US-OSTAVKE-Vlada US IHT 14. III. LAFONTAINE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE14. III. 1999.Njemačka se suočava s nesigurnim putem u modernizaciju"Koliko je god tržištima drago zbog odlaska g. Lafontainea, taj događaj
nije siguran znak da Njemačka iskače iz svoje gospodarske kolotečine, a ne govori ni o dubokoj promjeni u smjeru kojim zemlja ide", piše John Vinocur."Njemački ministar financija napustio je politiku kao prezreni simbol zastarjele gospodarske politike utemeljene na mješavini vladinog nadzora nad gospodarstvom i planiranjem, zamisli o potražnji koju stvara vlada i spremnosti da se poslovnom svijetu naplati dodatan trošak održavanja velikodušnoga njemačkog sustava socijalne skrbi. U manje od pet mjeseci Lafontaine je razljutio središnje bankare, razbijesnio poduzetnike, izgubio povjerenje tržišta, gledao kako se planovi rasta smanjuju a nezaposlenost penje iznad 11% - no sve do samoga svršetka kancelar Schroeder nikad ga nije izazvao.Sad će se, kažu pretpostavke, g. Schroeder željeti odmaknuti od svog zloglasnog početka i krenuti prema centru, okrećući se od lijevoga puta g. Lafontainea.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
14. III. 1999.
Njemačka se suočava s nesigurnim putem u modernizaciju
"Koliko je god tržištima drago zbog odlaska g. Lafontainea, taj
događaj nije siguran znak da Njemačka iskače iz svoje gospodarske
kolotečine, a ne govori ni o dubokoj promjeni u smjeru kojim zemlja
ide", piše John Vinocur.
"Njemački ministar financija napustio je politiku kao prezreni
simbol zastarjele gospodarske politike utemeljene na mješavini
vladinog nadzora nad gospodarstvom i planiranjem, zamisli o
potražnji koju stvara vlada i spremnosti da se poslovnom svijetu
naplati dodatan trošak održavanja velikodušnoga njemačkog sustava
socijalne skrbi. U manje od pet mjeseci Lafontaine je razljutio
središnje bankare, razbijesnio poduzetnike, izgubio povjerenje
tržišta, gledao kako se planovi rasta smanjuju a nezaposlenost
penje iznad 11% - no sve do samoga svršetka kancelar Schroeder nikad
ga nije izazvao.
Sad će se, kažu pretpostavke, g. Schroeder željeti odmaknuti od
svog zloglasnog početka i krenuti prema centru, okrećući se od
lijevoga puta g. Lafontainea.
Gledano u povoljnom svjetlu, sadašnje kancelarove okolnosti
uključuju rijedak dar da se počne iznova, minus ograničenja koja su
mu nametnuta kad je preuzeo ured prošle godine - zbog nazočnosti
svoga ministra financija i predsjednika socijaldemokratske
stranke.
No oštrije gledište kaže da je poraz g. Lafontainea i poraz g.
Schroedera, te da se kancelar (budu li nakon reorganizacije uz
njega nade onih Nijemaca koji žele gospodarsku reformu) suočava s
budućnošću u politički nestabilnim okolnostima i bez ičega nalik na
jasan plan djelovanja. (...) Među praktičnim problemima pred g.
Schroederom stoji hvatanje u koštac s činjenicom da je govorio o
centrizmu i gospodarskoj obnovi Njemačke, no nije učinio ništa
opipljivo da se udalji od Lafontaineova pristupa koji vraća u
sedamdesete. A ništa ne jamči da hoće.
Nakon promatranja kancelarovih prvih sto dana na vlasti, Horst
Siebel, jedan od petorice takozvanih mudraca koji savjetuju vladu u
području gospodarstva, izjavio je:
'Vjerujem da Njemačka, poput Japana, gubi svoju sposobnost
rješavanja problema. Tako je bilo i za prethodne vlade. Postoji
naklonost prema održavanju statusa quo, što koči prilagodbu
globaliziranom gospodarstvu.'
