ZAGREB, 21. ožujka (Hina) - Uoči Domovinskoga rata u Hrvatskoj je bilo 274 kinodvorana. Danas ih je oko 130, a samo ih pedesetak radi svaki dan. Kinoprikazivači, suočeni s visokim porezima i malom posjećenosti, odlučili su do kraja
ožujka osnovati hrvatsku udrugu kinoprikazivača, putem koje bi prvi put zajednički nastupali prema službenim ustanovama, s nakanom da spriječe sve češće zatvaranje kinodvorana.
ZAGREB, 21. ožujka (Hina) - Uoči Domovinskoga rata u Hrvatskoj je
bilo 274 kinodvorana. Danas ih je oko 130, a samo ih pedesetak radi
svaki dan. Kinoprikazivači, suočeni s visokim porezima i malom
posjećenosti, odlučili su do kraja ožujka osnovati hrvatsku udrugu
kinoprikazivača, putem koje bi prvi put zajednički nastupali prema
službenim ustanovama, s nakanom da spriječe sve češće zatvaranje
kinodvorana.#L#
Uz 22 posto poreza na dodanu vrijednost kinoprikazivači plaćaju i
pet posto županijskog poreza na prikazivanja zabavnih i športskih
priredaba. Po podatcima Europskoga udruženja prikazivača ukupan je
porez na kinoulaznice u Europi samo oko šest posto. Domaći
kinoprikazivači za svoju djelatnost plaćaju najviše poreze i u
hrvatskome gospodarstvu, a kina se smatraju poslovnom, a ne
kulturno-prosvjetnom djelatnosti.
Na nedavnu sastanku u Ministarstvu kulture kinoprikazivači su
zatražili da im se ukine petpostotni županijski porez, odnosno da
se njihove ulaznice po zakonu izjednače s ulaznicama za kazališne
predstave, izložbe, muzeje i ostale kulturne i gospodarske
priredbe. Zatvaranje kina u Karlovcu, Vinkovcima, Trogiru i
Pločama te "preživljavanje" velikog broja kina u manjim gradovima,
koja rade jednom, dvaput na tjedan ili u posebnim prigodama,
izravna su posljedica visokog oporezivanja kinodjelatnosti.
Povjerenik za film Ministarstva kulture Antun Vrdoljak kino smatra
kulturnom ustanovom, a zatvaranje kina kulturnom katastrofom. Po
njegovim riječima očekuje se odgovor Ministarstva financija i
Ministarstva gospodarstva na prijedlog Ministarstva kulture da se
kinoprikazivačima smanji porez, a nakon toga će se cijela stvar
izložiti u Hrvatskome državnom saboru.
Udruga kinoprikazivača do sada je opstojala samo neslužbeno, rekao
je jedan od poticatelja njezina osnutka Srđan Belamarić, direktor
kina u Šibeniku, koje je nedavno jedva izbjeglo zatvaranje. Kako
napominje, zadaća je udruge poboljšati položaj članova, no, kako su
mnoga kina pred zatvaranjem, još se ne zna koliko bi ih bilo. Tako od
Rijeke do Dubrovnika samo desetak kina radi svih sedam dana u
tjednu, a stanje bi vjerojatno bilo i gore da nije bilo filmskog
hita "Titanic", koji je u pojedinim gradovima donio trećinu
godišnje posjećenosti.
Posjet šibenskom kinu bio je prošle godine 56 posto manji nego
1997., a u četirima splitskim kinima po 12 posto. Uz video i
televiziju glavni je uzrok slabe posjećenosti kinima najčešće
visoka cijena ulaznica, koja je u većem dijelu Hrvatske između 15 i
25 kuna. Iako se može steći dojam da su ljudi izgubili naviku
odlaska u kino, nagradne igre u kojima se redovito dodijele sve
besplatne ulaznice i jeftinije ulaznice ponedjeljkom dokazuju
suprotno. Dok je u splitskim kinima na taj dan posjećenost jednaka
prvomu danu vikenda, po podacima iz Kinematografa dan jeftinijih
ulaznica u Zagrebu ne pokazuje bitnu razliku od ostalih radnih
dana.
Po riječima voditelja marketinga Kinematografa Zagreb Davora
Šestana, sadašnja cijena ulaznica najniža je granica da bi se
poslovalo s nekim dobitkom. Od dvadesetak kina u Zagrebu 12 je u
sastavu Kinematografa. Za sada im samo porezi ograničuju
poslovanje, a posjećenost je manja zapreka jer, kako ističe Šestan,
ona ovisi o vrijednosti filmova. Najbolje prolaze "blockbusteri"
popraćeni velikom promidžbom.
Teoretičar filma Hrvoje Turković drži da nije palo zanimanje za
filmove, već za gledanje filmova u kinima. Kinodvorane su nekoć
bile mjesta provoda, dodaje Turković, a još od pojave televizije
smanjuje se posjećenost kinima u cijeloj Europi. Kako podsjeća,
crno su prognozirali i kazalištima kad su se pojavila kina, no
kazališta su se ipak održala kao visokokulturne ustanove. U
budućnosti kina bi mogla postati višenamjenskim središtima za
masovni provod, u kojima će uz kinodvorane biti restauranti,
kavanice, igraonice i trgovine, predviđa Turković, ili pak filmska
kulturna središta s probranim filmovima i drukčijim pristupom
filmskoj umjetnosti.
Ivo Škrabalo u knjizi "101 godina filma u Hrvatskoj, 1896-1997"
piše da se broj kinematografa u Hrvatskoj stalno smanjivao i prije
rata. Tako ih je 1975. bilo 378, a četiri godine poslije 324.
Škrabalo drži da je takvo stanje značajno za sve zemlje u
tranziciji, pa i za one koje nisu bile zahvaćene ratom. Godišnji
broj odlazaka u kino u Hrvatskoj 1996. je bio 0,72 po stanovniku, a
iskorištenost sjedala u kinima samo 16 posto. Na milijun stanovnika
u Hrvatskoj ima 31 kino, a primjerice u Češkoj 168, u SAD-u 102, a u
Latviji 95 na milijun stanovnika.
Ako se zatvaranje kina u Hrvatskoj ne zaustavi, bitno će oslabiti i
distributivna filmska djelatnost u Hrvatskoj. Za njima će na kraju
nestati, što nije i najmanje važno, i kulturno-društvena uloga
kina, kao mjesta izlaska, susreta i, naravno, filmske izobrazbe.
Anamarija Grbin
(Hina) ag mc