GB-IZBORNI ZAKON BBC 28.III.GRDEŠIĆ IZBORNI ZAKON BRITANSKI RADIO - BBC28. III. 1999.Odlukom predsjednika Odbora za Ustav, poslovnik i politički sustav Vladimira Šeksa nedavno utemeljena radna skupina proteklih je dana izradila
prijedlog načela novog hrvatskog izbornog zakona. Ovim prijedlogom se predviđa uvođenje razmjernog izbornog sustava koji je, prema njihovom mišljenju, primjereniji za razvoj parlamentarne demokracije u Hrvatskoj. Ujedno se prijedlogom ove radne skupine stručnjaka u izbornom zakonodavstvu pokušava odgovoriti na neke od najznačajnijih prigovora međunarodne zajednice na aktualni hrvatski izborni zakon. O osnovnim odrednicama ovog prijedloga o ovotjednim razgovorima govori Ivan Grdešić, član ove radne skupine i profesor na zagrebačkom Fakultetu političkih znanosti. S njim je razgovarala Gorana Jerković. = Radna skupina za izradu ovih osnovnih načela izbornog hrvatskog zakonodavstva imala je nekoliko vrlo jasnih načela na samom početku. Prvo, da bi bilo izvrsno kada bi Zakon mogao biti donesen u hrvatskom parlamentu konsenzusom, pa da onda ovaj naš prijedlog posluži kao osnova za raspravu i postizanje tog konsenzusa. Drugo, krenuli smo od ideje da je potrebno, koristeći razmjerni izborni sustav, osigurati političku pravednost, jednostavnost i one
BRITANSKI RADIO - BBC
28. III. 1999.
Odlukom predsjednika Odbora za Ustav, poslovnik i politički sustav
Vladimira Šeksa nedavno utemeljena radna skupina proteklih je dana
izradila prijedlog načela novog hrvatskog izbornog zakona. Ovim
prijedlogom se predviđa uvođenje razmjernog izbornog sustava koji
je, prema njihovom mišljenju, primjereniji za razvoj parlamentarne
demokracije u Hrvatskoj. Ujedno se prijedlogom ove radne skupine
stručnjaka u izbornom zakonodavstvu pokušava odgovoriti na neke od
najznačajnijih prigovora međunarodne zajednice na aktualni
hrvatski izborni zakon. O osnovnim odrednicama ovog prijedloga o
ovotjednim razgovorima govori Ivan Grdešić, član ove radne skupine
i profesor na zagrebačkom Fakultetu političkih znanosti. S njim je
razgovarala Gorana Jerković.
= Radna skupina za izradu ovih osnovnih načela izbornog hrvatskog
zakonodavstva imala je nekoliko vrlo jasnih načela na samom
početku. Prvo, da bi bilo izvrsno kada bi Zakon mogao biti donesen u
hrvatskom parlamentu konsenzusom, pa da onda ovaj naš prijedlog
posluži kao osnova za raspravu i postizanje tog konsenzusa. Drugo,
krenuli smo od ideje da je potrebno, koristeći razmjerni izborni
sustav, osigurati političku pravednost, jednostavnost i one
kvalitete koje razmjerni izborni sustav u sebi nosi. S druge
strane, kao neki treći cilj, mislili smo da bi tzv. čisti razmjerni
sustav u cijeloj Hrvatskoj s niskim ili gotovo bez praga, pridonio
visokoj fragmentaciji Zastupničkog doma, dakle ulasku velikog
broja stranaka, 15 - 20-ak, za što je radna grupa ocijenila da nije
najbolje rješenje. U ovom trenutku hrvatskoga demokratskoj razvoja
potrebno je osigurati djelotvornost vlasti u parlamentu, a
jednostavnije oblikovanje izvršne vlasti, dakle Vlade, pa smo onda
predložili deset izbornih jedinica budući da to čini taj efekt
eliminacije malih, često i ekstremnih političkih stranaka. I na
kraju, odlučili smo se za tu varijantu s izbornim jedinicama budući
da ona potiče decentralizaciju politike, naglašava regije i
regionalne političke interese, smatrali smo da je to dobro za
Hrvatsku i željeli smo predložiti takvu platformu za razgovor, koja
će biti dugoročna, koja će donijeti neke osnovne ideje, ali na jedan
dugoročniji način.
- Znamo da aktualni hrvatski izborni zakon je jedna od osnovnih
zamjerki koje međunarodna zajednica ima prema Hrvatskoj. Možemo li
pojasniti koje su to osnovne izmjene u odnosu na aktualni zakon?
