US-IZBORI VOA 23. III. SOKOL O PRIJEDLOGU NOVOG IZBORNOG ZAKONA GLAS AMERIKE - VOA23. III. 1999.U prilogu Slavice Lukić, predsjednik izborne komisije Smiljko Sokol obrazlaže prijedlog novoga hrvatskog izbornog zakona."Nedavno je
petočlana skupina hrvatskih stručnjaka, sastavljena od pravnika i politologa, hrvatskim parlamentarnim strankama predložila razmjerni izborni sustav, za razliku od dosadašnjega mješovitog. Prema prijedlogu skupine stručnjaka, Hrvatska bi bila podijeljena na deset izbornih jedinica u kojima bi se biralo najmanje po deset zastupnika u Zastupnički dom Sabora. Izborni prag za jednu stranku bio bi 5 posto, za koaliciju dviju ili više stranaka - osam posto. Člana spomenute skupine, stručnjaka za ustavno pravo, dr. Smiljka Sokola, koji je ujedno i savjetnik hrvatskoga Predsjednika, član HDZ-a i zastupnik te stranke u Saboru, zamolili smo da za Glas Amerike obrazloži zbog čega se stručna skupina odlučila za promjenu izbornog sustava: = Takav sustav smo prihvatili polazeći od tri temeljna načela. Prvo je načelo pravednost predstavljanja svih dijelova biračkog tijela, što najbolje osigurava razmjerni sustav. Međutim, zbog drugog načela - učinkovitosti političkog sustava u oblikovanju kroz
GLAS AMERIKE - VOA
23. III. 1999.
U prilogu Slavice Lukić, predsjednik izborne komisije Smiljko
Sokol obrazlaže prijedlog novoga hrvatskog izbornog zakona.
"Nedavno je petočlana skupina hrvatskih stručnjaka, sastavljena od
pravnika i politologa, hrvatskim parlamentarnim strankama
predložila razmjerni izborni sustav, za razliku od dosadašnjega
mješovitog. Prema prijedlogu skupine stručnjaka, Hrvatska bi bila
podijeljena na deset izbornih jedinica u kojima bi se biralo
najmanje po deset zastupnika u Zastupnički dom Sabora. Izborni prag
za jednu stranku bio bi 5 posto, za koaliciju dviju ili više
stranaka - osam posto.
Člana spomenute skupine, stručnjaka za ustavno pravo, dr. Smiljka
Sokola, koji je ujedno i savjetnik hrvatskoga Predsjednika, član
HDZ-a i zastupnik te stranke u Saboru, zamolili smo da za Glas
Amerike obrazloži zbog čega se stručna skupina odlučila za promjenu
izbornog sustava:
= Takav sustav smo prihvatili polazeći od tri temeljna načela. Prvo
je načelo pravednost predstavljanja svih dijelova biračkog tijela,
što najbolje osigurava razmjerni sustav. Međutim, zbog drugog
načela - učinkovitosti političkog sustava u oblikovanju kroz
izbore i onda, kasnije, funkcioniranju, mi nismo prihvatili tzv.
čisti razmjerni sustav jer bi čitava država bila jedna izborna
jedinica i gdje ne bi bilo izbornog praga ili bi on bio vrlo malen,
do najviše tri posto. Smatrali smo da to načelo učinkovitosti,
ostvarivanja političke vlasti, traži da u parlamentu ne budu
zastupljene sve političke stranke, odnosno 20-ak ili više
političkih stranaka. To bi značilo preveliku fragmentaciju i
stranačkog i političkog sustava, te bi onemogućilo iole stabilnije
koalicijske vlade i stimuliralo bi radikalizaciju političkog
života, potičući opstanak i razvitak krajnjih radikalnih
političkih stranaka i s jedne i s druge strane političkog života.
Profesor Sokol ističe da je osobno pobornik drugačijeg izbornog
modela, ali je pristao na kompromis:
= Taj sustav je jednostavan, on je transparentan hrvatskim
biračima. Tu moram napomenuti da sam osobno, a to sam izrazio u
napomeni, iako sam prihvatio ovaj razmjerni izborni sustav u deset
izbornih jedinica, i dalje pobornik mješovitog izbornog sustava sa
smanjenim udjelom relativne većine, na negdje približno 10 do 15
posto. U napomeni sam obrazložio da prihvaćam ovakav razmjerni
izborni sustav, ne samo radi konsenzusa, već i zato što je on vrlo
blizak po indeksu razmjernosti i po političkim učincima onome što
bi bile posljedice, da tako kažem, moje varijante mješovitog
izbornog sustava.
Politička javnost, međutim, već zamjera stručnoj skupini da je
zaobišla politički najosjetljivije pitanje novog izbornog zakona,
a to je lista za dijasporu, zahvaljujući kojoj je HDZ na prošlim
izborima u Saboru dobio čak 12 zastupničkih mjesta više i čije
ukidanje traži oporba. Međutim, profesor Sokol ističe kako
predloženi razmjerni izborni sustav znači ostanak posebne liste za
dijasporu jer hrvatski državljani koji nemaju prebivalište u
Hrvatskoj ne mogu glasovati ni u jednoj od deset izbornih jedinica
na području Hrvatske. Profesor Sokol tvrdi da se i hrvatskim
državljanima izvan Hrvatske mora omogućiti da biraju i budu birani,
jer im je to pravo zajamčeno 45. člankom Ustava Republike Hrvatske.
Sve dok je ta ustavna odredba na snazi, izborni zakonodavac ju je
dužan i poštovati. Oporba i HDZ, tvrdi profesor Sokol, mogu se
jedino dogovoriti da se broj zastupnika posebne liste za dijasporu
smanji. Međutim, naš sugovornik priznaje da su dvoje članova
stručne skupine, i to politolozi Mirjana Kasapović i profesor Ivan
Grdešić, protivnici posebne liste za dijasporu jer smatraju da ona
izjednačuje one hrvatske državljane koji imaju prava i obveze u
Hrvatskoj, s onima koji imaju samo prava, ali ne i obveze. Stoga su
to dvoje stručnjaka sugerirali da se 45. član Ustava razmotri i
eventualno izmijeni. O prijedlogu skupine stručnjaka vladajuća i
oporbene stranke tek se trebaju izjasniti u Saboru.
(VOA)