YU-SRJ-PREGOVORI-INTERVENCIJA-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija-Ratovi NJ 13.IV. SZ: ANEKS B NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG13. IV. 1999.Tekst sporazuma s kasnim paljenjem"Je li sporazum iz Rambouilleta diktat Zapada? Rasprava o
sporazumu za Kosovo, koji je Beograd odbio, rasplamsala se punom snagom nakon što su objavljene pojedinosti, koje mirovnom dokumentu pružaju nijansu opsadnog statuta. Doduše, danas je opća ocjena da je tekst sporazuma tek mrtvo slovo na papiru - ratna su ga zbivanja pretekla. No, u prvom redu ljevica SPD-a i neki krugovi među Zelenima tvrde da Beograd nikad nije ni mogao signalizirati zeleno svjetlo zbog neumjerenih zahtjeva Zapada na pregovorima. Time je dovedena u pitanje legitimnost NATO-vih napada na Jugoslaviju.Kamen smutnje su odredbe u aneksu sporazuma, vezane za praktičnu provedbu predviđene NATO-ve nazočnosti. Sam sporazum od ukupno 82 stranice predviđa u VII. poglavlju stacioniranje mirovne postrojbe - KFOR kao kratica za Kosovo Forces. Pripadajući 'apendiks B' uvršen je pod naslov 'Objašnjenja statusa NATO-vih postrojba'. Ta su objašnjenja, koja je prošlog tjedna objavio berlinski list 'Tageszeitung', postala predmetom žestokih rasprava.Po tekstu bi 'NATO-vo osoblje zajedno sa svojim vozilima,
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
13. IV. 1999.
Tekst sporazuma s kasnim paljenjem
"Je li sporazum iz Rambouilleta diktat Zapada? Rasprava o sporazumu
za Kosovo, koji je Beograd odbio, rasplamsala se punom snagom nakon
što su objavljene pojedinosti, koje mirovnom dokumentu pružaju
nijansu opsadnog statuta. Doduše, danas je opća ocjena da je tekst
sporazuma tek mrtvo slovo na papiru - ratna su ga zbivanja pretekla.
No, u prvom redu ljevica SPD-a i neki krugovi među Zelenima tvrde da
Beograd nikad nije ni mogao signalizirati zeleno svjetlo zbog
neumjerenih zahtjeva Zapada na pregovorima. Time je dovedena u
pitanje legitimnost NATO-vih napada na Jugoslaviju.
Kamen smutnje su odredbe u aneksu sporazuma, vezane za praktičnu
provedbu predviđene NATO-ve nazočnosti. Sam sporazum od ukupno 82
stranice predviđa u VII. poglavlju stacioniranje mirovne postrojbe
- KFOR kao kratica za Kosovo Forces. Pripadajući 'apendiks B'
uvršen je pod naslov 'Objašnjenja statusa NATO-vih postrojba'. Ta
su objašnjenja, koja je prošlog tjedna objavio berlinski list
'Tageszeitung', postala predmetom žestokih rasprava.
Po tekstu bi 'NATO-vo osoblje zajedno sa svojim vozilima,
brodovima, zrakoplovima i opremom trebalo imati mogućnost
slobodnog i nesmetanog kretanja bez ikakve blokade pristupa, i to
na čitavom teritoriju Savezne Republike Jugoslavije, uključujući
njezin zračni prostor i njezine teritorijalne vode' (član 8).
Dakle, po toj je odredbi polumjer kretanja trebao poprilično
nadmašiti granice Kosova i obuhvatiti čitavu Jugoslaviju. Osim
toga, NATO zahtijeva 'imunitet od svih pravnih postupaka - bilo u
okviru građanskog, upravnog ili kaznenog zakona' (član 6a) a trebao
bi biti i oslobođen pristojba za korištenje pomorskih, rječnih i
zračnih luka (član 10).
Čitav tekst sporazuma plus aneks bio je izložen na završetku
konferencije u Rambouilletu 23. veljače ove godine. Izaslanstvo
kosovskih Albanaca potpisalo je taj jedinstveni paket 18. ožujka u
Parizu. Predstavnici Beograda odbili su potpisati taj dokument -
pruživši time NATO-u razlog za početak zračnih napada.
NATO je nesumnjivo odredbama u apendiksu B sporazuma iz
Rambouilleta prisvojio slobodu koja bi za Jugoslaviju
podrazumijevala opsežno ograničenje njezina suvereniteta. Unatoč
tome, netom izneseni prigovori da je Beograd stjeran u kut te da
nisu iskorištene sve mogućnosti za pregovore navode na zabludu jer
spomenuti argumenti zanemaruju mučni pregovarački maraton i
destruktivu ulogu jugoslavenskog vodstva do albanskog
potpisivanja sporazuma. Osim toga, anketi je pripisan obvezujući
karakter koji u najmanju ruku osporava njemačko ministarstvo
vanjskih poslova.
Od samog početka pregovora Zapad i Beograd slijedili su dvije
temeljito različite strategije. Za političare na potezu od Bonna do
Washingtona priželjkivani sporazum oduvijek se sastojao od dva
međusobno tijesno povezana dijela: od političkog sporazuma o
opsežnoj autonomiji Kosova u okviru Srbije i od vojnog dijela,
vezanog za osiguravanje te autonomije. Njemački ministar vanjskih
poslova Joschka Fischer obrazložio je međusobnu povezanost ta dva
dijela sljedećom rečenicom: 'Kakva je korist od sporazuma koji će
potom potonuti u krvi?'
Beograd je pak oduvijek inzistirao na razdvajanju spomenuta dva
dijela sporazuma. Srpska pregovaračka taktika svodila se od samog
početka na otezanje i bojkot. Jugoslavensko izaslanstvo nije
željelo izravno pregovarati s Albancima. Potom je u Rambouilletu
postignut dogovor o potpisivanju bar političkog dijela sporazuma.
Tri tjedna kasnije na sljedećoj konferenciji u Parizu predstavljen
je pak sasvim novi koncept autonomije Kosova, skrojen po ukusu
Beograda. Vojni dio sporazuma jugoslavenska je strana
demonstrativno zanemarila. Dakle, nije postojala nikakva
mogućnost za pregovaranje o NATO-voj mirovnoj postrojbi kao takvoj
kao ni o apendiksu B, koji je obuhvaćao modalitete njezina
stacioniranja.
Stoga formulacije u aneksu sporazuma predstavljaju po
informacijama zapadnih diplomata maksimalističku poziciju, o
kojoj se nedvojbeno moglo još pregovarati - da je Beograd na to
pristao. Njemačko ministarstvo vanjskih poslova naglašava također
da apendiks 'nije bio pravno obvezujući' budući da je ugovorni
partner tog statuta za stacioniranje NATO-vih snaga jasno bila samo
jugoslavenska vlada. Stoga je apendiks B, bez obzira na potpis
kosovskih Albanaca, 'i dalje otvoren za pregovore', ističe
ministarstvo, napominjući da sadašnje odredbe 'nisu ništa drugo do
puka forma'", napominje Peter Muench na kraju izvješća.