ES-INTEGRACIJE-SAVEZI-VOJSKA ES 18.III. EL MUNDO - SOLANA-NATO ŠPANJOLSKAEL MUNDO18. III. 1999.Budućnost NATO-aGlavni tajnik NATO-a Javier Solana piše o budućnosti te organizacije u rubrici 'Slobodna tribina'. U članku, između
ostaloga, stoji:"Proširenje NATO-a geopolitička je smjernica koja će pomoći pri ponovnom stvaranju sustava sigurnosti u Europi za XXI. stoljeće. To znači da njegova budućnost u novoj Europi nije određena samo zemljopisnim činjenicama. To znači i povratak Europe suverenih nacija, država sigurnih u sebe koje više nisu predmet koji za sebe žele neke druge države, nego same odlučuju o vlastitoj sudbini. Ulaz Češke Republike, Mađarske i Poljske u NATO samo je jedan od aspekata velikih preobražaja Europe kojima je dosta pridonio i Atlantski savez, a sve je to znatno utjecalo i na promjene u samome NATO-u.Kao dio tih promjena, u NATO-u smo razvili čvrste veze sa svim europskim državama. Uspostavili smo nove veze s Rusijom i Ukrajinom i započeli smo dijalog s državama južnog Sredozemlja. I na kraju, obećali smo da ćemo riješiti, političkim i vojnim načinima, sukobe
ŠPANJOLSKA
EL MUNDO
18. III. 1999.
Budućnost NATO-a
Glavni tajnik NATO-a Javier Solana piše o budućnosti te
organizacije u rubrici 'Slobodna tribina'. U članku, između
ostaloga, stoji:
"Proširenje NATO-a geopolitička je smjernica koja će pomoći pri
ponovnom stvaranju sustava sigurnosti u Europi za XXI. stoljeće. To
znači da njegova budućnost u novoj Europi nije određena samo
zemljopisnim činjenicama. To znači i povratak Europe suverenih
nacija, država sigurnih u sebe koje više nisu predmet koji za sebe
žele neke druge države, nego same odlučuju o vlastitoj sudbini.
Ulaz Češke Republike, Mađarske i Poljske u NATO samo je jedan od
aspekata velikih preobražaja Europe kojima je dosta pridonio i
Atlantski savez, a sve je to znatno utjecalo i na promjene u samome
NATO-u.
Kao dio tih promjena, u NATO-u smo razvili čvrste veze sa svim
europskim državama. Uspostavili smo nove veze s Rusijom i Ukrajinom
i započeli smo dijalog s državama južnog Sredozemlja. I na kraju,
obećali smo da ćemo riješiti, političkim i vojnim načinima, sukobe
na Balkanu. Nijedan od tih koraka nije poduzet bez vođenja obimnih
rasprava, ponekad čak i raspra. Bez obzira jesmo li raspravljali o
problemu proširivanja, Rusije, Bosne ili Kosova, nijedna od tih
odluka nije donijeta olako.
Znali smo da bez političkih i vojnih referencija na razdoblje
hladnoga rata, naše odluke dobivaju i karakteristike
improviziranja. Znali smo da, u vrijeme promjena i nesigurnosti,
nijedna država i nijedna ustanova ne može za sebe reći da je
nepogrešiva. Teorija nam je govorila da će proširenje NATO-a i
uspostava veza s Rusijom biti ciljevi koji se međusobno isključuju.
Teorija je govorila i da će djelovanje NATO-a izvan 'svojega
teritorija' zakonski biti nemoguće, a politički vrlo opasno. I opet
nam je praksa u Bosni pokazala nešto sasvim drugo.
U devedesetim godinama ovoga stoljeća teorija je kaskala za
praksom. Ali sada možemo vidjeti da teorija i praksa opet idu
zajedno. Naš sastanak na vrhu u Washingtonu, 23. travnja, dokazat
će da je prilagođavanje NATO-a promjenama bilo nešto više od obične
reakcije i besciljnoga trčanja. Može se reći i da se NATO aktivno
pripremao za budućnost.
Ukratko, taj će sastanak na vrhu pokazati da u svojih 50 godina
postojanja NATO sada opet traži svoje mjesto, kako bi se pretvorio u
promicatelja sigurnosti i jamca mira u slučaju agresije.
