YU-VOJVODINA-LOKALNA UPRAVA-Političke stranke-Pokrajinska uprava (županije) NJ 9.III.TAZ:VOJVOĐANI I BEOGRAD NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG9. III. 1999.Zaboravljena srpska pokrajina"Već 1850. građani su u Subotici morali prijavljivati svoje
domaće životinje. 'Tada je svaki pas imao dokument na pet jezika, a pogledajte moju osobnu iskaznicu danas, 150 godina kasnije: ostao je samo srpski', pripovijeda Jozsef Kasza, gradonačelnik Subotice.Jozsef Kasza je Mađar, a Subotica se nalazi u Srbiji, točnije u Vojvodini, regiji na sjeveru te zemlje. Poput Kosova na jugu, i Vojvodina je imala opsežnu autonomiju sve dok Slobodan Milošević prije deset godina nije unificirao obje pokrajine. Vojvodina i Kosovo bili su prve žrtve srpskog nacionalizma, koji je stupio na mjesto titoističkog komunizma, ali inače imaju malo zajedničkog.Dok je Kosovo tradicionalno bilo jugoslavenska ubožnica, Vojvodina je smatrana jugoslavenskom žitnicom. Dok su Srbi na Kosovu u manjini, u Vojvodini su u većini. Dok je klima na Kosovu danas obilježena arogancijom vlasti, mržnjom i nasiljem, u Vojvodini usprkos svim napetostima još vlada ozračje snošljivosti. Ljudi su ponosni što ovdje živi 26 naroda: Srbi, Mađari, Hrvati, Slovaci,
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
9. III. 1999.
Zaboravljena srpska pokrajina
"Već 1850. građani su u Subotici morali prijavljivati svoje domaće
životinje. 'Tada je svaki pas imao dokument na pet jezika, a
pogledajte moju osobnu iskaznicu danas, 150 godina kasnije: ostao
je samo srpski', pripovijeda Jozsef Kasza, gradonačelnik
Subotice.
Jozsef Kasza je Mađar, a Subotica se nalazi u Srbiji, točnije u
Vojvodini, regiji na sjeveru te zemlje. Poput Kosova na jugu, i
Vojvodina je imala opsežnu autonomiju sve dok Slobodan Milošević
prije deset godina nije unificirao obje pokrajine. Vojvodina i
Kosovo bili su prve žrtve srpskog nacionalizma, koji je stupio na
mjesto titoističkog komunizma, ali inače imaju malo zajedničkog.
Dok je Kosovo tradicionalno bilo jugoslavenska ubožnica, Vojvodina
je smatrana jugoslavenskom žitnicom. Dok su Srbi na Kosovu u
manjini, u Vojvodini su u većini. Dok je klima na Kosovu danas
obilježena arogancijom vlasti, mržnjom i nasiljem, u Vojvodini
usprkos svim napetostima još vlada ozračje snošljivosti. Ljudi su
ponosni što ovdje živi 26 naroda: Srbi, Mađari, Hrvati, Slovaci,
Rumunji, Ukrajinci, Ruteni i mnogi drugi. Do prije deset godina
mnogi službeni dokumenti i natpisi na javnim objektima bili su
sročeni na šest jezika.
Kroz Vojvodinu protječu dvije rijeke, Dunav i Tisa, dijeleći je na
njezine tri povijesno razvijene regije: Bačku, Banat i Srijem.
Gledano sa stajališta krajolika, ta je regija - uglavnom - uistinu
dosadna i jednolična - vladavinu horizontale prekidaju tu i tamo
samo crkveni tornjevi i silosi nekadašnjih poljoprivrednih
kombinata. Sela nisu ni lijepa ni ružna. Visoke ograde oko
pojedinih kuća uskraćuju pogled na unutrašnjost dvorišta.
Ni gradovi baš nisu biseri, ali Subotica je iznimka. Mjesto ima
mađarski flair, dašak austro-ugarske monarhije, tračak mirisa
nestaloga carstva. Mađari su također još najbrojnija etnička
skupina u gradu, ali čine u najbolju ruku trećinu stanovništva dok
se prije rata za jugoslavensko naslijeđe gotovo polovica
stanovnika očitovala kao Mađari.
'Mnogi su pobjegli 1991. - zašto bi stali na bilo čiju stranu u ratu
između Hrvata i Srba?', izjavljuje Jozsef Kasza, prvi građanin
drugog po veličini grada u Vojvodini. Sada taj čovjek, čije krupno
tijelo i veliki brk zrače autoritetom feudalnog zemljoposjednika,
ponovno strahuje za svoje sunarodnjake. Za nekoliko tjedana
Mađarska će postati članicom NATO-a, a kada NATO intervenira u
sukob na Kosovu, Mađari bi vrlo brzo mogli postati žrtve osvete,
strahuje Kasza.
