DE-POVJRENSTVO RDW 18.III.OSTAVKA EU POVJERENSTVA NJEMAČKI RADIO - RDW18. III. 1999.Komentar o ostavci Europskog povjerenstvaKolektivna ostavka Povjerenstva Europske unije u noći na utorak bila je koliko željena toliko ipak
iznenađujuća. Još se razilaze mišljenja članica Europske unije: treba li staro povjerenstvo ostati na dužnosti do isteka mandata u siječnju 2000. ili treba što prije sastaviti novo.Predsjedatelj vijeća Europske unije, njemački kancelar Gerhard Schroeder stoga se trenutno nalazi na europskoj turneji ne bi li se što prije pronašla osoba koja bi preuzela dužnost predsjednika Europskog povjerenstva. Danas je Schroeder s talijanskim premijerom D?Alemom razmatrao mogućnost da li bi tu dužnost mogao preuzeti bivši talijanski premijer Romano Prodi. Njemački je kancelar u svakom slučaju naglasio potrebu da se što prije pronađe osoba koja bi mogla preuzeti dužnost predsjednika povjerenstva EU-a, a ona mora ispunjavati sljedeće: prvo - on mora biti uvjereni Europljanin, drugo - mora imati političko iskustvo u europskim temama, treće - upućenost u gospodarsku i administrativno-tehničku problematiku i četvrto - apsolutno politički integritet. U potrazi za odgovarajućom osobom gledat
NJEMAČKI RADIO - RDW
18. III. 1999.
Komentar o ostavci Europskog povjerenstva
Kolektivna ostavka Povjerenstva Europske unije u noći na utorak
bila je koliko željena toliko ipak iznenađujuća. Još se razilaze
mišljenja članica Europske unije: treba li staro povjerenstvo
ostati na dužnosti do isteka mandata u siječnju 2000. ili treba što
prije sastaviti novo.
Predsjedatelj vijeća Europske unije, njemački kancelar Gerhard
Schroeder stoga se trenutno nalazi na europskoj turneji ne bi li se
što prije pronašla osoba koja bi preuzela dužnost predsjednika
Europskog povjerenstva. Danas je Schroeder s talijanskim
premijerom D?Alemom razmatrao mogućnost da li bi tu dužnost mogao
preuzeti bivši talijanski premijer Romano Prodi.
Njemački je kancelar u svakom slučaju naglasio potrebu da se što
prije pronađe osoba koja bi mogla preuzeti dužnost predsjednika
povjerenstva EU-a, a ona mora ispunjavati sljedeće: prvo - on mora
biti uvjereni Europljanin, drugo - mora imati političko iskustvo u
europskim temama, treće - upućenost u gospodarsku i
administrativno-tehničku problematiku i četvrto - apsolutno
politički integritet. U potrazi za odgovarajućom osobom gledat
ćemo upravo na te kriterije, kaže njemački kancelar Schroeder.
Povjerenstvo Europske unije, sa stalnim boravištem u Bruxellesu,
središte je moći Europske unije. Ono posjeduje samostalno pravo na
inicijativu za donošenje novih zakona i smjernica Europske unije.
Dotično Ministarsko vijeće može samo donijeti odluku o onome što je
predložilo Povjerenstvo. Drugi glavni zadatak Povjerenstva je
kontroliranje država članica u kojoj mjeri se pridržavaju
zajedničkog prava. To uključuje primjerice odredbe zajedničkog
tržišta.
Nadalje, komisija je mjerodavna za upravu proračuna Europske unije
koji je prošle godine iznosio približno 200 milijardi eura. Osim
toga, ona je zajednički predstavnik za vanjsku politiku Europske
unije, što znači da može u njezino ime sklapati međunarodne
trgovinske i kooperacijske sporazume; ovdje su najpoznatiji
takozvani Lome-sporazum s državama Afrike, Karibika i pacifičkog
prostora, skraćeno AKP države. Za realizaciju zadataka
Povjerenstvu stoji na raspolaganju više od 15 tisuća suradnika.
Povjerenstvo koje je u noći na utorak, 16. ožujka dalo ostavku
sastojalo se od 20 članova: Jacques Santer, kao predsjednik, i 19
povjerenika. Povjerenstvo nije uvijek bilo tako brojno. Povećanjem
broja država članica rastao je i broj povjerenika. Svaka članica
daje najmanje jednog, a velike države, kao što su Njemačka,
Francuska, Velika Britanija, Italija i Španjolska, po dva
povjerenika. Osim velikoga broja članova, za dosadašnje
Povjerenstvo bila su karakteristična i čudnovata dodatna sredstva
za resore. Talijanka Emma Bonino bila je primjerice mjerodavna za
humanitarna pitanja, kao i za ribolov. Mandat povjerenstva
Europske unije traje pet godina; redoviti mandat dosadašnjeg
Povjerenstva završava 6. siječnja 2000.
