US-ULOGA VOA 15. III. SAD U SVIJETU GLAS AMERIKE - VOA15. III. 1999.Kakva je uloga Sjedinjenih Država na svjetskoj sceni raspravljalo se na skupovima u washingtonskim institutima Brookings i Cato. Izvješće Eda Warnera."Kakve su vojne
snage potrebne da bi Sjedinjene Države mogle igrati svoju ulogu u međunarodnim zbivanjima? O tim se pitanjima burno raspravlja, i to ne samo među Amerikancima već i među mnogim analitičarima u inozemstvu. O smjernicama američke vanjske politike govorilo se i na skupovima nedavno održanim u washingtonskom Institutima Brookings i Cato. Sjedinjene Države su se tijekom ovoga stoljeća tri puta sučelile s prijetnjama izvana - tijekom I. i II. svjetskog rata te za vrijeme hladnoga rata. Amerika je izišla iz sva tri rata na strani pobjednika - istaknuo je u Institutu Brookings bivši američki ministar obrane William Perry. = Danas, srećom, Sjedinjene Države nisu sučeljene ni s kakvom prijetnjom. Niti jedna zemlja na svijetu nema dovoljno jake konvencionalne vojne snage koje bi mogle biti izazov američkim snagama. Isto tako, niti jedna zemlja ne raspolaže nuklearnim potencijalom za napad na Sjedinjene Države, odnosno ako ima nuklearno oružje, ne pokazuje namjeru da napadne Sjedinjene
GLAS AMERIKE - VOA
15. III. 1999.
Kakva je uloga Sjedinjenih Država na svjetskoj sceni raspravljalo
se na skupovima u washingtonskim institutima Brookings i Cato.
Izvješće Eda Warnera.
"Kakve su vojne snage potrebne da bi Sjedinjene Države mogle igrati
svoju ulogu u međunarodnim zbivanjima? O tim se pitanjima burno
raspravlja, i to ne samo među Amerikancima već i među mnogim
analitičarima u inozemstvu. O smjernicama američke vanjske
politike govorilo se i na skupovima nedavno održanim u
washingtonskom Institutima Brookings i Cato. Sjedinjene Države su
se tijekom ovoga stoljeća tri puta sučelile s prijetnjama izvana -
tijekom I. i II. svjetskog rata te za vrijeme hladnoga rata. Amerika
je izišla iz sva tri rata na strani pobjednika - istaknuo je u
Institutu Brookings bivši američki ministar obrane William Perry.
= Danas, srećom, Sjedinjene Države nisu sučeljene ni s kakvom
prijetnjom. Niti jedna zemlja na svijetu nema dovoljno jake
konvencionalne vojne snage koje bi mogle biti izazov američkim
snagama. Isto tako, niti jedna zemlja ne raspolaže nuklearnim
potencijalom za napad na Sjedinjene Države, odnosno ako ima
nuklearno oružje, ne pokazuje namjeru da napadne Sjedinjene
Države" - smatra gospodin Perry.
Međutim, kako je upozorio gospodin Perry, uvijek se mogu pojaviti
nove prijetnje, a njima bi se trebalo, po njegovu mišljenju,
suprotstaviti takozvanom 'preventivnom obranom'. Preventivna
obrana pojam je koji je gospodin Perry upotrijebio i za naslov nove
knjige koju je napisao u suradnji s Ashtonom Carterom, također
bivšim dužnosnikom Pentagona. U svojem izlaganju u Institutu
Brookings, gospodin Perry je upozorio na neke moguće prijetnje
Sjedinjenim Državama.
= Što ukoliko se situacija u Rusiji tijekom sljedećih desetak
godina razvije kako se razvila u Njemačkoj u tridesetim godinama?
Što ukoliko Kina krene putem predratnog Japana? Što ako teroristi i
države koje ih potpomažu nabave nuklearno oružje? Postavljajući
ova pitanja, želim samo naglasiti da je primarni cilj naše
strategije spriječiti pojavljivanje takvih prijetnji.
S druge strane, ima i onih, koji smatraju da američka vanjska
politika sama potiče pojavljivanje takvih prijetnja. U nedavnom je
intervjuu bivši predsjednik Sovjetskog Saveza Mihael Gorbačov
usporedio proširenje NATO saveza s versailleskim Mirovnim
ugovorom, koji je, na kraju I. svjetskog rata ponizio Njemačku i
pomogao Hitlerovu usponu u njemačkoj politici. Gospodin Gorbačov
je izjavio da se osjeća izdanim, s obzirom da je Zapad obećao da neće
pokušati izvući geopolitičku korist od raspada Sovjetskog Saveza.
Slične riječi mogle su se čuti i tijekom debate u američkom Kongresu
o slanju američkih snaga na Kosovo.
U posljednjih šest godina, američke se snage upućuju u bilo koji dio
svijeta, u bilo kakvu misiju - izjavio je republikanski kongresmen
Tom Delay, dodavši - NATO počinje nalikovati na kakvu
imperijalističku vojsku, gladnu moći. William Perry smatra da bi, u
okviru njegove strategije preventivne obrane, američke snage
morale i dalje ostati vojno prisutne na Srednjem istoku, jer je to u
interesu Sjedinjenih Država. Ted Carpenter, direktor Odsjeka za
vanjskopolitičke studije na Institutu Cato, ne slaže se s
gospodinom Perryjem.
Na skupu održanom u njegovu Institutu, gospodin Carpenter je
izjavio da bi Sjedinjene Države trebale smanjiti broj svojih
vojnika u Perzijskom zaljevu te da bi održavanje mira u tom području
trebalo prepustiti regionalnim silama.
= Ne smijemo više polaziti od pretpostavke da Sjedinjene Države
moraju igrati ulogu policajca u svakoj krizi u bilo kojem dijelu
svijeta, da samo Sjedinjene Države mogu riješiti probleme i
sačuvati stabilnost u svijetu.
Međutim, kako je istaknuo John Bolton, bivši visoki dužnosnik State
Departmenta, nesposobnost Sjedinjenih Država da riješe
problematičnu situaciju u Iraku mogla bi potaknuti na akciju
agresivne elemente u drugim dijelovima svijeta.
= Sadam Husein ne samo da predstavlja prijetnju sigurnosti u
Perzijskom zaljevu, već služi kao model mnogim čelnicima, koji su
neprijateljski nastrojeni prema Sjedinjenim Državama. Čelnicima u
Pekingu, Beogradu, Havani i Pjongjangu, naše nesnalaženje u
rješavanju problema Sadama Huseina, može poslužiti kao vrlo
zanimljiva poruka.
Edward Peck, bivši dužnosnik američkog veleposlanstva u Iraku,
istaknuo je, međutim, da se druge zemlje često žale da Sjedinjene
Države zloupotrebljavaju svoju moć protiv Sadama Huseina. Prema
njegovu mišljenju, nitko nije dao pravo Sjedinjenim Državama da
odlučuju tko će vladati Irakom.
Moć, rekao je on, kvari, a globalna moć izaziva probleme na
globalnoj razini, rekao je veleposlanik Peck, dodajući da Sadam
Husein zapravo ne predstavlja prijetnju za Sjedinjene Države, koje
i tako često pregovaraju s raznim za njih neprihvatljivim čelnicima
u interesu mira. Možda bi, zaključio je veleposlanik Peck, isti
pristup - u okviru preventivne obrane - trebalo pokušati i sa
Sadamom Huseinom.
(VOA)