US-SAD-BOMBARDER-Obrana NEVIDLJIVI BOMBARDER ODRADIO PREMIJERU NAD JUGOSLAVIJOM PIŠE: Srđan BAKOVIĆZAGREB, 25. ožujka (Hina) - Najmanje dva nevidljiva bombardera B-2 Spirit američkog ratnog zrakoplovstva noćas su sudjelovala u zračnim
napadima NATo-a na ciljeve u SRJ, a to je bila prva uporaba te letjelice u stvarnim ratnim uvjetima.
PIŠE: Srđan BAKOVIĆ
ZAGREB, 25. ožujka (Hina) - Najmanje dva nevidljiva bombardera B-2
Spirit američkog ratnog zrakoplovstva noćas su sudjelovala u
zračnim napadima NATo-a na ciljeve u SRJ, a to je bila prva uporaba
te letjelice u stvarnim ratnim uvjetima.#L#
B-2 predstavlja najnoviju generaciju bombarderskih zrakoplova u
naoružanju američkih zračnih snaga. Njegova primarna zadaća je
napad nuklearnim i konvencionalnim naoružanjem na ciljeve duboko u
neprijateljskom području. Spirit može ponijeti 18.144 kilograma
naoružanja, dolet bez popunjavanja gorivom u zraku je 9.600
kilometara a s popunjavanjem goriva, kako je to i sinoć
demonstrirano, može djelovati s kontinenta na kontinent.
Zrakoplovom upravljaju dva člana posade - pilot je na lijevom a
časnik zadužen za oružne sustave na desnom sjedalu. Dužina
zrakoplova je 20,9, visina (kada stoji na zemlji) 5,1 metara a
razmah krila čak 51,12 metara. Nevidljivi bombarder kreće se
visokom podzvučnom brzinom a to mu omogućuju četiri motora General
Electric F-118-GE-1001, svaki sa 7.847 kg potiska. Poletna težina
zrakoplova je 152.635 kilograma. Cijena jednog zrakoplova iznosi
prema najnovijim podacima čak 2,2 milijarde dolara, a u sastavu
američkog ratnog zrakoplovstva trebao bi biti uključen 21
bombarder B-2.
Ideja o konstruiranju zrakoplova koji bi bio nevidljiv za radar
stara je, naravno, kao i radar. Tijekom Drugog svjetskog rata
njemački su konstruktori pokušali izraditi letjelicu koja bi imala
jako nisku zamjetljivost i mogla napadati ciljeve bez straha od
savezničkih radara. Braća Walter i Reiner Horten su 1943. godine
počela raditi na konstrukciji tzv. "letećeg krila", odnosno
zrakoplova koji ne bi imao vertikalne površine za upravljanje
("rep"). Takvom konstrukcijom pokušalo se stvoriti letjelicu koja
bi imala što manje zakrivljenih površina koje odbijaju radarske
zrake i omogućuju uočavanje zrakoplova radarom. Projekt nikad nije
završen jer ih je u tome pretekao završetak rata, a Amerikanci su
zaplijenjeni primjerak zrakoplova odnijeli iz Njemačke radi
daljnjeg proučavanja. Američki konstruktor Jack Northrop također
je bio pristaša stvaranja "letećeg krila", ali nije imao sredstava
za ostvarenje svog projekta. Ipak je uspio svoj rad uključiti u
projekt izgradnje eksperimentalne letjelice XB-49. Američke
oružane snage su odbacile taj zrakoplov zbog problema sa
stabilnošću u letu i nedovoljne brzine.
Ostvarenje projekta nevidljivog "letećeg krila" moralo je
pričekati do 17. srpnja 1989., kada je B-2 obavio svoj prvi let.
Nakon uspješnih pokusa 17. prosinca 1993. počela je isporuka
zrakoplova eskadrili u zrakoplovnoj bazi Whiteman, u Montani. Iz te
su baze jučer i poletjeli prema SRJ.
Uz F-117, B-2 je drugi "nevidljivi" zrakoplov u naoružanju
američkih snaga. Izuzetno niska zamjetljivost zrakoplova
postignuta je smanjivanjem radarskog, elektronskog, zvučnog,
toplinskog i vizualnog "potpisa".
Spirit ima posebno aerodinamičan oblik koji smanjuje na minimum
zakrivljene površine od kojih se odbijaju radarske zrake a površina
letjelice prekrivena je posebnim materijalom koji upija zrake.
Neko vrijeme u tisku su se javljali napisi da B-2 ne može letjeti po
kiši jer mu tada otpada zaštitni omotač na trupu. Zrakoplovni
stručnjaci zaduženi za održavanje Spirita naglasili su da se
zrakoplov pomno pregledava nakon svakog leta u posebno
aklimatiziranim hangarima, ali da to ne znači da mu smeta kiša već
da se skupi materijal mora održavati u posebnim uvjetima. Trup
zrakoplova nije napravljen od aluminija, već od posebnog
materijala koji propušta zrake u unutrašnjost letjelice, čime se
dodatno slabi radarski odraz.
Aerodinamičan oblik, bez vertikalnih upravljačkih površina, ima i
tu prednost da može zavarati protivnika jer se prema silueti
zrakoplova teško može zaključiti leti li B-2 prema nekome ili od
njega.
Lakši trup B-2 omogućuje i uporabu slabijih motora koji, uz
smještanje u unutrašnjost zrakoplova, smanjuju "zvučni potpis"
ovog bombardera. Svi elektronski sustavi zrakoplova emitiraju
zračenja koja se mogu otkriti detektorima na zemlji. Zato su
konstruktori B-2 nastojali stvoriti kabinu zrakoplova koja bi
propuštale što manje elektronskog zračenja, u bombarder je ugrađen
radar slabijeg signala a radio promet posade zrakoplova ograničen
je na minimum.
"Toplinski potpis" koji ostavljaju motori zrakoplova smanjen je
ugrađivanjem pogonske skupine duboko u krilo, a posebnim sustavom
provjetravanja hlade se ispušni plinovi. Izlazni otvori mlaznica
motora smješteni su na gornjoj strani krila tako da se smanji
otkrivanje B-2 detektorima toplinskog zračenja sa zemlje.
Sve nabrojeno omogućuje bombarderu B-2 Spirit da poleti s jednog
kontinenta na drugi te da nezapažen napadne ciljeve duboko u
neprijateljskom teritoriju - po cijeni od 2,2 milijarde dolara po
komadu.
(Hina) sb sv