YU-KOSOVO-DIPLOMACIJA-PREGOVORI-Diplomacija-Vlada-Nac. manjine i etn. zajednice-Ratovi A 16.II.PRESSE:MODEL J. TIROLA ZA KOSOVO AUSTRIJADIE PRESSE16. II. 1999.Autonomija na određeno vrijeme - i što onda? Etapni plan za Kosovo"'Tri
četvrtine mirovnog rješenja' ionako su već dogovorene, izjavio je britanski ministar vanjskih poslova Robin Cook uoči početka pregovora. No u Rambouilletu odlučujuća je upravo posljednja četvrtina. Otvoreno je pitanje hoće li Kosovo ostati uutar jugoslavenske republike ili će - kada već ne može biti neovisno - postati bar trećom republikom u sastavu Savezne Republike Jugoslavije. Europljani su se sporazumjeli oko formule 'proširene autonomije', po kojoj bi Kosovo bar u sljedeće tri godine trebao ostati u sastavu Srbije. Ne kao republika već kao nešto što bi Albancima moglo biti prodano kao dragocjeniji a Srbima kao manje dragocjen status od republike.Paradoksalna je pojedinost da se Srbi i Albanci zapravo načelno slažu oko stvarnog statusa: naime, on bi trebao obuhvatiti tijela, utvrđena izborima i nalik na ona u pravoj državi, te skupštinu, predsjednika, ustavni sud, u djelokrugu Beograda trebala bi ostati samo vanjskopolitička i sigurnosnopolitička pitanja. Po prijedlogu kontaktne skupine trebala bi biti osnovana zasebna
AUSTRIJA
DIE PRESSE
16. II. 1999.
Autonomija na određeno vrijeme - i što onda? Etapni plan za Kosovo
"'Tri četvrtine mirovnog rješenja' ionako su već dogovorene,
izjavio je britanski ministar vanjskih poslova Robin Cook uoči
početka pregovora. No u Rambouilletu odlučujuća je upravo
posljednja četvrtina. Otvoreno je pitanje hoće li Kosovo ostati
uutar jugoslavenske republike ili će - kada već ne može biti
neovisno - postati bar trećom republikom u sastavu Savezne
Republike Jugoslavije. Europljani su se sporazumjeli oko formule
'proširene autonomije', po kojoj bi Kosovo bar u sljedeće tri
godine trebao ostati u sastavu Srbije. Ne kao republika već kao
nešto što bi Albancima moglo biti prodano kao dragocjeniji a Srbima
kao manje dragocjen status od republike.
Paradoksalna je pojedinost da se Srbi i Albanci zapravo načelno
slažu oko stvarnog statusa: naime, on bi trebao obuhvatiti tijela,
utvrđena izborima i nalik na ona u pravoj državi, te skupštinu,
predsjednika, ustavni sud, u djelokrugu Beograda trebala bi ostati
samo vanjskopolitička i sigurnosnopolitička pitanja. Po
prijedlogu kontaktne skupine trebala bi biti osnovana zasebna
policija usklađena s etničkom strukturom stanovništva.
Doduše, kosovskim je Albancima daleko važnije što će se dogoditi
nakon dogovorenog trogodišnjeg razdoblja. Oni žele izboriti pravo
da nakon tog razdoblja sami odlučuju o svojoj sudbini. Prihvate li
mirovni plan kontaktne skupine, moraju se izboriti bar da u
prijelaznom razdoblju bude uspostavljen protektorat te da sporazum
nadziru međunarodne kopnene postrojbe. Ta je pak pilula teško
probavljiva za Beograd. Posrednik EU Wolfgang Petritsch oslanja se
na obećanje srpske strane: budući da već potpisuju privremeni
sporazum, Srbi bi morali biti 'jako zainteresirani da on
funkcionira'. Ako bi još samo tako mogli spriječiti neovisnost
Kosova, moraju biti zainteresirani i za 'strogu provedbu'
sporazuma - dakle, i za NATO-ove kopnene postrojbe i međunarodnog
upravitelja, moćnog poput Carlosa Westendorpa u Sarajevu.
Kao dobar diplomat, Petritsch špekulira da dvije strane govore ono
što misle te da je Slobodanu Miloševiću uistinu stalo do Kosova. No,
otkada je na vlasti Slobodan Milošević, logika srpske politike
sasvim je drukčija: svrha etničkih sukoba u prvom je redu
sprječavanje reforma i očuvanje vodeće vrhuške na vlasti.