= U odnosu na aktualni zakon, barem kada je riječ o zamjerkama,
postoje neke korekcije. Više nema u ovom prijedlogu malih izbornih
jedinica u kojima se zastupnici biraju običnom većinom, dakle nema
nadpredstavljenosti u mandatima s obzirom na dobivene glasove. U
načelima za budući zakon mi predlažemo puno kvalitetniju
regulaciju praćenja izborne kampanje od strane Hrvatske
radiotelevizije. Dakle jedan korektniji odnos ne samo u posebnim
emisijama za praćenje izborne kampanje, nego i u redovnim
informativnim programima postavili smo jedan kriterij da ono ne
smije biti prosječno veće od vremena kada nisu izbori. Dakle ako
hrvatske dužnosnike, ministre i ostale pratimo u dnevniku s pet
minuta, onda je u vrijeme izborne kampanje fer da to bude pet
minuta, a ne da se izmišljaju vijesti - otvaranje vrtića, zaseoka,
putova i ostalih sitnica. Ono što je na pola na neki način riješeno,
ali smo mi imali naravno na umu, to je ta posebna lista za građane
koji žive izvan domovine. Dakle hrvatski državljani koji imaju opće
i jednako pravo glasa, smiju glasovati, smiju biti izabrani, a ne
žive stalno u Hrvatskoj. Komisija, odnosno ta radna grupa počinje
od načela da je to u Ustavu i da trenutno se iz te kože ne može i da mi
moramo ustvari prepustiti strankama da političkim konsenzusom,
političkom raspravom, pa i međunarodnoj zajednici i njezinim
pritiscima, dovede do smanjenja nadzastupljenosti građana izvan
Hrvatske u Saboru. I to je jedno otvoreno političko pitanje. I
kolegica Kasapović i ja izdvojili smo svoje mišljenje i smatrali
smo da ta ustavna norma nije dobra. Neki građani imaju pravo samo
glasovati, a ne moraju plaćati porez i sudjelovati u političkom
životu, dok drugi moraju i jedno i drugo. Da to nije ispravno
ustavno rješenje, i tu smo izdvojili mišljenje. I to je, da tako
kažem, jedan pregled, s obzirom na te međunarodne zahtjeve. I na
kraju - kontrola izbornog procesa. Mi predlažemo višestranačku
kontrolu i praćenje otvorenosti izbora i praćenje od strane
nevladinih organizacija.
- Deset izbornih jedinica, zbog čega baš deset i što takav sustav
podjele zapravo omogućuje za neki budući hrvatski ustroj?
= Deset zato što deset zastupnika iz jedne izborne jedinice još
uvijek čini tu izbornu jedinicu velikom. Dakle, ne idemo u sferu
malih izbornih jedinica nego velikih i deset do 12 zastupnika čini
veliku izbornu jedinicu. To je glavni razlog. Drugo, što se tiče
budućnosti raspodjele na te mandate, odnosno mandata po izbornim
jedinicama, mi očekujemo da će se naglasiti ono o čemu smo govorili
na početku. Decentralizacija i regionalizacija Hrvatske, da će
okrupniti stranke. Takav izborni model ne odgovara malim strankama
i on potiče na okrupnjivanje, na povezivanje i na koaliranje na
dugoročnoj osnovi. Dakle, preferira veće nacionalne stranke i veće
regionalne stranke. Tako da ćemo mi u Saboru vrlo vjerojatno imati,
ako taj model prođe, četiri do pet stranaka. I treba očekivati da će
se desnica nastojati ujediniti oko HSP-a jer bi oni mogli imati
teškoća s ovim izbornim modelom. To isto tako vrijedi i za našu tzv.
'Porečku skupinu' koja mora čvršće se povezati da bi ostvarila
dobar rezultat. I ostaju nam dakle HSLS i SDP koji bi mogli biti
partneri sami, a u nekim izbornim jedinicama i sa 'šestoricom'.
Deset ovih izbornih jedinica omogućuje strankama oporbe da
kombiniraju različite sustave suprotstavljanja HDZ-u, od
situacije do situacije.
- Već ste na samom početku spomenuli medije, posebno HRT koji je
iznimno važan u predizbornoj kampanji za predstavljanje svake
stranke. Recite, hoće li po vama doći do promjene u pristupu HRT-a
prema predizbornoj kampanji? Vi posebno dobro to znate jer ste
pratili odnos medija prema pojedinim strankama u predizbornoj
kampanji na proteklim izborima.
= Pa, naravno, to je jedno od glavnih mjesta kritike i domaće i
strane javnosti, Europske zajednice i oporbenih stranaka, HRT mora
nešto promijeniti. Naša je sugestija da sve to o čemu smo sada
govorili uđe u izborni zakon, a ne da bude prepušteno dobroj volji
pojedinih aktera, televiziji ili nekom drugom da onda oni oblikuju
svoja pravila kako žele. Mi sugeriramo da što je god moguće više
pravila o izbornoj borbi budu u izbornom zakonu. Pa onda, ako se
televizija ne ponaša onako kao što piše u zakonu, ona krši zakon. I
tu već postoje i elementi sankcija. Mi predlažemo, pomalo slično
BBC-u i engleskoj situaciji, da se specijalne emisije odvijaju po
jednakom vremenskom budžetu, po jednakoj vrjednosnoj
orijentaciji. Dakle da jedan prikaz stranke ne bude uvijek samo
negativan, a druge samo pozitivan i da se prepusti strankama da same
izaberu ono o čemu žele govoriti. A ne, kao dosad, da stranke
odgovaraju na unaprijed zadana pitanja. I ono što je najspornije,
to su redovne informativne emisije u kojima može doći do
zloupotrebe vremena u korist vladajućih dužnosnika i vladajuće
stranke, gdje mi predlažemo da se ta mjera praćenja dužnosnika
održi na razini koja je postojala prije izbora.
- Vi ste svoj prijedlog načela novoga hrvatskog izbornog zakona
predali. Kakav je slijed te procedure?
= Mi smo ga predali predsjedniku saborskog Odbora za Ustav,
poslovnik i politički sustav, gospodinu Šeksu. Nakon toga, što će
on napraviti s time je manje-više u njegovoj ingerenciji. Mislim da
će on to, i da već je, proslijediti članovima tog odbora i poslije
toga članovima, predstavnicima klubova stranaka u Zastupničkom
domu. Istodobno sam prijedlog je već dobrano u javnosti, o njemu se
ozbiljno razgovara, kritički pohvalno na najrazličitije načine i
to je upravo ono što smo mi željeli postići. Da se o zakonu u
Hrvatskoj konačno razgovara i da se o njemu što više 'prolije tinte'
kako bi ga što bolje upoznali, i njegove bolje i loše strane, i onda
ga donijeli konsenzusom u parlamentu.
(BBC)