Zapravo, g. Schroeder se u izborima borio tražeći glasove s centra,
nazivajući se modernim glasom Nove sredine, i zatim skrećući
ulijevo u posljednja tri tjedna prije glasovanja u rujnu. (...) Što
se tiče Europe, kancelar je podupro Lafontaineov poziv na porezno
usklađivanje koje bi kažnjavalo one zemlje Europske unije koje
imaju djelotvornije porezne režime. Također je podupro
Lafontainove pokušaje zaustavljanja 'socijalnog dumpinga' u EU,
što je u biti pokušaj da se od zemalja s manje tegobnim režimima
socijalne skrbi zatraži da svoje socijalne troškove podignu na
njemačku razinu. G. Schroeder je Njemačkoj vratio tri mjere
kršćanskih demokrata koje su nišanile na visoke troškove rada i
zapreke zapošljavanju, zapravo obnavljajući status quo proteklih
30 godina.
Osim pitanja na koji bi način mogao poništiti novi porezni zakon
koji poslovni svijet smatra tako nepoticajnim, u srcu pitanja
oživljavanja njemačkoga gospodarstva, s kojim se g. Schroeder
suočava, nalazi se fleksibilnost tržišta rada, preuzimanje rizika,
i proračun za socijalnu skrb. Sve su to područja u kojima je
kancelar djelovao da poništi plahe reforme svojih prethodnika.
Kretanje prema dubokoj strukturalnoj promjeni činilo bi se gotovo
protuprirodnim korakom za kancelara, jer drugi političari njegovu
popularnost u ispitivanjima javnog mnijenja povezuju s njegovim
ponovnim uspostavljanjem statusa quo o tim pitanjima.
Što bi tad bili središnji elementi novog centrizma g. Schroedera?
Nikad izdašan u pojedinostima, g. Schroeder je za vrijeme svoje
izborne kampanje uspijevao izbjeći svaku jasnu izjavu o pitanju
kako namjerava podići Njemačku s njezina 24. mjesta na ljestvici
globalne konkurentnosti Svjetskog gospodarskog foruma, ili
poboljšati prosječni povrat na ulaganja kompanija s 12% na američki
stupanj od 20%.
Osim njegove neodređenosti, i najdublje sklonosti
socijaldemokratske stranke stoje na putu svakoj dubljoj korekciji
smjera prema centru. Preuzimanje nadzora nad strankom g.
Schroederu daje dosta jači utjecaj na njezina stajališta, ali teško
da se može usporediti s Blairovim vođenjem britanske laburističke
stranke.
Tamo je g. Blair preuzeo nadzor u oporbi i oblikovao laburiste
tijekom nekoliko godina kako bi se uklopili u njegovo modernizirano
gledište na poslovni svijet i gospodarstvo. U Njemačkoj g.
Schroeder mora upravljati strankom čija su uvjerenja bliska onom g.
Lafontainea, i koja je g. Schroedera poduprla kao kandidata za
kancelara uvelike na temelju uvjerenja da će bivši ministar
financija služiti kao njegov ideološki jamac i unutar vlade i u
socijaldemokratskoj stranci.
G. Schroederu bi njegova vlastita stranka mogla biti veći problem
od zelenih, koji su oslabili nakon izbora te žele zadržati vlast kao
koalicijski partner socijaldemokrata.
Primjerice, predsjednica ogranka mladeži socijaldemokrata, osoba
izrazito ljevičarskog raspoloženja, izjavila je u petak da nije
zadovoljna Schroederovim preuzimanjem predsjedničkog položaja.
G. Schroeder bi, teoretski, mogao promijeniti saveznice, i bez
prevelikog političkog preokreta staviti slobodne demokrate na
mjesto zelenih.
No kriza ili pobuna u njegovoj vlastitoj stranci, poput one što je
razorila socijaldemokrate kancelara Helmuta Schmidta 1982., mogla
bi srušiti njegovu vladu.
Dok se tržištima i trgovcima stranom valutom svidio odlazak g.
Lafontainea, zbog pretpostavke da bi to moglo biti dobro za euro i
ulaganja u Njemačkoj, njihova je budućnost tijekom sljedećih
mjeseci daleko od sigurne.
Razdoblje nemira specifično povezano sa stilom g. Lafontainea čini
se gotovim, ali ništa sa sigurnošću ne govori što će ga
zamijeniti."