US-PREMIJERI-Organizacije/savezi US LAT 21. III. PRIMAKOV SJEDINJENE DRŽAVELOS ANGELES TIMES 21. III. 1999.Prigoda za demokraciju usred rastuće plime kaosa"Ovoga tjedna Clintonovoj vladi pruža se prigoda da preokrene silaznu spiralu
svog odnosa s Rusijom. U ponedjeljak ruski premijer Jevgenij M. Primakov stiže u Washington radi razgovora s dužnosnicima Sjedinjenih Država i MMF-a. S obzirom da su ruska demokracija, pa čak i njezin opstanak, ugroženi - ti bi se dužnosnici trebali uhvatiti u koštac s teškoćama i Moskvi oprostiti dio njezina golemog inozemnoga duga", pišu Peter Reddaway, profesor političkih znanosti na fakultetu George Washington, i Dmitri Glinski, ruski znanstvenik i suradnik istog fakulteta."(...) Posjet će za Primakova biti težak. Neki su ga komentatori okarakterizirali kao opakog 'bivšeg špijunskog majstora'. No taj mu je nezavidni posao dodijelio Mihail Gorbačov nakon prekinutog čvrstorukaškog puča u kolovozu 1991.; Primakov je bio jedan od samo dvojice članova Vijeća za sovjetsku sigurnost koji se protivio uroti. U to vrijeme, obavještajne su se agencije raspadale, a ruski su demokrati bili na vrhuncu svog utjecaja. Da su oni sumnjali u njegove liberalne vjerodajnice, vjerojatno bi spriječili njegovo
SJEDINJENE DRŽAVE
LOS ANGELES TIMES
21. III. 1999.
Prigoda za demokraciju usred rastuće plime kaosa
"Ovoga tjedna Clintonovoj vladi pruža se prigoda da preokrene
silaznu spiralu svog odnosa s Rusijom. U ponedjeljak ruski premijer
Jevgenij M. Primakov stiže u Washington radi razgovora s
dužnosnicima Sjedinjenih Država i MMF-a. S obzirom da su ruska
demokracija, pa čak i njezin opstanak, ugroženi - ti bi se
dužnosnici trebali uhvatiti u koštac s teškoćama i Moskvi oprostiti
dio njezina golemog inozemnoga duga", pišu Peter Reddaway,
profesor političkih znanosti na fakultetu George Washington, i
Dmitri Glinski, ruski znanstvenik i suradnik istog fakulteta.
"(...) Posjet će za Primakova biti težak. Neki su ga komentatori
okarakterizirali kao opakog 'bivšeg špijunskog majstora'. No taj
mu je nezavidni posao dodijelio Mihail Gorbačov nakon prekinutog
čvrstorukaškog puča u kolovozu 1991.; Primakov je bio jedan od samo
dvojice članova Vijeća za sovjetsku sigurnost koji se protivio
uroti. U to vrijeme, obavještajne su se agencije raspadale, a ruski
su demokrati bili na vrhuncu svog utjecaja. Da su oni sumnjali u
njegove liberalne vjerodajnice, vjerojatno bi spriječili njegovo
imenovanje.
Međutim, to je manje važno u usporedbi s jednom presudno važnom
činjenicom: Primakov je prvi ruski vođa od 1993. koji uživa široku
legitimnost. Osamdeset pet posto Dume glasovalo je za njega, a samo
su Kremlj i ultranacionalisti Vladimira V. Žirinovskog bili
protiv. S obzirom na nepopularnost njegovih prethodnika, njegovo
je imenovanje bilo velik korak prema parlamentarnoj demokraciji.
Njegova popularnost u javnosti dosljedno nadilazi popularnost svih
drugih ruskih političara. Iako gospodarski rezultati njegove vlade
još nisu opravdali taj stupanj povjerenja, njegov moralni kapital,
bude li vješto uložen, donijet će velike koristi zemlji u kojoj su
očaj i nepovjerenje u političkom sustavu tvrdokorni.
Kako Zapad može pomoći Primakovu da uspije? Njemački kancelar
Gerhard Schroeder oštroumno je primijetio: 'Stabiliziranje Rusije
sad znači stabiliziranje Primakovljeve vlade.' Međutim, ruska
demokracija možda nije dovoljno snažna da održi Primakova na
vlasti, unatoč njegovoj ustavnoj legitimnosti. Ključni su problem
'oligarhi', kapitalisti financijskog, medijskog i industrijskog
sektora koji su oblikovali mnoge gospodarske 'reforme' u Rusiji
sredinom devedesetih, kako bi nekažnjeno izmuzli milijarde dolara
iz države. Oni su požnjeli svoj posljednji neočekivani dobitak za
vrijeme sloma rublja prošlog kolovoza, kad je srpanjski zajam MMF-a
djelomično iskorišten za pokrivanje gubitaka koje su njihove
špekulacije prouzročile.
