US-EU-EURO-INTEGRACIJE-BANKARSTVO-Politika ES 20. IV. EL MUNDO O EURU ŠPANJOLSKAEL MUNDO20. IV. 1999.Četiri izazova euraO problemima nove europske valute piše Tommaso Padoa-Schioppa, bivši predsjednik talijanskog Tržišnog povjerenstva
i član izvršnog odbora Europske središnje banke."(...) Glavni ciljevi politike podudaraju se s javnim interesima, koje ne treba redefinirati, a nisu ni bili ponovno određivani zbog eura.Na području državnih središnjih banaka u javnom je interesu da se gospodarskoj aktivnosti omogući način za razmjenu koji će održati vrijednosti kroz vrijeme. Na širem području gospodarske politike, opći interes, prema riječima sporazuma iz Maastrichta, odnosi se na 'promicanje uravnoteženog i izvedivog gospodarskog i socijalnog napretka'.Postavljanje tih ciljeva dogodilo se u našem stoljeću, čak i ranije, a radi se o poštovanju povijesnog iskustva, istraživanja koja su provodili znanstvenici, rasprava i političkih odluka. Socijalni napredak i gospodarski rast ne bi bili ciljevi svih vlada bez socijalne borbe, bez velike krize i Johna Maynarda Keynesa. Bez
ŠPANJOLSKA
EL MUNDO
20. IV. 1999.
Četiri izazova eura
O problemima nove europske valute piše Tommaso Padoa-Schioppa,
bivši predsjednik talijanskog Tržišnog povjerenstva i član
izvršnog odbora Europske središnje banke.
"(...) Glavni ciljevi politike podudaraju se s javnim interesima,
koje ne treba redefinirati, a nisu ni bili ponovno određivani zbog
eura.
Na području državnih središnjih banaka u javnom je interesu da se
gospodarskoj aktivnosti omogući način za razmjenu koji će održati
vrijednosti kroz vrijeme. Na širem području gospodarske politike,
opći interes, prema riječima sporazuma iz Maastrichta, odnosi se na
'promicanje uravnoteženog i izvedivog gospodarskog i socijalnog
napretka'.
Postavljanje tih ciljeva dogodilo se u našem stoljeću, čak i
ranije, a radi se o poštovanju povijesnog iskustva, istraživanja
koja su provodili znanstvenici, rasprava i političkih odluka.
Socijalni napredak i gospodarski rast ne bi bili ciljevi svih vlada
bez socijalne borbe, bez velike krize i Johna Maynarda Keynesa. Bez
tragedije dvaju svjetskih ratova ne bismo imali sporazume o
stvaranju Europske unije ni UN-ovu Povelju.
Općenito gledajući, instrumenti gospodarske politike formulirani
su odlučnije kad su povjereni ustanovama čije se područje
djelovanje podudara s granicama države-nacije. Ali snažni
instrumenti ne daju uvijek i dobre rezultate. Oštra pravila za
smanjivanje onečišćenja zraka koja prihvati samo jedna država dat
će manje rezultate od blažih pravila koja prihvati veća skupina
država.
U posljednjih trideset godina, središnje banke nastojale su
postići dva cilja: stabilnost cijena i neovisnost donošenja
odluka. Jer, sve to vrijeme kombiniranje političke demokracije i
valute kojoj se sve povjerava činilo je monetarnu politiku izuzetno
teškom u mnogim državama. (...)
Prvi je izazov pretvaranje europskog sustava u pravu europsku
središnju banku. Možda se to čini jednostavnim, ali neće biti
jednostavno.
Eurosustav je sklop koji čine Europska središnja banka i jedanaest
središnjih banaka država koje su uvele euro, a zadužen je za euro,
jednako onako kao što je Američka savezna pričuva zapravo središnja
banka za dolar.
Središnja banka je ustanova zadužena za obranu javnog dobra i
interesa povezanog s valutom. (...) Učiniti eurosustav središnjom
bankom znači postaviti pravu razliku između nacionalnog, s
organizacijskog gledišta, i europskoga, a riječ je o obrani
zajedničkoga dobra. Teško je napraviti tu razliku, kako s
konceptualnog, tako i s praktičnog gledišta. Eurosustav je de facto
posebna vrsta savezne banke, zato što su njezini periferni sastavni
dijelovi (središnje banke pojedinih država) već više naraštaja
bile središnje banke sa svim pravima, a vodila ih je ideja brige za
dobro jedne države-nacije.
