TURIZAM-SAJAM-Turizam/ugostiteljstvo NJEMAČKA 6. III. FR: JE LI TURIZAM PREOKRAČIO GRANICE ODRŽIVOG RASTA? NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU6. III. 1999.Put u daljinu"Turizam je poput vatre, glasi jedna azijska poslovica. Možeš njime
skuhati juhu, ali ti može i zapaliti kuću. Ta mudra uzrečica bila bi primjereni motto ITB-a, najvećega svjetskog turističkog sajma, na kojemu se pod berlinskim radijskim tornjem okupilo gotovo 7500 izlagača. No, na skupu industrije za odmor važne su samo narudžbe, promet i dobit. Tamne strane toga posla, vrijednog milijarde maraka, potisnute su ili uljepšane.Katastrofe s lavinama u Alpama unose u dnevni red pitanje nije li ta privredna grana na nekim mjestima već odavno prekoračila granice rasta. Naime, spomenute strahote pokazuju da osjetljive krajeve nije moguće, bez strašnih posljedica, pretvoriti u okupljališta ljudi željnih doživljaja i odmora. Svake godine u planine na području od Salzburga do Grenoblea odlazi više od 50 milijuna turista. Rijeka posjetitelja pretvorila je pokojeg siromašnog gorštaka u milijunaša, ali jako opterećuje okoliš. Čak i udaljene doline desetljećima su popločavane hotelima i rekreacijskim objektima, skijališta i liftovi mjestimice su bezobzirno
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
6. III. 1999.
Put u daljinu
"Turizam je poput vatre, glasi jedna azijska poslovica. Možeš njime
skuhati juhu, ali ti može i zapaliti kuću. Ta mudra uzrečica bila bi
primjereni motto ITB-a, najvećega svjetskog turističkog sajma, na
kojemu se pod berlinskim radijskim tornjem okupilo gotovo 7500
izlagača. No, na skupu industrije za odmor važne su samo narudžbe,
promet i dobit. Tamne strane toga posla, vrijednog milijarde
maraka, potisnute su ili uljepšane.
Katastrofe s lavinama u Alpama unose u dnevni red pitanje nije li ta
privredna grana na nekim mjestima već odavno prekoračila granice
rasta. Naime, spomenute strahote pokazuju da osjetljive krajeve
nije moguće, bez strašnih posljedica, pretvoriti u okupljališta
ljudi željnih doživljaja i odmora. Svake godine u planine na
području od Salzburga do Grenoblea odlazi više od 50 milijuna
turista. Rijeka posjetitelja pretvorila je pokojeg siromašnog
gorštaka u milijunaša, ali jako opterećuje okoliš. Čak i udaljene
doline desetljećima su popločavane hotelima i rekreacijskim
objektima, skijališta i liftovi mjestimice su bezobzirno
ugrađivani u padine, a prihvaćene su prometne lavine i polagano
razaranje zaštitnih planinskih šuma.
Otkada je odlazak u turističku agenciju u susjedstvu ili jedan klik
mišem na internetu postao dovoljan za nabavku posve sigurne karte
za put u daljinu, ljudi su počeli potiskivati u drugi plan činjenicu
da Alpe zimi mogu biti podjednako opasne kao i afrička džungla puna
osvetoljubivih pobunjenika. Putnička industrija nije sasvim
nedužna glede te nerazboritosti. Zavodničkim prospektima i
paušalnim paketima za svaki ukus i džep, organizatori putovanja
vješto potpisuju čežnju svojih kupaca za daljinom. Spretnu
strategiju te djelatnosti otkriva sve veće tržište: samo 1998.
zabilježeno je širom svijeta 625 milijuna turističkih noćenja
usprkos azijskoj krizi, a ukupni promet popeo se na 445 milijardi
američkih dolara. No, turizam bi se mogao utopiti u vlastitom
uspjehu.
Zagrađene plaže, zagađeno more, ugrožene životinjske vrste...
Neobuzdani turizam već danas nosi veliku krivnje za uznapredovalo
uništavanje okoliša, pa i kultura i socijalnih struktura.
Stručnjaci pak računaju da bi sljedećih godina rijeke putnika mogle
nabujati do dvostruke veličine. Otputovati na jedan dan na zabavu
na Karibima? Otputovati na dva tjedna u Aziju za 1800 maraka,
uključujući hotelski smještaj? Provesti odmor u svemiru? I to će
uskoro biti moguće, molimo samo za malo strpljenja.
U travnju će u New Yorku biti održana konferencija Ujedinjenih
naroda, čiji će se sudionici kritički pozabaviti negativnim
popratnim pojavama i posljedicama procvata turizma. Takvu je
inicijativu trebalo već odavno pokrenuti. Naime, turistički
koncerni već odavno rade na multinacionalnoj razini. Pojedine
države ne raspolažu baš velikim brojem mogućnosti da im postave
okvirne uvjete ako istodobno ne žele strahovati od gubitka ulaganja
i radnih mjesta. Čak i ako njujorška konferencija završi tek
dragovoljnim samoobvezivanjem turizma na stalan razvoj, bit će to
velik korak.
No, istodobno bi upravo njemački svjetski prvaci u putovanjima
trebali uvidjeti da bezgranična sloboda odmora podrazumijeva i
odgovornost. Bolje je putovati intenzivnije, nego sve više i sve
dalje, a i ne treba lutati samo po dalekim odredištima. Između ruba
Baltičkog mora i ruba Alpa mami više čari no što ih ljubitelj Ibize
može raspoznati", naglašava Thomas Wuepper.