YU-KOSOVO-MIROVNA OPERACIJA-Diplomacija-Organizacije/savezi-Obrana-Ratovi AU 22.II.PRESSE:NATO I UN NEPOGODNI AUSTRIJADIE PRESSE22. II. 1999.Sporna zastava"Najosjetljivije pitanje uvijek se rješava na kraju: do utorka u 15 sati
posrednici u Rambouilletu moraju znati tko će realizirati i ponajprije osiguravati sporazum o autonomiji Kosova. Srpsko-jugoslavenska strana najviše bi u ulozi inozemnih postrojba - ako tako već mora biti - voljela vidjeti plave kacige UN dok SAD po svaku cijenu žele operaciju pod NATO-ovom zastavom.Za Amerikance bi NATO-ov angažman značio trijumf u njihovoj već deset godina očitoj borbi s UN za ulogu svjetskog policajca. Beograd bi se pak u slučaju operacije pod vodstvom UN mogao nadati da će poznate razlike u mišljenjima u svjetskoj zajednici oslabiti operativnu snagu misije.U interesu cilja - mira na Kosovu - zasad je svejedno tko će zapovijedati vojnicima. U svakom slučaju, na Kosovu mora biti angažirana inozemna postrojba jer će inače sukob zasigurno vrlo brzo ponovno buknuti. Nadalje, ta bi postrojba trebala biti usko povezana s institucijom za provedbu sporazuma: naime, civili moraju imati mogućnost vjerodostojne prijetnje vojnom silom.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
22. II. 1999.
Sporna zastava
"Najosjetljivije pitanje uvijek se rješava na kraju: do utorka u 15
sati posrednici u Rambouilletu moraju znati tko će realizirati i
ponajprije osiguravati sporazum o autonomiji Kosova. Srpsko-
jugoslavenska strana najviše bi u ulozi inozemnih postrojba - ako
tako već mora biti - voljela vidjeti plave kacige UN dok SAD po svaku
cijenu žele operaciju pod NATO-ovom zastavom.
Za Amerikance bi NATO-ov angažman značio trijumf u njihovoj već
deset godina očitoj borbi s UN za ulogu svjetskog policajca.
Beograd bi se pak u slučaju operacije pod vodstvom UN mogao nadati
da će poznate razlike u mišljenjima u svjetskoj zajednici oslabiti
operativnu snagu misije.
U interesu cilja - mira na Kosovu - zasad je svejedno tko će
zapovijedati vojnicima. U svakom slučaju, na Kosovu mora biti
angažirana inozemna postrojba jer će inače sukob zasigurno vrlo
brzo ponovno buknuti. Nadalje, ta bi postrojba trebala biti usko
povezana s institucijom za provedbu sporazuma: naime, civili
moraju imati mogućnost vjerodostojne prijetnje vojnom silom.
Već se u Bosni, gdje provedbom civilnog dijela mirovnog sporazuma
upravlja visoki predstavnik i OESS a provedbom vojnog dijela NATO,
neprekidno javljaju teškoće i trzavice. Pritom valja napomenuti da
tamo NATO - unatoč svom ugledu - nije odlučni, aktivni dio misije.
Svaka postrojba za provedbu sporazuma mora biti tako politički i
vojno jaka da se može odlučno suprotstaviti i OVK-u i raspršenim
ekstremistima. Njezine eventualne propuste odmah će iskoristiti
sukobljene strane. Vojna udarna snaga, bliska povezanost sa
civilnom institucijom - ta dva zahtjeva nemaju baš puno veze s
pitanjem pod kojom će zastavom misija jedriti.
No, ni UN ni NATO ne bi bili idealno rješenje: nakon rata u Bosni
Ujedinjeni su narodi pretrpjeli prevelik gubitak autoriteta, a
NATO je ocijenjen previše pristranim. Za Kosovo bi bilo najbolje da
civilni dio provedbe mirovnog sporazuma preuzme na svoja leđa OESS.
Njegovo izaslanstvo ionako se već nalazi u zemlji, a uključivanje
OESS-ove članice Rusije ne bi bilo problem. OESS-ova misija mogla
bi dobiti postrojbu s više nacionalnih kontingenata pod miješanim
zapovjedništvom.
U svakom slučaju, postoji stotinu inačica kompromisa između
srpskog i američkog stajališta u Rambouilletu. Ako pregovori ipak
propadnu, razlog neuspjeha bit će zla namjera jedne od sukobljenih
strana", napominje Norbert Mappes-Niediek.