US-INTERVENCIJE-Organizacije/savezi US IHT 16.II.AMER.INTERVENCIJE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE16. II. 1999.Poslije hladnog rata, američka je vanjska politika izvan nadzora"Poslije hladnoga rata Sjedinjene su
Države, logično, trebale započeti dugotrajno sažimanje snaga i obveza u inozemstvu. Hladni je rat bio razdoblje krize, koje je zahtijevalo iznimne mjere. S njegovim svršetkom, dogodila se temeljna promjena u geopolitici međunarodnog društva, i to je zavrijedilo ozbiljan odgovor", piše William Pfaff."Taj odgovor izostao je zbog smetenosti koja je pratila tako drastičnu promjenu (što je intelektualni i stvaralački promašaj) i zato što su napuštanje uključenja i moći jednostavno išli protiv birokratskih i karijerističkih interesa američkog vanjskopolitičkog društva.Zaljevski je rat tako pokrenuo novi američki globalizam. Međutim, javnost je vidjela i nedostatke toga, što je razlog zbog kojega (na nevolju političke zajednice) američki narod od 1989. tvrdoglavo odbija dati svoju potporu, ili ju tek škrto odobrava, međunarodnim pothvatima koji obećavaju troškove ili rizik.Racionaliziranje i obrana američke globalne prisutnosti zato je
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
16. II. 1999.
Poslije hladnog rata, američka je vanjska politika izvan nadzora
"Poslije hladnoga rata Sjedinjene su Države, logično, trebale
započeti dugotrajno sažimanje snaga i obveza u inozemstvu. Hladni
je rat bio razdoblje krize, koje je zahtijevalo iznimne mjere. S
njegovim svršetkom, dogodila se temeljna promjena u geopolitici
međunarodnog društva, i to je zavrijedilo ozbiljan odgovor", piše
William Pfaff.
"Taj odgovor izostao je zbog smetenosti koja je pratila tako
drastičnu promjenu (što je intelektualni i stvaralački promašaj) i
zato što su napuštanje uključenja i moći jednostavno išli protiv
birokratskih i karijerističkih interesa američkog
vanjskopolitičkog društva.
Zaljevski je rat tako pokrenuo novi američki globalizam. Međutim,
javnost je vidjela i nedostatke toga, što je razlog zbog kojega (na
nevolju političke zajednice) američki narod od 1989. tvrdoglavo
odbija dati svoju potporu, ili ju tek škrto odobrava, međunarodnim
pothvatima koji obećavaju troškove ili rizik.
Racionaliziranje i obrana američke globalne prisutnosti zato je
postala važna briga graditelja američke politike, a gotovo svi
njihovi govori uočavaju potrebu da se 'američkom narodu i njegovim
izabranim predstavnicima objasni da je vanjska politika vodstva i
uključenja najbolje ulaganje u sigurnost, prosperitet i slobodu
koje možemo učiniti'. To je tipična nedavna napomena ministrice
vanjskih poslova Madeleine Albright, koja je dodala da 'posao nikad
nije gotov'.
Zadaća nikad nije dovršena jer je globalno proširenje američke moći
neočekivano postalo zapreka uspjehu američke vanjske politike.
Ne igram se paradoksima. To je neprepoznat opći problem u američkim
vanjskim odnosima poslije hladnog rata. Od Sjedinjenih se Država
očekuje da primjenjuju globalnu moć u korist međunarodne
stabilnosti, no globalna američka prisutnost uzrokuje
nestabilnost.
Primjerice, Sjedinjene Države razmještaju goleme političke i vojne
resurse na Bliskom istoku kako bi, kažu, štitile svoj pristup
naftnim izvorima. Neobjavljeni rat koji se pokreće protiv Iraka i
njegova poretka; američko uključenje u Zaljevu i Saudijskoj
Arabiji; dva desetljeća bojkota Irana; washingtonska
protuteroristička kampanja i pokušaj da se terorizam tretira kao da
je to nešto što se može ukloniti bombama - sve to na ovaj ili onaj
način povezano je s 'osiguravanjem' nafte s Bliskog istoka.
Ipak naftu ne treba osiguravati budući da ona neće otići. Položaj
američkih naftnih kompanija možda treba osigurati, no to je druga
stvar. Nije toliko važno tko je zadužen za naftu, budući da je oni
koji je imaju moraju prodati onima koji će je kupiti, po cijeni koja
je kupcu povoljna.
Nastavak bombardiranja Iraka i pokušaj zbacivanja njegove vlade,
postavljanje američkih snaga u istoj zemlji u kojoj se nalaze i
islamska sveta mjesta, tiho miješanje u unutarnju politiku
saudijske i drugih arapskih vlada, pokušaj tjeranja rata protiv
islamskog fundamentalizma, koji Washington jedva da razumije, kao
i, naravno, doslovno bezuvjetna potpora Izraelu - sve to ima
destabilizirajuće učinke. Rezultat bi se u Saudijskoj Arabiji
mogao pokazati istim poput onoga koji je proizišao iz istovjetne
američke politike koja se prije 20 godina slijedila u Iranu.
U prošlosti je hladni rat američkoj politici davao žarište i stegu.
Postojali su razumni strateški razlozi za ta globalna
razmještanja. Danas se strateška svrha tek treba ponovno
osmisliti. Što trebaju postići 'vodstvo i uključenje', i na koji
način?
To je ozbiljna stvar, budući da znači da je američka politika
trenutačno izvan nadzora. Ona se sastoji od inercije i zamaha.
Tako je NATO proširen, no njegova je svrha zamagljena, a sposobnost
potkopana bespredmetnim prijetnjama.
Sjedinjene Države štite Japan (koji ima drugi po veličini vojni
proračun u svijetu) od Kine i Sjeverne Koreje, dok naizgled štite
Kinu od Japana i Rusije. One sad predlažu da opskrbe Japan, Južnu
Koreju i možda Tajvan sustavima raketne obrane. Gdje je motiv svemu
tomu?
Rasprava o tome neće kratkoročno ništa promijeniti. Pitanje je
svejedno vrijedno razmatranja, budući da u sljedećem desetljeću to
golemo, politički rasipno i sve više besmisleno američko
razmještanje riskira da postane povod međunarodnoj
uznemirenosti."