FR-I-narodi-Ljudska prava-Političke stranke-Nac. manjine i etn. zajednice FR-LIBERATION 17.2.KURDI FRANCUSKALIBERATION17. II. 1999.Kurdska tragedija"Kurdski je san, star gotovo jedno stoljeće, imati svoj teritorij kako bi izbjegli
sudbinu naroda razapetog između Turske, Irana, Iraka i Sirije. San nikada nije mogao postati stvarnost, iako 25 do 30 milijuna Kurda živi na zemljopisno istorodnom prostoru. Imaju svoj identitet, civilizaciju koja potječe od Medijaca i jezik koji se razlikuje od turskoga i arapskog, koliko i francuski od mađarskog. Kurdi su jedini narod takvog utjecaja koji nikada nije dobio pravo na samoodređenje, neovisnost ili samoupravu, niti mu je priznat kulturni identitet, barem i na kratko vrijeme.U tome je osobitost kurdske tragedije koja izbija u prvi plan tek u doba velikih progona, kao što je bio onaj nakon Zaljevskog rata 1991. Ta očajna stvarnost tumači zašto se neki kurdski borci, kao oni u Turskoj, odlučuju na borbu u sklopu naoružane, monolitne i krvoločne organizacije kao što je PKK Abdulaha Oecalana.Pod Otomanskim Carstvom koje je bilo mozaik naroda i vjera, Kurdi su slobodno govorili svojim jezikom, ali kao muslimani, bili su vjerni sultanu koji je ujedno bio i kalif, dok su se očitovali grčki,
FRANCUSKA
LIBERATION
17. II. 1999.
Kurdska tragedija
"Kurdski je san, star gotovo jedno stoljeće, imati svoj teritorij
kako bi izbjegli sudbinu naroda razapetog između Turske, Irana,
Iraka i Sirije. San nikada nije mogao postati stvarnost, iako 25 do
30 milijuna Kurda živi na zemljopisno istorodnom prostoru. Imaju
svoj identitet, civilizaciju koja potječe od Medijaca i jezik koji
se razlikuje od turskoga i arapskog, koliko i francuski od
mađarskog. Kurdi su jedini narod takvog utjecaja koji nikada nije
dobio pravo na samoodređenje, neovisnost ili samoupravu, niti mu je
priznat kulturni identitet, barem i na kratko vrijeme.
U tome je osobitost kurdske tragedije koja izbija u prvi plan tek u
doba velikih progona, kao što je bio onaj nakon Zaljevskog rata
1991. Ta očajna stvarnost tumači zašto se neki kurdski borci, kao
oni u Turskoj, odlučuju na borbu u sklopu naoružane, monolitne i
krvoločne organizacije kao što je PKK Abdulaha Oecalana.
Pod Otomanskim Carstvom koje je bilo mozaik naroda i vjera, Kurdi su
slobodno govorili svojim jezikom, ali kao muslimani, bili su vjerni
sultanu koji je ujedno bio i kalif, dok su se očitovali grčki,
srpski, bugarski i armenski nacionalizam. Nakon Prvoga svjetskog
rata, saveznici su kao pobjednici odlučili uništiti otomanska
područja i ugovorom iz Sevresa 1920. osnovati kurdsku državu. Tri
godine kasnije, ugovorom iz Lausanne zamisao je pokopana, zbog
vojnih pobjeda Mustafe Kemala Ataturka koji je oružjem zacrtao
sadašnje granice Republike Turske. Danas u njoj živi 12 do 15
milijuna Kurda, ili gotovo četvrtina pučanstva. Oko 4 milijuna
Kurda živi u Iraku (27 posto pučanstva), a 800 000 u Siriji (9 posto
puka). U Iranu, zemlji koja nikada nije bila otomanska, 7 milijuna
Kurda čini oko 6 posto pučanstva. U svim državama Kurdi su stalno
izloženi pokušajima asimilacije i represiji. Njima su također
sustavno manipulirale susjedne države koje su podjarivale
plemensko suparništvo između Kurda.
U Iranu, kako u doba šaha, tako i u doba Islamske Republike,
zabranjeno je svako javno očitovanje kurdskog pitanja. U Iraku,
nakon niza pobuna, Kurdi su 1970. dobili samoupravu koja je bila
mrtvo slovo na papiru. Nakon progona 1991., kada su milijuni civila
bježali pred Sadamovim postrojbama, međunarodna je zajednica uvela
'područje za zaštitu Kurda' na sjeveru Iraka. Taj je kurdski
entitet kako-tako preživio, gušen dvojakom blokadom i uništavan
ratom između kurdskih vođa Masuda Barzanija i Jalala Talabanija
koji su se nedavno pomirili uz posredovanje Washingtona. U Turskoj
su kurdske pobune koje su se prvo dizale uime vjere protiv svjetovne
republike, bile brojne 30-ih godina i nemilosrdno su ugušene.
U toj turskoj državi koja je nadahnuta jakobinskim primjerom, Kurdi
prividno imaju sva prava turskih građana. Mogu postati generali,
ministri ili čak predsjednici republike, kao pokojni Turgut Oezal
koji nije skrivao da mu je majka bila Kurdkinja. Ali ne mogu
zajednički isticati svoja prava kao Kurdi, niti su im priznata
kulturna prava (televizija ili školovanje na svome jeziku). Ne mogu
imati nikakav oblik regionalne samouprave.
Taj obrazac integracije uime 'jedne i nedjeljive' republike, danas
je u krizi. Oecalanova stranka koja je 1984. započela oružanu borbu
konkretizirala je taj zahtjev za kurdskim identitetom, iako su
mnogi Kurdi u zemlji odbili primjenu nasilja 'apoculara' (pristaša
Apa). Prokurdska stranka Hadep koja je na putu da je zabrane, kao i
njezinu predšasnicu Dep prije tri godine, zastupa manje od 5 posto
glasova na državnoj razini, ali bilježi dobre rezultate u 'kurdskoj
zemlji'. Rat između snaga sigurnosti i kurdskih boraca (31.000
mrtvih) zakočio je svaki demokratski razvoj kurdskog pitanja, ali
je i pokazao potrebu za njegovim žurnim rješavanjem. To je još
uvijek zabranjena tema među političarima, ali intelektualci i
dobar dio elite civilnog društva tvrde da prave demokratizacije
Turske ne može biti bez političkog rješenja kurdskog pitanja putem
priznavanja kulturnih i političkih prava Kurda", piše Marc Semo.