YU-NATO-BEOGRAD-KOSOVO-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija-Ratovi NJ 15. III. TAZ:MILOŠEVIĆ-NATO NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG15. III. 1999.Kuga ili kolera"U Parizu danas počinje drugi krug konferencije o Kosovu. Njezin je neuspjeh već
na vidiku. Nakon prekida prvoga kruga u Rambouilletu prije dva i pol tjedna, Slobodan Milošević ponovno je taktički pobjednik. Kao što se moglo i prognozirati, Predsjednik ostatka Jugoslavije zaoštrio je vojnu agresiju protiv albanskoga civilnog stanovništva na Kosovu i protiv oslobodilačkog pokreta OVK. Rezultat takve taktike bilo je pojačano odbijanje sporazuma u redovima OVK, koji već u Rambouilletu nije htio potpisati bianco-ček - drugim riječima, odredbu o vlastitom razoružanju - zato što gaji duboko nepovjerenje prema obećanjima SAD i NATO-a da će ga zaštititi i pružiti mu odgovarajuća jamstva.Čak i kad bi kosovski Albanci bez ikakvih ograda i uvjeta potpisali u Parizu plan kontaktne skupine o autonomiji Kosova, i to unatoč razvoju događaja nakon Rambouilleta, Milošević bi i dalje uskraćivao svoj potpis. Stoga se Europljanima i SAD bliži trenutak istine. Dosadašnja mješavina pogrješnih procjena, iluzija i samoobmane glede Miloševićevih motiva i interesa, s jedne, i
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
15. III. 1999.
Kuga ili kolera
"U Parizu danas počinje drugi krug konferencije o Kosovu. Njezin je
neuspjeh već na vidiku. Nakon prekida prvoga kruga u Rambouilletu
prije dva i pol tjedna, Slobodan Milošević ponovno je taktički
pobjednik. Kao što se moglo i prognozirati, Predsjednik ostatka
Jugoslavije zaoštrio je vojnu agresiju protiv albanskoga civilnog
stanovništva na Kosovu i protiv oslobodilačkog pokreta OVK.
Rezultat takve taktike bilo je pojačano odbijanje sporazuma u
redovima OVK, koji već u Rambouilletu nije htio potpisati bianco-
ček - drugim riječima, odredbu o vlastitom razoružanju - zato što
gaji duboko nepovjerenje prema obećanjima SAD i NATO-a da će ga
zaštititi i pružiti mu odgovarajuća jamstva.
Čak i kad bi kosovski Albanci bez ikakvih ograda i uvjeta potpisali
u Parizu plan kontaktne skupine o autonomiji Kosova, i to unatoč
razvoju događaja nakon Rambouilleta, Milošević bi i dalje
uskraćivao svoj potpis. Stoga se Europljanima i SAD bliži trenutak
istine. Dosadašnja mješavina pogrješnih procjena, iluzija i
samoobmane glede Miloševićevih motiva i interesa, s jedne, i
vlastite uloge i mogućnosti utjecaja, s druge strane, više im neće
biti ni od kakve koristi.
Spomenuta se mješavina odražava, primjerice, u stajalištu, koje su
Kerstin Mueller, Winfried Nachwei i još četiri zastupnika Zelenih
objavili početkom ožujka u njemačkoj skupštini kao obrazloženje
svog pristanka na angažman Bundeswehra na Kosovu, odobren 25.
veljače odgovarajućom odlukom Bundestaga. 'Dosadašnji, doduše
privremeni pregovarački uspjesi uistinu su golemi', ocjenjuju
zastupnici Zelenih - dva dana nakon neuspjeha prve konferencije o
Kosovu u Rambouilletu. I nastavljaju: 'Pokrenut je multilateralni
pregovarački proces čiji je nosilac kontaktna skupina za Balkan.
Time je otklonjena nakana Amerikanaca da se unilateralno 'uključe u
zbivanja' zračnim napadima uz pomoć NATO-a te da potom vide što će
se dogoditi. Za razliku od jeseni (i NATO-ove prijetnje zračnim
napadima), Rusija ponovno surađuje', ističu oni.
Bitne zasluge za te uspjehe spomenuti zastupnici pripisuju
ministru vanjskih poslova Joschki Fischeru, koji je po njima
'odigrao odlučujuću ulogu i time sjajno vodio praktičnu mirovnu
politiku'.