U ljeto prošle godine kad su specijalne srpske policijske postrojbe
na Kosovu palile čitava sela i tjerale u bijeg stotine tisuća
Albanaca, Jozsef Kasza javno se suprotstavio Miloševićevoj
strategiji spaljene zemlje. Pokazao je razumijevanje za dezertere
a od ukidanja autonomije Vojvodine prije deset godina zahtijeva
veća kulturalna prava za svoje Mađare i ostale manjine.
No, Kasza je ponajprije zainteresiran za konkretna gospodarska
pitanja. Prije 1989. u Vojvodini je ostajalo 65 posto gospodarskog
proizvoda te pokrajine a danas je taj udio spao na samo 12 posto dok
se ostatak slijeva u središnjicu, tvrdi Kasza. Dok u Vojvodini 90
posto građana plaća poreze, u Srbiji udio poreznih platiša iznosi
16 do 20 posto, napominje on: 'Naši su seljaci platili rat u
Hrvatskoj i Bosni, ne želimo platiti još i rat na Kosovu'.
I Nenad Čanak želi veću autonomiju za Vojvodinu. Mladi predsjednik
Socijaldemokratskog saveza, koji u Novom Sadu, glavnom gradu
pokrajine, čini lokalnu vlast zajedno s ostalim oporbenim
strankama, označava svojim crnim naramenicama, prebačenim preko
košulje, ležernog ali i naglog tipa. Čovjeka koji zna što hoće.
(...)
On smatra da u pokrajini nema velikih etničkih napetosti. Naravno,
desni ekstremist Šešelj, čija je Radikalna stranka nakon
posljednjih izbora postala drugom po snazi strankom u pokrajini -
prvo je mjesto pripalo Miloševićevim socijalistima - pokušava
potpiriti sukobe među manjinama ali postoje i jake protusnage.
Pritom Čanak misli ponajprije na svoju stranku. On sam je Srbin,
njegov zamjenik pola Slovak pola Albanac, šef njegova kabineta
Hrvat, a zamjenik gradonačelnika Čeh. Tako je to u Vojvodini.
I Čanak zahtjev za većom autonomijom obrazlaže ponajprije
gospodarskim razlozima. 32 posto jugoslavenskog proračuna
privrjeđeno je u Vojvodini koja čini samo nešto više od 20 posto
stanovništva, napominje Čanak. 'Sam grad Pančevo privređuje više
od čitave Crne Gore, ali plaće su u Crnoj Gori 40 posto više od onih u
Vojvodini', tvrdi on. Rješenje je po Čanku u decentralizaciji
Srbije. On zamišlja šest regija s autonomnim ovlastima. Crna Gora
će vjerojatno napustiti jugoslavensku federaciju, ali Kosovo mora
ostati u sastavu Srbije, napominje Čanak.
Nema baš dobro mišljenje o kosovskim Albancima: 'Oni vide samo svoj
vlastiti problem, nikada nisu marili za sudbinu Hrvata i bosanskih
Muslimana i ponašaju se kao da imaju monopol na ljudska prava'.
Posljednjih je godina Miloševićeva politika ponajprije pokazala
sljedeće: 'Što je manje demokracije, to se zemlja više smanjuje',
smatra socijaldemokrat Čanak. Nekadašnja Jugoslavija postala je
krnja Jugoslavija zato što se Milošević opirao demokratizaciji
federacije te zato što su Slovenija i Hrvatska odlučili živjeti
izvan nje. Danas prijeti istupanje Crne Gore iz krnje Jugoslavije,
a Kosovo mogu zadržati još samo tenkovi.
Nipošto se nije samo po sebi podrazumijevalo da Vojvodina,
zaboravljena žrtva Miloševićeve politike uravnilovke, neće
postati bačva baruta. Ne treba zaboraviti da se socijalna i etnička
struktura te pokrajine u roku od nekoliko godina radikalno
promijenila. Naime, više od polovice od 650 tisuća srpskih
izbjeglica iz Hrvatske i Bosne naselilo se u upravo u Vojvodini,
gdje danas čine petinu stanovništva. Istodobno je izbjeglo više od
polovice od ukupno 75 tisuća Hrvata, koji su prije rata protiv
Hrvatske još živjeli u pokrajini. Preko granice je u svoju matičnu
zemlju otišlo i 50 tisuća od ukupno 350 tisuća vojvođanskih Mađara.
