smanjena je
59 posto, na 8,1 tisuću četvornih metara, a konfekcijske odjeće 47
posto, na 26,6 tisuća četvornih metara.
Promatrajući financijsko poslovanje te grane djelatnosti, u 1996.
je godini iskazan gubitak od 20,4 milijuna kuna, u 1997. od 55,9
milijuna kuna, dok je za devet mjeseci prošle godine taj gubitak bio
23,5 milijuna kuna. Ukupni rezultati poslovanja za prošlu godinu
još nisu poznati.
Također, iz godine u godinu bilježi se smanjenje suficita te grane
djelatnosti u vanjskotrgovinskoj razmjeni Hrvatske. Lani je on
iznosio 199,7 milijuna američkih dolara, što je u odnosu na godinu
ranije približno 19 posto manje. primjerice, u 1994. iznosio je
365,1 milijun dolara, a u 1995. 321,7 milijuna.
To upućuje na pad konkurentnosti domaće tekstilne i odjevne
industrije na svjetskom tržištu, zaključak je stručnjaka toga
sektora. Stoga oni smatraju da bi svaka tekstilna tvrtka morala
izdvojiti svoj izvozni adut, tj. izraditi visokokvalitetan i
moderno dizajniran proizvod, koji će biti profitabilan na stranom
tržištu. Država, pak, treba za poticanje izvoza izraditi
učinkovitije mjere.
Rješenja su također u specijaliziranoj proizvodnji te manjem broju
zaposlenih, kojih trenutačno u toj djelatnosti ima 46,6 tisuća,
odnosno 17,3 posto od ukupno zaposlenih u prerađivačkoj
industriji. Potrebno je i smanjiti troškove proizvodnje po
jedinici proizvoda, razvijati proizvođačke marke te bolja
marketinška prezentacija.
(Hina) tp sbo