Milošević je problem, a ne rješenje, zaprijetio je James Rubin,
glasnogovornik američkoga ministarstva vanjskih poslova. Stoga se
Miloševiću nameće pomisao da bi uz pomoć kosovskog pitanja mogao
pokazati da ga još trebaju. Kosovo će dobiti autonomiju mirnim
putem, ali Milošević mora ostati najmoćnijim čovjekom u regiji - to
je srpska politika. Predrag Simić s beogradskog instituta za
međunarodnu politiku, jedan od vizionara srpske politike, smatra
da je za Kosovo najbolji model Južnog Tirola, dakle jako opsežna
autonomija. No, 'tu se krije i sljedeća poruka: tirolski je model
skup. Nije pogodan za siromašne zemlje', kaže Simić.
Svaki stanovnik Južnog Tirola stoji talijansku vladu 3000 dolara
godišnje, ističe Simić. Postoji li težnja sličnoj autonomiji za
Kosovo, treba je i platiti, naglašava on. Novac pak, po njegovim
riječima, ne bi trebao biti isplaćen pod uvjetom da bude
upotrijebljen isključivo za Kosovo. Beograd zahtijeva i ukidanje
sankcija. Autonomija u zamjenu za novac koji će dobiti Milošević -
to je, skraćeno, pogodba koju trenutno nudi Beograd.
U Rambouilletu jugoslavenski Predsjednik ponovno ima ključnu
ulogu. Vjerojatno mu neće naškoditi čak ni zračni udari u slučaju
neuspjeha pregovora. Srpski oporbeni vođa Zoran Đinđić izjavljuje:
'Ako su zračni napadi zamišljeni jednostavno kao kazna za njegovu
politiku, kao u slučaju Sadama Huseina, tada će ga samo ojačati'.
Đinđić i srpska oporba drže da je važno što međunarodna zajednica
uopće dobiva riječ u njihovoj zemlji - kada bi vojna intervencija
služila tom cilju, bila bi uistinu ljekovita. Udari će pak biti
pogrešna poruka ako razgovori u dvorcu Rambouillet propadnu zbog
Albanaca a ne zbog Srba.
Na albanskoj je strani u Rambouilletu radikalniji OVK nadvladao
umjerene predstavnike. U odnosu prema OVK Zapad ni izdaleka ne
raspolaže tako djelotvornim sredstvima pritiska kao u odnosu prema
Miloševiću. Posrednik EU Petritsch upozorava Albance da 'ne smiju
stavljati na kocku naklonost Zapada'. OVK bi mogla namjerno
prouzročiti neuspjeh mirovnih razgovora u dvorcu Rambouillet kako
bi Zapad natjerala u oružani sukob s Miloševićem.
Oporbeni političari u Beogradu očekuju da će im Zapad pomoći izvana
u procesu demokratizacije njihove zemlje. Zapad bi mogao
uvjetovati ukidanje sankcija i povratak Jugoslavije u UN
održavanjem poštenih izbora u Srbiji pod međunarodnim nadzorom i
ukidanjem represivnog zakona o medijima - iako bi Milošević
vjerojatno pobijedio na sljedećim slobodnim izborima.
U svakom slučaju Đinđić smatra da je nediferencirani, neprekidni
pritisak na Srbiju pogrešan. 'Najveća je opasnost' za Miloševića
'prisutnost međunarodnih organizacja' - ta je opasnost 'veća od
svih nagrada koje može dobiti', ističe Đinđić. Ukidanje sankcija
'načelno ne bi bilo loše, čak ni za nas', smatra on. 'Siromašni
ljudi nisu dobra publika u demokratskim državama', dodaje Đinđić.
I odmah se iznova postavlja pitanje alternative: nažalost, nitko u
srpskoj oporbi nije ravan Miloševiću, govori se u diplomatskim
krugovima. Neprekidno se izražava sumnja da su oporbeni političari
redom potkupljivi ili u najmanju ruku podjednako nacionalistički
orijentirani i nepredvidljivi kao i Milošević.
U svakom slučaju, činjenica je da demokrati u Srbiji nemaju
političku perspektivu. Od nekoć moćne beogradske oporbe preostao
je tek savez malih stranaka, koje su snažne na području Beograda.
Taj mali klub nije protuteža Miloševiću, i to zna i Zoran Đinđić,
koji je 1997. nakratko bio gradonačelnik Beograda da bi potom
doživio neuspjeh zahvaljujući režimu i svom korumpiranom suborcu
Vuku Draškoviću.
Uvijek je najvažnije ima li stanovništvo snage za otpor, izjavljuje
Đinđić: 'Ako ima, nekakva će se organizacija uvijek naći'. Đinđiću,
koji je diplomirao u Konstanzi i dobro poznaje Njemačku, pada na
pamet iznenađujuća paralela: ni među disidentima DDR-a iz 1989.
nitko nije bio ravan starom majstoru u SED-u ali nekoliko mjeseci
kasnije to više nije bilo važno, tvrdi on. Narod nije imao
perspektivu koja se potom iznenada otvorila nastupom Gorbačova",
prenosi na kraju članka Norbert Mappes-Niediek.