CH-UN-LJUDSKA PRAVA-Organizacije/savezi-Diplomacija-Ljudska prava ŠV 16.IV.NZZ:LJUDSKA PRAVA-UN ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG16. IV. 1999.Milošević, Pinochet - i međunarodno pravo"Španjolsko-britanski kazneni postupci protiv bivšega
čileanskog diktatora generala Pinocheta zapravo su presedan u povijesti međunarodnog prava i ljudskih prava. Pravni napori, usmjereni na izvođenje bivšeg šefa države pred sud izvan granica njegove zemlje, znače primjenu važećega međunarodnog prava - primjerice, odredbe Konvencije UN o nezastarijevanju ratnih zločina i zločina protiv čovječnosti od 1968., koju su ratificirane brojne države. Nepriznavanje imuniteta prije tri tjedna također stavlja u središte činjenicu da moć nije baš uvijek ispred zakona: naime, iako su lordovi u Gornjem domu britanske skupštine ograničili njezin doseg, Konvencija o zabrani mučenja ipak nije tek mrtvo slovo na papiru.Ipak, slučaj umirovljenog generala djeluje tek kao vršak ledenog brijega - u usporedbi sa strašnim zločinima, počinjenim od 1991. godine u ime diktatora - predsjednika Slobodana Miloševića. Šira javnost zamjera što je u slučaju Pinocheta pokrenuta sudska istraga 'samo' protiv umirovljenog diktatora. Na odgovornost bi trebali
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
16. IV. 1999.
Milošević, Pinochet - i međunarodno pravo
"Španjolsko-britanski kazneni postupci protiv bivšega čileanskog
diktatora generala Pinocheta zapravo su presedan u povijesti
međunarodnog prava i ljudskih prava. Pravni napori, usmjereni na
izvođenje bivšeg šefa države pred sud izvan granica njegove zemlje,
znače primjenu važećega međunarodnog prava - primjerice, odredbe
Konvencije UN o nezastarijevanju ratnih zločina i zločina protiv
čovječnosti od 1968., koju su ratificirane brojne države.
Nepriznavanje imuniteta prije tri tjedna također stavlja u
središte činjenicu da moć nije baš uvijek ispred zakona: naime,
iako su lordovi u Gornjem domu britanske skupštine ograničili
njezin doseg, Konvencija o zabrani mučenja ipak nije tek mrtvo
slovo na papiru.
Ipak, slučaj umirovljenog generala djeluje tek kao vršak ledenog
brijega - u usporedbi sa strašnim zločinima, počinjenim od 1991.
godine u ime diktatora - predsjednika Slobodana Miloševića. Šira
javnost zamjera što je u slučaju Pinocheta pokrenuta sudska istraga
'samo' protiv umirovljenog diktatora. Na odgovornost bi trebali
biti pozvani i sadašnji dužnosnici, aktivni zločinci, i to prije no
što potaknu daljnje mučenje, progone i ubijanje, uzvikuje javnost,
koja počinje očajavati u pitanju zakona i politike. 'Miloševića
treba izvesti pred sud za ratne zločince!', pišu čitatelji. Čini se
da izjave predsjednika Clintona i Chiraca očituju razumijevanje za
taj zahtjev - ali pokretanju sudskog postupka protiv dužnosnika
suprotstavljene su danas mnoge dvojbe i zapreke baš kao i
svojedobno u slučaju Sadama Huseina.
Kako danas stoje stvari s otpiljenim figurama iz srpskog dijela
Bosne, s Karadžićem i Mladićem - ovaj drugi navodno je danas aktivan
kao koljač na Kosovu - glede kojih je haaški sud za ratne zločince
izdao zapovijed o uhićenju, ali ih nitko ne želi uhititi iz straha
od osvete? Gdje su suci Fidela Castra, a gdje kazneno gonjenje
nedjela počinjenih za vrijeme crvenog totalitarizma? Zašto bi
nekažnjeni trebali ostati Gorbačov, Jeljcin i Primakov, koji su
desetljećima gradili svoje karijere u okviru komunističkog
represivnog aparata?
Zelenim svjetlom za pokretanje kaznenog postupka protiv jednog
starca gornji dom britanskog parlamenta i britanski ministar
unutarnjih poslova Straw označili su novu fazu razvoja
međunarodnog prava. Akademici ili diplomati pomiču stvari s mrtve
točke na papiru. No tek će konsenzus država, na kojem se temelje
zakoni, podnošljivo oblikovati zajednički život naroda i suzbijati
maligne izrasline. Taj proces ni u kom slučaju nije pravilo niti je
ikada brz. Povijest sugerira da često prevladava samovolja te da je
čovječnost podvrgnuta bezobzirnom gaženju.
Upravo u prvim tjednima rata protiv Miloševića naziru se
nagovještaji da jedna skupina država skuplja snagu za stvaranje
novih međunarodno-pravnih prioriteta. Obrambeni savez 19 NATO-vih
članica, među njima odnedavno i triju zemalja istočnog dijela
srednje Europe, krenuo je nakon neuspjeha svih diplomatskih napora
u rat protiv Jugoslavije kako bi zaštitio slobodu i ljudsko
dostojanstvo kosovskih Albanaca. Cilj angažmana na Kosovu nisu
prirodna bogatstva niti obrana političkih saveznika već osiguranje
temeljnih prava koja bi trebala zamijeniti politiku sustavnog
progona. Presedan intervencije u Zaljevu 1990. postoji, iako je
ovaj, za razliku od rata na Kosovu, imao međunarodno-pravnu potporu
u obliku mandata UN. I u Iraku je cilj - uz osiguranje rezerva nafte
- bilo suzbijanje samovolje jednog diktatora.
U slučaju rata na Kosovu ne postoji opći konsenzus među državama. Ta
će činjenica vjerojatno ostati tek pukom epizodom nakon što je
glavni tajnik UN na izvanrednom sastanku na vrhu EU potvrdio svoju
potporu aktualnoj operaciju, naznačenu već prošlog tjedna u
Ženevi. Kofi Annan pokušat će u Ujedinjenim narodima pridobiti
neposlušne članice Vijeća sigurnosti, Rusiju i Kinu, za 'mirovno
rješenje', koje bi trebalo obuhvatiti cijelu 'međunarodnu
zajednicu'. Neuspjeh tog pothvata mogao bi biti pripisan
Ujedinjenim narodima kao nijekanje vlastite tradicije zagovaranja
ljudskih prava. Možda je daljnji razvoj činjenično primijenjenog
međunarodnog prava uistinu preteška zadaća za Ujedinjene narode -
slično kao što plave kacige ni u Bosni nisu mogle uspostaviti mir.
NATO-va koalicija, nosilac rata protiv Miloševića, odolijevala je
dosad svim udarcima. Europsko-sjevernoatlantska vrijednosna
zajednica ponovno kreće trnovitim putem kako bi - nakon predugog
oklijevanja - sačuvala svoju vjerodostojnost. Posljedice tog puta
neizvjesne su. Stoga zasad nema odgovora ni na pitanje je li rat
uistinu posljednje sredstvo kojim politika, utemeljena na
demokraciji i pravnoj državi, može promicati međunarodno pravo",
naglašava na kraju komentara Andreas Doepfner.