Obavljanje toliko ambiciozne uloge zahtijeva postojanje vizije i
povjerenja u sebe, a NATO ima i jedno i drugo. Unatoč tome, ako bude
igrao tu ulogu u XXI. stoljeću, postoje neke karakteristike
Atlantskoga saveza koje moramo pojačati i neke koje tek moramo
razviti.
Sjeverna Amerika i Europa moraju zajednički djelovati na području
sigurnosti. Atlantske veze i dalje su najbolji primjer spoja
zajedničkih vrijednosti i interesa te pragmatičnog načina
rješavanja problema. Sjeverna Amerika i Europa imaju sve sastojke
nužne za vođenje uspješne sigurnosne politike u današnjem vremenu:
postoji snažna briga za očuvanje demokratskih vrijednosti, jasna
sklonost inovacijama i slobodna konkurencija na polju gospodarske
konkurencije i pronalaženja novih vojnih sredstava za suočavanje s
novim izazovima. Zahvaljujući toj kombinaciji pozitivnih
čimbenika, NATO može sudjelovati pri stvaranju nove istočne
Europe, napredne i demokratske, povezati Rusiju s europskim
sigurnosnim sustavom, promicati stabilnost i povjerenje na
Sredozemlju, sprječavati i nadzirati regionalne sukobe i suočavati
se s novim izazovima poput gomilanja oružja za masovno
uništavanje.
Morat ćemo razviti, na vrlo konkretan način, snažniju europsku
posebnost na polju sigurnosne politike. Europa koja je
sigurnija u sebe i zrelija bit će najkorisniji partner Sjeverne
Amerike na polju sigurnosti. Europa sposobna za suvislo vojno
djelovanje glavni je uvjet za dugotrajno zdravlje Atlantskoga
saveza.
Inicijativa koju su pokrenule Velika Britanija i Francuska u
prosincu prošle godine postavila je europski identitet na području
sigurnosne i obrambene politike u prvi plan političkih problema
koje treba riješti, kako na razini Europske unije, tako i na razini
NATO-a. Izvanredno je važno da taj politički korak slijede i
konkretni prijedlozi, osobito kad je riječ o tome na koji način u
budućnosti moraju surađivati Europska unija i NATO na polju
sigurnosne politike.
NATO će morati nastaviti sa svojom politikom proširivanja. Možemo i
dalje poticati dobrosusjedske odnose i velike napore na provođenju
reforma u državama srednje i istočne Europe, istodobno s njihovim
pripremama za ulazak u NATO. Politika otvorenih vrata mora biti
usmjerena na ravnotežu koja će NATO-u osigurati djelotvornost, a
novim demokratskim državama sigurnost i stabilnost, kao i Europi u
cjelini. (...)
Jedan od ostalih NATO-ovih izazova bit će stvaranje dugotrajne
stabilne situacije na Balkanu. Nekadašnja Jugoslavija jedan je od
dijelova Europe u kojemu kraj hladnoga rata nije donio sa sobom opću
tendenciju prema otvaranju, demokraciji i integraciji kao u
ostalim dijelovima Europe. Ta se anomalija mora dokrajčiti i izvan
mandata NATO-ovih stabilizacijskih snaga u Bosni.
Tek kad sve strane shvate da svoje sporove moraju riješiti na miran
i demokratski način te da je to jedina mogućnost, Bosna i ostale
države toga područja imat će pravo na punopravno priključivanje
međunarodnoj zajednici. Treba osnovati savez za stvaranje napretka
na Balkanu. Na Kosovu, gdje se svijet suočava s humanitarnim,
političkim i zakonskim problemima, mora se pronaći rješenje koje će
kosovskim Albancima omogućiti veću autonomiju u granicama SR
Jugoslavije.
Pri traženju toga rješenja, moramo izbjeći situaciju u kojoj bi se
moralne vrijednosti suprotstavljale međunarodnom pravosuđu. I
moramo se prisjetiti da sigurnosna politika koja kao referenciju ne
uzima humanitarne probleme dolazi u najgoru opasnost - da na kraju
završi kao neprimjenjiva. (...)"