FR-BL-IT-žene-Političke stranke-Parlament-Izbori-Ljudska prava FR-LIBERATION 16.2.PARITET I ŽENE FRANCUSKALIBERATION16. II. 1999.Žene u Europi ne očekuju puno od zakonodavcaPošto je francuski Senat odbio prijedlog zakona o jednakosti
između žena i muškaraca u politici, jer smatra da se ta jednakost ne treba rješavati zakonom već unutar političkih stranaka, taj je prijedlog vraćen Skupštini. U sklopu te rasprave koja se vodi u francuskoj javnosti, M.-L.C. i N.D pišu o sudjelovanju žena u političkom životu raznih europskih zemalja: "Svoj svjetski rekord u zastupljenosti žena u parlamentu Švedska duguje borbi triju žena u zimu 1993. - 1994. Uoči izbora za parlament, jedna novinarka, gospodarstvenica i spisateljica zaprijetile su osnutkom Stranke žena ako postojeće stranke ne povedu više računa o njihovim problemima. Nedovoljna zastupljenost žena (33 posto u Riksdagu koji je pri kraju mandata) jedna je od važnih tema predizborne utrke.U toj zemlji s velikom tradicijom jednakosti između spolova, žene više ne podnose da hijerarhija vlasti bude uglavnom u rukama muškaraca. Pred prijetnjom sto posto ženske liste koja bi mogla izazvati buru, stranke, ponajprije socijaldemokrati i zeleni,
FRANCUSKA
LIBERATION
16. II. 1999.
Žene u Europi ne očekuju puno od zakonodavca
Pošto je francuski Senat odbio prijedlog zakona o jednakosti između
žena i muškaraca u politici, jer smatra da se ta jednakost ne treba
rješavati zakonom već unutar političkih stranaka, taj je prijedlog
vraćen Skupštini. U sklopu te rasprave koja se vodi u francuskoj
javnosti, M.-L.C. i N.D pišu o sudjelovanju žena u političkom
životu raznih europskih zemalja: "Svoj svjetski rekord u
zastupljenosti žena u parlamentu Švedska duguje borbi triju žena u
zimu 1993. - 1994. Uoči izbora za parlament, jedna novinarka,
gospodarstvenica i spisateljica zaprijetile su osnutkom Stranke
žena ako postojeće stranke ne povedu više računa o njihovim
problemima. Nedovoljna zastupljenost žena (33 posto u Riksdagu
koji je pri kraju mandata) jedna je od važnih tema predizborne
utrke.
U toj zemlji s velikom tradicijom jednakosti između spolova, žene
više ne podnose da hijerarhija vlasti bude uglavnom u rukama
muškaraca. Pred prijetnjom sto posto ženske liste koja bi mogla
izazvati buru, stranke, ponajprije socijaldemokrati i zeleni,
prihvatit će izazov nudeći ženama jedno od dvaju mjesta.
Politički paritet u Europi jest stvar lobbyja, rijetko je stvar
zakonodavnog izbora. Samo je Belgija 1994. prihvatila zakon koji će
potpuno djelovati koncem stoljeća, u kojemu se kaže da najviše
dvije trećine kandidata mogu biti istog spola. Drugim riječima, da
trećina kandidata na listi moraju biti žene. Prva je primjena toga
zakona na izborima 1994. razočarala, primjećuje Jeanine Mossuz-
Lavau, autorica knjige 'Žene-muškarci, za jednakost'. 'Zakon nije
točno odredio mjesto žena na listama. Bilo je svega 19 posto
zastupnica, i žene su imale osjećaj da postaju nečija svojina',
dodaje. Taj se postupak, k tomu, uklapa u osobit pravni kontekst u
Belgiji, budući da se ministri francuskog i nizozemskog jezičnog
područja u vladi imenuju na temelju pariteta.
Na jugu Europe, Italija je 1993. doista pokušala uvesti kvote za
regionalne i općinske izbore. No, dvije godine kasnije Ustavni je
sud poništio odluku koja je ocijenjena diskriminatornom. U
Portugalu, vlada je nedavno podnijela sličan prijedlog zakona. No
rasprava u parlamentu mogla bi biti teška: desnica i komunistička
stranka protive se sustavu kvota koji je, međutim, u duhu
portugalskog ustava. Ovaj tekst, najnapredniji u Europi, kaže
zapravo da je jedna od 'temeljnih zadaća države da podupire
jednakost između muškaraca i žena', napose 'izravno i djelatno
sudjelovanje muškaraca i žena u političkom životu.'
Za razliku od Argentine i Indije, primjerice, većina europskih
vlada nije sklona uvođenju kvota u politiku. Zbog načelnih pitanja
i političkih obzira. Žene također imaju podijeljeno mišljenje o
tome pitanju. 'Ipak je ponižavajuće imati kvotu od 25 do 30 posto, a
činimo gotovo 52 posto izbornog tijela', nastavlja Jeanine Mossuz-
Lavau koja ipak smatra da se 'ništa neće dogoditi bez mjera
prisile.'
Za sada je jedino pritisak feminističkih pokreta uspio promijeniti
prilike u sjevernoj Europi, gdje su političke stranke bile razumne
i odgovorile otvaranjem... uvodeći kvote. To što je djelovalo u
sjevernoj Europi, gdje u parlamentima sjedi 30 do 40 posto žena,
jest iznimka. Unatoč uopćavanju kvota u europskim strankama i
preporukama različitih međunarodnih i europskih ustanova,
napredak je općenito spor.
Po podacima Europskog povjerenstva, postotak žena u parlamentima
država članica junački je porastao s 14,8 posto u 1996. na 17,1
posto u 1997. Rezultati nisu uvijek najbolji kada je riječ o
političkoj zastupljenosti. Dok je Gudrun Schyman u Švedskoj znala
svojom nadarenosti dati novi polet stranci ljevice, Nijemcima je
teško sjetiti se imena novih čelnika iz stranke zelenih. Zapamtili
su samo jedno: da su to žene..."