Od svoga imenovanja, Primakov sprječava lak pristup oligarha
državnoj blagajni. Oni ga iz osvete snažno napadaju preko svojih
medijskih carstava i njima bliskih političara. Oni stalno
predviđaju da će Primakovljev posjet Washingtonu radi ponovnih
pregovora o ruskom dugu propasti. Zatim će ih, tvrde oni,
predsjednik Boris N. Jeljcin vratiti na privilegirane položaje.
Iako većina Rusa mrzi oligarhe, oni tvrde da su im MMF i američka
vlada skloni. Radi promicanja tog scenarija, neki putuju u
Washington i lobiraju protiv vlastite vlade. Stoga, ako
Primakovljev posjet pođe loše, oligarhi i njihovi korumpirani
elementi bit će potaknuti u svojim pokušajima da zbace prvu vladu
koja se suprotstavila njihovom pljačkanju. Ruska demokracija i
gospodarski rezultati i dalje će 'padati', a rast će antizapadno
raspoloženje među običnim Rusima.
No donese li Primakovljev posjet pozitivne rezultate, to otvara
mnoge mogućnosti. Rusija će imati prigodu započeti svoju dugo
očekivanu tranziciju iz supermonopolskog, pljačkaškog
kapitalizma koji su započele Jeljcinove 'reforme', u djelotvorniji
i pravedniji sustav. Primakov bi na posljetku mogao pristati na
kandidaturu na predsjedničkim izborima 2000. Njegovi su izgledi za
pobjedu dobri. Većina Rusa smatra ga državnikom koji ne stavlja
osobne interese iznad državnih. On također predstavlja taj malen,
prosvijetljen dio elite koji se suzdržao od sudjelovanja u orgiji
zgrtanja kapitala, tako očuvavši svoju neovisnost od kapitalista.
Nije vjerojatno da će američka vlada i MMF, nakon što su uložili
mnogo političkog kapitala u promicanje reforma i reformista koji
nisu mogli uspjeti u Rusiji, sad napraviti veliki zaokret i
prigrliti Primakova i njegovu vladu. U svakom slučaju, on ne treba
nekritičnu potporu kakva je bila dana njegovim prethodnicima.
Osim toga, nema mnogo stvari koje Washington može učiniti u kratkom
roku da bi poboljšao stanje u Rusiji, s obzirom na njezino
nepovjerenje prema Zapadu. To je rezultat niza zapadnih poteza, od
proširenja NATO-a do onog što mnogi Rusi drže namjernim pokušajima
da ih se isključi sa zapadnih tržišta. Ta gledišta pridonose tome da
Kremlj podupire zemlje poput Srbije, Irana i Iraka.
Postoji, međutim, jedan veliki doprinos koji Zapad može - i treba -
učiniti iz moralnih kao i pragmatičnih razloga. Ruski inozemni dug
ne može biti otplaćen bez izazivanja društvenog sloma. Značajan dio
duga uključuje zajmove koje su Jeljcin i drugi političari
isposlovali da kupe potporu i ostanu na vlasti. Predsjednički
izbori 1996. bili su tipičan slučaj. Otpisivanje barem dijela tih
zajmova pomoglo bi odvratiti kaos. To bi bilo i moralno ispravno.
(...)
Pitanje oprosta duga za siromašne zemlje sve se više prihvaća.
Katolička Crkva i svjetski vođe poput britanskog premijera Tonyja
Blaira, pa sad i predsjednika Clintona, pozivaju na žurnu i široku
akciju. U Rusiji, brdo duga miješa se sa zlokobnim prijetnjama
političkim slomom i nuklearnom proliferacijom. Uzeti zajedno, oni
ugrožavaju čitav svijet, ne samo jedno područje.
Oprost duga također bi Rusima dao neku odštetu za razbijena
očekivanja iz 1991. - 1992. da će njihova zemlja uskoro biti
punokrvan sudionik na svjetskim tržištima i u svjetskim
ustanovama. To bi ruskom narodu vratilo neku nadu i popravilo
zapadnu politiku koja je poticala antiamerikanizam. Tijekom
vremena, ona bi američkim interesima služila bolje od uzaludnih i
štetnih pokušaja da se Rusija oblikuje prema američkoj slici."