Navedene rečenice nemaju baš puno veze sa stvarnošću. Unilateralna
nakana SAD, o kojoj govore zastupnici, nije postojala. Postoji
prijetnja Srbiji zračnim napadima, koju su od svibnja 1998.
pripremale vlade NATO-am a u razdoblju od listopada 1998.
prihvatilo ju je (potrebnim) konsenzusom svih 16 članica NATO-a.
Posrijedi je prijetnja radi čije je eventualne realizacije
Bundestag donio odluku o sudjelovanju njemačkih vojnih zrakoplova.
Posrijedi je prijetnja koja je od listopada prošle godine
višekratno obnavljana i potvrđivana konsenzusom vlada svih članica
NATO-a. Posrijedi je, također, prijetnja koja je čak i po mišljenju
ministra vanjskih poslova Fischera - kao i brojnih zapadnih
političara - jedina uspjela dovesti Beograd za pregovarački stol.
Činjenica da spomenuti političari danas u funkciji zastupnika
vladajuće njemačke koalicije poriču suodgovornost za tu prijetnju
i za produljenje njezine valjanosti, donijet će im možda bodove
među pacifistima u vlastitoj stranci, ali je znak intelektualnog
nepoštenja.
Umjesto da se nakon početka oružanih sukoba na Kosovu u veljači
1998. pravodobno dogovore s Rusijom o zajedničkoj međunarodnoj
postrojbi, koja bi pod mandatom UN-a bila angažirana u kriznoj
pokrajini, zapadne su države osam mjeseci isključivo raspravljale
o NATO-ovim zračnim napadima na Srbiju. Takvo je ponašanje nužno
osjetno poremetilo odnose s Moskvom, smanjujući sve do današnjeg
dana izglede i manevarski prostor za zajedničko djelovanje. Rusija
ni u kom slučaju ne 'surađuje ponovno' s kontaktnom skupinom.
Jeljcinova i Primakovljeva vlada odlučno odbija prijetnju zračnim
udarima, koju zastupa preostalih pet članica kontaktne skupine.
Rusija u potpunosti podupire samo politički dio plana o autonomiji,
a aneks o vojnoj zaštiti posredstvom NATO-ove postrojbe tek uz
osjetne ograde. Nakon razgovora s Miloševićem prošloga četvrtka,
ruski ministar vanjskih poslova Ivanov podupro je javno čak i
Miloševićev zahtjev da u Parizu bude potpisan samo politički dio
sporazuma dok bi pregovori o vojnom aneksu trebali biti nastavljeni
nešto kasnije.
NATO-ova prijetnja zračnim udarima na Srbiju pokazala se
kontraproduktivnom: opterećen je odnos prema Rusiji. Milošević je
pak ojačan na unutarnjopolitičkoj pozornici. Prijetnje ni ubuduće
neće potaknuti Predsjednika krnje Jugoslavije da prihvati
stacioniranje međunarodne postrojbe na Kosovu - posebno ne one pod
NATO-ovim vodstvom. Naime, Milošević zna da bi zračni napadi
izazvali daleko veće probleme samom NATO-u nego njemu. Upravo će ih
zato po mogućnosti nastojati izazvati.
U takvoj situaciji Europljanima i SAD-u preostaje tek izbor između
dva zla: ili će odustati od kosovskog problema i povući se ili će
stacionirati međunarodnu postrojbu na Kosovu čak i suprotno volji
Beograda i Rusije, a time i bez mandata UN. Gledano iz perspektive
međunarodnog prava, taj bi potez bio podjednako dvojben kao i NATO-
ovi zračni napadi. No, na taj bi način bar bilo moguće dovršiti
oružane sukobe na Kosovu. Time bi bila stvorena prilika za
stvaranje nužnih okvirnih uvjeta za provedbu plana o autonomiji.
Unilateralno stacioniranje međunarodne postrojbe izazvalo bi u
početku strahovit prosvjed Moskve i Beograda, ali ne treba
očekivati vojni otpor srpskih vojnih i snaga 'sigurnosti'. Naime,
takav bi rasplet bio najbolji scenarij za njihova vrhovnog
zapovjednika Miloševića: on bi do posljednjeg trenutka inzistirao
na 'suverenosti Srbije', koja bi bio povrijeđena stacioniranjem
međunarodne postrojbe bez njegova pristanka. Istodobno bi
Milošević skupu ulogu vlastitih vojnih i 'snaga sigurnosti' na
Kosovu, koja osjetno opterećuje srpsko gospodarstvo i sve je
spornija na unutarnjopolitičkoj pozornici, mogao ubuduće
prepustiti međunarodnoj postrojbi", zaključuje Andreas Zumach.