Povjerenstvo u ostavci imenovano je od vlada članica Europske
unije, a potvrđeno od Europskog parlamenta. Za novo Povjerenstvo
vrijedit će odredbe amsterdamskog ugovora: to znači da se države
članice ponajprije moraju usuglasiti oko predsjednika
Povjerenstva kojeg mora potvrditi Europski parlament. Tek tada
novi predsjednik Povjerenstva može zajedno s vladama birati ostale
povjerenika, koje onda ponovno kao izborni kolegij mora potvrditi
Parlament. Europski parlament ni u buduće neće moći prisiliti
pojedinačne povjernike na ostavku, već će samo cjelokupnom
povjerenstvu moći oduzeti povjerenje.
Ostavka Europskog povjerenstva i kandidati iz istočne i
jugoistočne Europe
S podnošenjem ostavke Europskog povjerenstva problem imaju
najprije članice Europske unije. S velikom pompom srušila se i
potonula je institucija koja je, po izvješću istražnog
povjerenstva, izgubila nadzor nad svojim poslovima. Kako nastaviti
proces ujedinjenja imajući pred očima ovakvo stanje? Međutim
rezultati izvješća otkrivaju u internoj katastrofi Europske unije
još jedan problem. Naime, pitanje je kako će se odraziti cijeli
škandal na kandidate za ulazak u Europsku uniju u istočnoj i
jugoistočnoj Europi.
U kakvom svjetlu sada stoje čuvari demokracije i tržišnog
gospodarstva u očima svojih 'učenika'? Komentira Volker Wagener.
Već godinama moraju zemlje, poput npr. Hrvatske, Bugarske ili
Rumunjske, koje teže Europi, gledati i trpjeti podignuti kažiprst
iz Bruxellesa zbog svojih političkih i gospodarskih propusta. Kako
li je samo neugodno sada, kada se pokazalo da su povjerenici
Europske unije činili upravo ono što je 'razvijena' Europa
kritizirala kod svojih kandidata za ulazak u svoju zajednicu,
naime: korupciju i nepotizam.
Kad je u Hrvatskoj prije nekog vremena raspisan natječaj za
turistički slogan ove zemlje na Jadranu, pobijedila je baš
'slučajno' supruga tadašnjeg ministra turizma sa svojim
prijedlogom: 'Hrvatska - raj na zemlji'. Do izgona iz raja zbog ovog
škandala nije čak došlo ni neposredno nakon njegova razotkrivanja,
nego tek kasnije. Negodovanje zbog ovakvog razvoja događaja oko
hrvatskog natječaja bilo je samo po sebi razumljivo. Ono međutim
sada, retrospektivno gledano, blijedi pred propustima francuske
povjerenice Europske unije Edith Cresson, koja nije vidjela i još
uvijek ne vidi ništa loše u tome da se svojim rođacima i
prijateljima osiguraju dobro plaćena mjesta i milijunski vrijedni
ugovori.
Prije niti pola godine otpušten je rumunjski predsjednik Agencije
za pretvorbu. Objašnjenje koje se tada promatračima sa strane nije
činilo nimalo čudnim, iz današnje bukureštanske perspektive
djeluje gotovo cinično. Kao razlog za otpuštanje naveden je
dokazani nepotizam, a kritike i neopozivi zahtjevi za podnošenje
ostavke stigli su upravo iz Bruxellesa.
U manje prekršaje Europskog povjerenstva ide i optužba da njegovi
povjerenici nisu imali kontrolu nad pojedinim resorima i nisu
znali, tko kome i za što isplaćuje koliko novca. S obzirom na ovakvu
situaciju doima se upravo smiješnom činjenica da Poljskoj prošle
godine nije odobreno 34 milijuna maraka iz bruxelleskog Phare-
programa. Takvu odluku mogao je neki 'viši knjigovođa' obrazložiti
riječima koje su se tada mogle čuti: 'neadekvatno roku, formalno
neispravno, nedovoljno dobro argumentirano'.
U Bugarskoj je 'frustracija zvana Europska unija' bila tema još
prije izbijanja ovog skandala. Početkom mjeseca podigao je prašinu
bugarski predsjednik Ivan Kostov svojim intervjuom koji je dao
novinskoj agenciji Reuters i u kojem je zaprijetio da će potražiti
druge vanjskopolitičke opcije za svoju zemlju ako uskoro ne započnu
razgovori između Sofije i Europske unije o primanju Bugarske među
zemlje članice. I Bugarska, međutim, smatra Europska unija, još
čini greške u koracima na putu u Europu. U Bugarskoj se pak
postavlja pitanje, tko čini veće pogreške.
Upravo onako kao što su opravdani zahtjevi Bruxellesa za strogim
ispunjenjem uvjeta zemalja-kandidata za ulazak u Europsku uniju,
tako je sada negativan dojam koji ovaj skandal ostavlja na istočne i
jugoistočne zemlje, koje detaljno mogu pročitati sve povrede
elementarnih pravila ponašanja u bruxelleskoj centrali Europskog
povjereništva na, ni manje ni više, nego 146 stranica.
(RDW)