Osim toga, poput čitave Srbije, i Vojvodina je u proteklom
desetljeću doživjela brz proces siromašenja.
Plodna zemlja između Dunava i Tise, koja je do kraja Prvoga
svjetskog rata bila u sastavu habsburške monarhije, često je bila
izložena imigracijskim kretanjima. Primjerice 1690., kada je s
Kosova stiglo 100 tisuća Srba, izbjeglih pred osvetničkim pohodima
Turaka. Taj egzodus, koji je predvodio patrijarh Arsen Cernović
III., ovjekovječen je u Srbiji na mnogim slikama. Jedan od primjera
imigracije potječe i iz razdoblja nakon završetka Drugoga
svjetskog rata kad je 550 tisuća volksdojčera, dotad nastanjenih u
Vojvodini, izbjeglo ili je protjerano, umrlo od gladi u logorima
ili poklano. U prazne kuće uselilo je 400 tisuća Srba.
Danas u Vojvodini po službenim podacima živi još točno 4000
Nijemaca. 'Zapravo nas je nešto više od 10 tisuća', tvrdi Rudolf
Weiss, predsjednik Njemačkog narodnog udruženja, osnovanog prije
dvije godine. Na posljednjem popisu stanovništva, mnogi se nisu
usudili očitovati kao Nijemci.
(...) Cilj njegova udruženja je zaštita interesa njemačke manjine i
njegovanje njemačkoga jezika, običaja i kulture, izjavljuje Weiss.
'Želimo se založiti da mi Nijemci ovdje u Vojvodini hrabro
ustrajemo na našoj njemačkoj nacionalnosti te da se bez straha
možemo izjasniti kao Nijemci'. Njegove riječi zvuče narodnjački
ali postaju nešto razumljivije kada sugovornik zna da je Weiss kao
mladić morao prešutjeti svoju nacionalnost. Opreza radi, roditelji
su mu zabranili da izvan kuće govori njemački. 'Zar smo i ja, a možda
još i moja djeca, krivi za zločine generacije mojih roditelja?',
pita danas Weiss.
No, tko još danas zna za imena poput Rudolfsgnada (Kničanin) ili
Gaumarkta (Gakova), gdje su bili logori u kojima su ubijeni deseci
tisuća volksdojčera? Mnogi od njih bili su simpatizeri ili
kolaborateri nacista, drugi su prisilno regrutirani za SS, a treći
su pak jednostavno bili Nijemci i zato su stradali.(...)
I Dejan Janča tečno govori njemački. Odrastao je u Filipovom gdje je
nekada živjelo sedam tisuća ljudi, uključujući samo tri nenjemačke
obitelji. 'Naša je generacija u pravilu odrasla u okružju tri
jezika - govorilo se srpski, mađarski, njemački', priča taj
umirovljeni sveučilišni profesor. Janča je stručnjak za
međunarodno pravo i već se godinama zalaže za novo ustrojstvo
Srbije. 'Treba nam asimetrična decentralizacija, koja će ovisno o
povijesnim i kulturnim datostima budućih regija dopuštati
različite vrste i intenzitete autonomije', ističe on.
Janča je nedavno kao umirovljenik sudjelovao u osnivanju
alternativnog sveučilišta. Ta bi ustanova trebala u funkciji
predmeta ponuditi šest disciplina, koje ne postoje ni u jednom
srpskom nastavnom planu - uključujući 'multikulturni suživot',
'poslovni moral' i 'ljudska prava u nacionalnom i međunarodnom
pravu'. Nastava počinje sljedećeg tjedna. Projekt je propagiran
samo četrnaest dana, a upisalo se već 150 studentica i studenata.
Ta brojka pruža povod za nadu. Većina njih imala je samo deset
godina kada je potaknut rat u Jugoslaviji te kada je nacionalizam
urodio strahovito apsurdnim plodovima. Iz tih bi studenata jednoga
dana - bar djelomice - mogla izrasti nova elita za novu Vojvodinu,
razmišlja umirovljenik - elita, koja će poštovati načelo
tolerancije. Iz multietničke Vojvodine mogli bi poteći impulsi za
stvaranje nove Jugoslavije, napominje Janča. Samo Kosovo više neće
biti u njezinu sastavu - 'U tom smo pogledu zakasnili, Albance smo
izgubili', smatra Janča" na kraju reportaže Thomasa Schmida.