US-PREGOVORI-Organizacije/savezi US IHT 31.III.ZA PREKID INTERVENCIJE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE31. III. 1999.Zaustavite bombardiranje i dogovorite mir"Utvrđena je svrha NATO-a na Kosovu bila spriječiti da se
humanitarna kriza razvije u humanitarnu katastrofu te da se nestabilnost u Europi proširi. Njegovo je djelovanje donijelo suprotne učinke", piše Frederick Bonnart."Želimo li prestanak krvoprolića, ponovno uspostavljanje civiliziranog ponašanja i opstanak NATO-a kao vjerodostojne organizacije, NATO mora prekinuti ovaj lanac događaja. On ima dva izbora: početi posvemašnji rat protiv Srbije ili pronaći novo političko rješenje.Vođe NATO-a opetovano su ponavljale da su sve mogućnosti otvorene. Obje su strane to čule. Jedna je u to vjerovala a druga nije, ali su obje na tome zasnivale svoju politiku. Radikalni elementi u OVK ojačali su svoje napade da bi izazvali masovne reakcije za koje su vjerovali da će potaknuti posredništvo NATO-a. G. Milošević je nastavio svoju akciju kako bi izolirao kosovske pobunjenike i čekao je povoljnu priliku. NATO je tada morao popraviti stvar i počeli su bombaški napadi.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
31. III. 1999.
Zaustavite bombardiranje i dogovorite mir
"Utvrđena je svrha NATO-a na Kosovu bila spriječiti da se
humanitarna kriza razvije u humanitarnu katastrofu te da se
nestabilnost u Europi proširi. Njegovo je djelovanje donijelo
suprotne učinke", piše Frederick Bonnart.
"Želimo li prestanak krvoprolića, ponovno uspostavljanje
civiliziranog ponašanja i opstanak NATO-a kao vjerodostojne
organizacije, NATO mora prekinuti ovaj lanac događaja. On ima dva
izbora: početi posvemašnji rat protiv Srbije ili pronaći novo
političko rješenje.
Vođe NATO-a opetovano su ponavljale da su sve mogućnosti otvorene.
Obje su strane to čule. Jedna je u to vjerovala a druga nije, ali su
obje na tome zasnivale svoju politiku. Radikalni elementi u OVK
ojačali su svoje napade da bi izazvali masovne reakcije za koje su
vjerovali da će potaknuti posredništvo NATO-a. G. Milošević je
nastavio svoju akciju kako bi izolirao kosovske pobunjenike i čekao
je povoljnu priliku. NATO je tada morao popraviti stvar i počeli su
bombaški napadi.
Zatim je g. Milošević poslao svoje ubilačke vodove da odrube glavu
vodstvu i započnu mnoštveno izbacivanje Albanaca iz određenih
područja u pokrajini. Izbjeglice pristižu u susjedne zemlje, koje
traže pomoć. Humanitarna kriza pretvara se u humanitarnu
katastrofu.
Susjednim su zemljama dana sigurnosna jamstva, no u njima se ljudi
dijele na one koji zagovaraju savezničke operacije i one koji im se
protive. Miris nasilja je u zraku. U nekima od njih, veliki su se
albanski elementi radikalizirali i one su u opasnosti. Dok se
bombardiranje nastavlja, mali bi prosvjedi mogli prerasti u
eksplozije i neke bi vlade mogle pasti. Akcija NATO-a već je
povećala nestabilnost u regiji.
Raskid s Rusijom govori još više. Dragocjen odnos između NATO-a i
Rusije, koji su obje strane gradile s iznimnom pažnjom, slama se.
NATO sad mijenja taktiku i počinje napad na kopnene snage. Napadi iz
zraka mogu te snage omesti i umanjiti, no oni sami ne mogu ispuniti
obećanje generala Wesleya Clarka da će ih uništiti i razoriti. Za to
bi bile potrebne kopnene snage.
Predsjednik Clinton i glavni tajnik NATO-a Javier Solana zasad
isključuju tu mogućnost, s razlogom.
Osim javnog otpora u savezničkim zemljama, potrebne snage nisu
pripravne i raspoložive. Od europskih članica NATO-a, samo bi
Britanija, Francuska, Turska i možda nova članica Poljska imale
dovoljan broj vojnika i spremnost da ih uporabe. Od preostalih
većih zemalja članica, samo bi Njemačka i Italija mogle značajno
pridonijeti, no njihove vlade ne bi mogle prevladati političke
prigovore.
Jugoslavenska vojska ima nekih 90.000 naoružanih ljudi, od toga
dvije trećine profesionalnih vojnika; pričuvni sastav broji
400.000 ljudi. Ona ima više od tisuću tenkova i jednak broj pripadne
opreme. Zračna sila sastoji se od 238 borbenih letjelica i 52
borbena helikoptera. Ljudstvo je dobro uvježbano i veoma
motivirano.
NATO bi trebao razmjestiti borbenu silu od 200.000 vojnika i
pripadajuću opremu. Jugoslavenska zračna obrana možda je umanjena
bombardiranjem, no vojska bi se borila i žrtve bi na obje strane
bile velike. U sadašnjim okolnostima, to rješenje nije
primjenjivo.
NATO bi mogao uporabiti zamjensko pješaštvo - pomoći u
naoružavanju, opremanju i uvježbavanju OVK-a, kojemu bi pružio
zračnu potporu. Zasad se OVK sastoji od malih skupina boraca,
različito naoružanih i motiviranih, koje mogu postavljati zasjede,
otimati ili ubijati, ili bacati bombe u područja pretrpana ljudima.
Sa savezničkom potporom, OVK bi mogao izrasti u veću silu, i
uključiti zanesene dragovoljce iz albanskih zajednica u susjednim
zemljama. Rezultat bi bio balkanski rat sličan onom na početku
stoljeća.
Prvotna je strategija bila postupno pojačati pritisak povećanjem
bombaških napada, dok g. Milošević ne popusti i ne stigne u
Rambouillet da potpiše mirovni sporazum. No on ima vojsku,
sigurnosne službe i većinu medija pod svojim čvrstim nadzorom.
Njegova vlada pokriva spektar političkih stranaka. Stanovništvo je
razbješnjeno zahtjevima i postupcima Zapada u pokrajini koju
smatra srpskom.
Jasno je da je ta strategija promašaj.
Zato se mora potražiti novo političko rješenje. Jedno bi bilo
podijeliti Kosovo, čime bi albanska zajednica dobila neovisnu
domovinu na jugu i ostavila sjeverni dio u Srbiji. NATO bi mogao
ponovno uspostaviti odnose s Rusijom uključivanjem njezine vlade u
te pregovore.
Samo brzim dovođenjem mira u područje NATO može sačuvati svoju
vjerodostojnost."