HR-HRVATSKA-IZRAEL-Obrana IZRAELSKA MODERNIZACIJA ZRAKOPLOVA MIG-21 piše: Srđan BAKOVIĆZAGREB, 18. veljače (Hina) - Hrvatski ministar obrane Pavao Miljavac potpisao je tijekom u srijedu završenog trodnevnog boravka u Izraelu sporazum
o vojnoj suradnji koji uključuje i modernizaciju hrvatskih zrakoplova MIG-21bis, a taj posao je povjeren izraelskim tvrtkama Elbit i Israel Aircraft Industries.
piše: Srđan BAKOVIĆ
ZAGREB, 18. veljače (Hina) - Hrvatski ministar obrane Pavao
Miljavac potpisao je tijekom u srijedu završenog trodnevnog
boravka u Izraelu sporazum o vojnoj suradnji koji uključuje i
modernizaciju hrvatskih zrakoplova MIG-21bis, a taj posao je
povjeren izraelskim tvrtkama Elbit i Israel Aircraft Industries.
#L#
Kako je po dolasku u Zagreb izjavio ministar Miljavac, sve
pojedinosti o programu modernizacije još nisu utvrđene, odnosno
nije poznato koliko će zrakoplova biti modernizirano i koliko će
opsežna biti ta modernizacija. On je rekao da će posao na prva dva
zrakoplova biti obavljen u Izraelu, a ostatak posla trebao bi biti
povjeren Zrakoplovno-tehničkom zavodu u Velikoj Gorici, čiji će se
stručnjaci osposobiti za obavljanje modernizacije.
Izraelci programom modernizacije nude poboljšanje borbenih
sposobnosti zrakoplova MIG-21. Ugradnjom novog radara EL/M2032, u
veziji modernizacije na "čisti" lovački zrakoplov, MIG-21 može
uočiti ciljeve na daljini 60 do 80 kilometara, a može istovremeno
pratiti osam zrakoplova.
Osim povećane sposobnosti uočavanje neprijateljskih zrakoplova,
programom modernizacije obuhvaćena je i mogućnost nošenja ubojitih
sredstava - raketa i bombi. Za borbu protiv zrakoplova
modernizirani MIG-21 moći će nositi ruske rakete zrak-zrak R-60 i
R-73, ali i izraelsku raketu Pyton-3, koja spada među najbolje u
svijetu. Tu raketu, maksimalnog dometa 15 kilometara, Izraelci
koriste na svojim lovačkim zrakoplovima F-15 i F-16.
Pogađanje ciljeva olakšano je zamjenom starog ciljnika i
postavljanjem HUD-a (Head Up Display), odnosno uređaja kojim se svi
podaci potrebni za navigaciju i zračnu borbu prikazuju na posebnom
prozirnom zaslonu ispred vjetrobranskog stakla. Postoji mogućnost
da se pilot opremi posebnom kacigom kojoj se na viziru prikazuju
najpotrebniji podaci, tako da tijekom zračne borbe ima uvid u
potrebne informacije a da pri tom ne treba stalno gledati na
instrumente.
U interviewu časopisu Jane's Defence Weekly, objavljenom 3.
veljače, ministar Miljavac je rekao da je Hrvatskoj prioritet
modernizacija dvosjedih inačica MIG-ova na kojima se obučavaju
novi piloti. On je rekao da kokpit zrakoplova treba opremiti
zapadnom opremom tako da hrvatski piloti nakon nabave zapadnih
zrakoplova mogu u vrlo kratkom vremenu svladati upravljanje tim
letjelicama.
Tvrka Elbit MIG-ov kokpit preuređuje tako da staru tablu s hrpom
instrumenata zamjenjuje s jednim HUD-om i dva ekrana - jedan za
podatke o letu, a drugi za prikazivanje situacije koju bilježi
radar. Ostaje još nekoliko instrumenata, ali opterećenje pilota
znatno se smanjuje. Tom rasterećenju služi i središnje računalo
koje je povezano sa sustavima za upravljanje oružjem i za kontrolu
leta zrakoplova.
Uz poboljšan radio-uređaj i navigacijsku opremu, modernizirani
MIG-21 dobija i detektor radarskog zračenja koji je povezan s
lanserima radarskih i infracrvenih mamaca. Moguće je dodatno
opremiti zrakoplov jednim spremnikom za aktivno elektronsko
ometanje koji je smješten na nosaču ispod krila ili trupa.
U lovačko-bombarderskoj verziji moderniziranog MIG-21, kao i u
trenažnoj verziji, ugrađen je jednostavniji radar koji služi za
mjerenje udaljenosti do cilja. Precizno pogađanje ciljeva
omogućeno je ugradnjom laserskog obilježivača, a nakon
modernizacije MIG-21 moći će, uz bombe ruske proizvodnje, nositi i
laserski navođene bombe američke (Mk.82, Mk.83) i izraelske
proizvodnje (Mk.82 Griffin). MIG-21 ima četiri nosača oružja pod
krilima i jedan nosač pod trupom koji je dosad mogao primiti samo
dodatni spremnik goriva od 800 litara. Modernizacijom se i taj
nosač ispod trupa osposobljava za nošenje oružja (raketa i bombi).
Izraelska tvrtka Elbit je dosad već sklopila jedan ugovor za
modernizaciju zrakoplova MIG-21. Rumunjska je odlučila ući u
zajednički projekt modernizacije 110 svojih MIG-ova, a posao je
vrijedan oko 300 milijuna američkih dolara i treba biti dovršen do
2010. godine. Izraelci su u tom projektu zaduženi za proizvodnju,
modifikaciju i ugradnju elektronskih komponenti, dok Rumunji,
zavod Aerostar iz Bacaua, obavljaju manje prepravke trupa i motora
letjelice. Elbit je ugovor o modernizaciji zrakoplova MIG-21
sklopio i s Kambodžom, koja će osuvremeniti 15 svojih lovaca, a
cijena posla je od 1,5 do 3 milijuna dolara po zrakoplovu.
(Hina) sb ii