DE-TIRANI NJ SZ-UBOJSTVA TIRANA-27. III. NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG27. III. 1999.Ubojstva tirana"Vremena vape za osvetom. Dok padaju bombe na Jugoslaviju, neki možda razmišljaju nije li bilo drugih mogućnosti rješavanja sukoba. Ne
treba odmah pomišljati na davno doba kad su neprijateljski plemenski poglavice rješavali sukobe međusobno: Clinton i Milošević oči u oči sa svojim štitovima - kakva slika! Ne. Od antike tirane su ubijali i to opravdavali - često s golemim uspjehom. Pravo na otpor u njemačkom temeljnom pravu pojašnjava se kao kasni odraz te praeuropske zamisli.Zašto dakle ni jedan pravednik nije uperio oružje na Sadama Huseina, Gadafija, Miloševića i te tirane i pripadajuće tlačiteljske sustave uklonio s ovoga svijeta? Pravednik koji bi se mogao opravdati otprilike ovako: 'Došao sam do zaključka da tog čovjeka treba ubiti prije nego što su me zamolili da sudjelujem u uroti i molio sam Boga da mi pripadne čast da tog tiranina kaznim zbog njegovih grijeha.' Tako je govorio jedan od atentatora koji su 1981. Anvara el Sadata otpremili na onaj svijet.Ubojstvo tirana nešto je drugo nego atentat koji obavi CIA, Mosad
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
27. III. 1999.
Ubojstva tirana
"Vremena vape za osvetom. Dok padaju bombe na Jugoslaviju, neki
možda razmišljaju nije li bilo drugih mogućnosti rješavanja
sukoba. Ne treba odmah pomišljati na davno doba kad su
neprijateljski plemenski poglavice rješavali sukobe međusobno:
Clinton i Milošević oči u oči sa svojim štitovima - kakva slika! Ne.
Od antike tirane su ubijali i to opravdavali - često s golemim
uspjehom. Pravo na otpor u njemačkom temeljnom pravu pojašnjava se
kao kasni odraz te praeuropske zamisli.
Zašto dakle ni jedan pravednik nije uperio oružje na Sadama
Huseina, Gadafija, Miloševića i te tirane i pripadajuće
tlačiteljske sustave uklonio s ovoga svijeta? Pravednik koji bi se
mogao opravdati otprilike ovako: 'Došao sam do zaključka da tog
čovjeka treba ubiti prije nego što su me zamolili da sudjelujem u
uroti i molio sam Boga da mi pripadne čast da tog tiranina kaznim
zbog njegovih grijeha.' Tako je govorio jedan od atentatora koji su
1981. Anvara el Sadata otpremili na onaj svijet.
Ubojstvo tirana nešto je drugo nego atentat koji obavi CIA, Mosad
ili neka druga specijalizirana tajna služba. Od antike do pariškog
skolastika Jeana Petita - od njega potječe najgrublje opravdanje
ubojstva tiranina - svi su bili suglasni da ubojstvo tiranina može
počiniti samo pripadnik pogođenog naroda. Sve drugo bilo bi
nedopustivo miješanje. Ubojstvo Sadama, Gadafija ili Miloševića ne
može se sa sigurnošću povezati s tim da će njihovi narodi slaviti
SAD kao osloboditelja. Stoga se zapadni političari nadaju da će
takve vlastodršce smijeniti oporba u vlastitoj zemlji...
Ubojstvo tirana prati metafizički potez, pretpostavlja svijest o
spasu. Tako piše u Camusovoj drami o ubojstvu tiranina 'Pravednici'
(1949.). Sveta revnost, socijalna utopija, nada u promjenu
stvarnosti čine, što je uobičajeno od antike, opravdanje ubojstva
ruskog velikog kneza Sergeja, koje Camus drži nužnim i zakonitim.
Ipak: možemo li danas doista biti sigurni da će s Miloševićem,
Sadamom ili Gadafijem doista nestati i njihovi teroristički
sustavi? Bi li moglo ikada biti tako?
Ubojstvo tiranina, u to nitko ne sumnja, jest ubojstvo - o ubojstvu
u nužnoj obrani nikad se ne govori. (...)
No tko je pravi tiranin? Je li Indira Gandhi koju su 1984. ubila
dvojica tjelesnih čuvara bila nasilna vladarica u strogom smislu
riječi? Jesu li to Fidel i Arafat koji su preživjeli već više
atentata? Ili su, izazovno pitano, tirani bili Martin Luther King,
Mahatma Gandhi, John F. Kennedy, Rabin, Kurt Eisner? Njihovi
atentatori bi to potvrdili - često suprotno od široke javnosti.
Dakle, je li netko tiranin, ovisi o individualnom političkom
stajalištu. No tko će u današnjem pluralizmu, fanatici izuzeti,
svoje političko stajalište nepopravljivo potvrđivati ubojstvom?
(...)
No pravi tirani znaju da su omraženi pa se vrlo dobro štite. Imaju
dvojnike i okruženi su sjajno uvježbanim sigurnosnim kordonom.
Stoga atentati uspijevaju zamalo samo ako su iz kruga sigurnosne
ekipe (Indira Ghandi, el Sadat) dok je ljudima izvana, uključujući
tajne službe, gotovo nemoguće doprijeti do objekta njihove mržnje.
Slučaj Trockoga jasno pokazuje Staljinove teškoće da se riješi
protivnika.
Zbog svih tih razloga čini se nevjerojatnim da bi se sadašnji
politički problemi mogli riješiti atentatom. Antika je nepovratno
prošla. No zato imamo borbene zrakoplove i projektile. Mogu li oni
biti alternativa nekad tako djelotvornim ubojstvima tirana? No, to
je posve drugo pitanje" - piše među ostalim Reinhard J. Brembeck.