Drugi je izazov nezaposlenost. A nezaposlenost će nas pratiti
sljedećih nekoliko godina. Uvjeren sam da je nezaposlenost najveći
izazov ne samo za vlade i građane nego i za eurosustav. Gospodarstvo
u kojemu se nezaposlenost godinama održava iznad 10 posto bolesno
je gospodarstvo, kao i gospodarstvo u kojemu javne financije ili
inflacija uništavaju ušteđevinu. Djelovanje u bolesnom
gospodarstvu opasno je za središnju banku i za ostvarivanje njezina
cilja: održavanje stabilnih cijena.
Opasnost se može pojaviti na razini ustanova. Promjene u javnom
mišljenju nastaju zbog uvjeta u gospodarstvu i zbog gospodarskih
politika. A ustanove su pod utjecajem promjena u društvu. Hoće li
preživjeti dogovor o održavanju stabilnosti cijena i neovisnosti
središnje banke ako povišena stopa nezaposlenosti postane kronična
bolest europskih gospodarstava? Postoji li opasnost od promjene
statusa europske središnje banke ako ne bude više toga dogovora?
Treći je izazov praćenje i predviđanje brzih promjena u kojima će se
naći europske ustanove i financijska tržišta.
Dosta je promatrati američke savezne pričuve kako bi se shvatila
uloga koju eurosustav mora igrati sljedećih nekoliko godina. Mora
paziti na promjene u financijskom sustavu, aktivno sudjelovati u
raspravama o gospodarskoj politici, voditi dijalog s vladom i s
parlamentom, mora biti sposoban za usmjeravanje javnosti pri
donošenju odluka.
Kod eurosustava izazov je činjenica da između dužnosti vođenja
monetarne politike i bankarskog opreza ne postoji samo
funkcionalna odvojenost, nego i neuobičajena geografska podjela:
monetarna politika je europska, a politika opreza provodi se u
svakoj pojedinoj državi. Izazov koji donosi ta anomalna
arhitektura nalazi se u napetosti koja bi mogla nastati između
državnih tumačenja i europskih tumačenja borbe za zajedničko
dobro. U pretvorbi financijskih sustava, to zajedničko dobro
odnosi se, među ostalim problemima, i na nezaposlenost, smještaj
središta u kojima se donose odluke i na organiziranje tržišta.
Četvrti je izazov nepostojanje političkog jedinstva. Samo površno
razmišljanje može nas navesti na brkanje neovisnosti neke
središnje banke i njezine institucionalne usamljenosti. Bilo bi
pogrešno pomisliti da nedostatak političkog jedinstva može ojačati
položaj središnje banke i dati joj više slobode u provođenju
vlastitih odluka.
Temelji na kojima se gradi zdrava valuta nalaze se u mnoštvu
elemenata koje mogu dati samo država ili šire političko jedinstvo.
Kad kažemo da je valuta sigurno utočište, govorimo o kvaliteti i
kredibilitetu njezine središnje banke, ali i o čvrstoći socijalne,
političke i gospodarske strukture čiji je sastavni dio. Povijesno
iskustvo pokazuje da slabljenje tih struktura slabi i valutu.
Snažna valuta mora imati snažno gospodarstvo i snažnu politiku, a
ne samo sposobnu središnju banku. Središnja banka jest, i mora
ostati, ustanova s ograničenim dužnostima i ne može nadoknaditi
nedostatke na području politike.
U sljedećih nekoliko godina središnja banka mora biti svjesna
posebnih teškoća i odgovornosti koje nastaju zbog anomalija
zajedničke valute bez političkog jedinstva. S jedne strane, mora
prilagoditi svoja gledišta institucionalnom ustroju kojemu
nedostaje linearne jednostavnosti na koju su navikle središnje
banke. S druge strane, mora biti spremna na kasnije promjene
europskog ustroja, a eurosustav je sada njegov najviši vrh".