ES-POLITIKA-MANJINE-INCIDENTI ES-15.II.-EL PAIS-ŠPANJ.VANJSKA POLITIKA ŠPANJOLSKAEL PAIS15. II. 1999.Erozija vanjske politike"U Španjolskoj, kao i u susjednim državama, vanjska je politika ozbiljno ugrožena djelovanjem niza čimbenika
koji ne samo da utječu na nju, nego bi je mogli i uvjetovati. Španjolski Ustav u članku br. 97. kaže da vanjskom politikom 'upravlja' Vlada. No, u posljednje vrijeme tri su događaja dovela u pitanje upravo ovo što je spomenuto: 'slučaj Pinochet', odluka baskijskih nacionalista da svoj parlament u Vitoriji stave na raspolaganje samozvanom kurdskome parlamentu u izgnanstvu te sporazum između španjolskih ribara i britanskih vlasti u Gibraltaru.U slučaju Pinochet, djelovanje španjolskoga suca Baltasara Garzona utjecalo je, barem privremeno i površno, na odnose između Španjolske i Čilea. A u sukobu su dva ustavna načela: prije spomenuti članak br. 97 i neovisnost sudske vlasti. Prema mišljenju sudaca, u skladu s postojećim zakonima, Vlada ne može odbiti poslati zahtjev za izručenjem ako njegovo slanje zatraži sudac koji je sastavio taj zathjev. Ali, može li neki sudac određivati vanjsku politiku neke države? Očito, odgovor se nalazi u tom novom svijetu
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
15. II. 1999.
Erozija vanjske politike
"U Španjolskoj, kao i u susjednim državama, vanjska je politika
ozbiljno ugrožena djelovanjem niza čimbenika koji ne samo da utječu
na nju, nego bi je mogli i uvjetovati. Španjolski Ustav u članku br.
97. kaže da vanjskom politikom 'upravlja' Vlada. No, u posljednje
vrijeme tri su događaja dovela u pitanje upravo ovo što je
spomenuto: 'slučaj Pinochet', odluka baskijskih nacionalista da
svoj parlament u Vitoriji stave na raspolaganje samozvanom
kurdskome parlamentu u izgnanstvu te sporazum između španjolskih
ribara i britanskih vlasti u Gibraltaru.
U slučaju Pinochet, djelovanje španjolskoga suca Baltasara Garzona
utjecalo je, barem privremeno i površno, na odnose između
Španjolske i Čilea. A u sukobu su dva ustavna načela: prije
spomenuti članak br. 97 i neovisnost sudske vlasti. Prema mišljenju
sudaca, u skladu s postojećim zakonima, Vlada ne može odbiti
poslati zahtjev za izručenjem ako njegovo slanje zatraži sudac koji
je sastavio taj zathjev. Ali, može li neki sudac određivati vanjsku
politiku neke države? Očito, odgovor se nalazi u tom novom svijetu
političkih i pravnih veza, a slično se dogodilo i u Italiji s
odlukom o oslobađanju kurdskoga gerilskog vođe Abdulaha Ocalana,
iako se u Italiji s time složila i Vlada.
Ocalan nas dovodi i do drugoga slučaja, a riječ je o ustupanju
baskijskoga parlamenta na korištenje. Iako se u tom činu mogu
pronaći brojne poruke, koje više imaju veze s odnosima baskijskih
nacionalista prema španjolskoj Vladi i o onima koji postoje između
PNV-a (Partido Nacionalista Vasco - Baskijska nacionalistička
stranka) i PP-a (Partido Popular - Narodna stranka), činjenica je
da odluka u tom području ima utjecaja na španjolsku vanjsku
politiku u odnosu prema Turskoj, bez dodatnog ulaženja u
procjenjivanje tih odnosa. A dobar je pokazatelj i za novu
situaciju, onu koju su više kritizirali ministri unutarnjih
poslova i gospodarstva nego sam ministar vanjskih poslova. Posve je
jasno da nije riješeno pitanje upletanja autonomnih zajednica u
vanjsku politiku države. To je neriješeni problem koji se, čini se,
unatoč svojoj važnosti, izbjegava u novom Zakonu o odnosu prema
inozemstvu koji bi trebao potvrditi uvijek izbjegavano (unatoč
brojnim svađama između ministarstava) načelo "jedinstvenoga
djelovanja u inozemstvu".
Kad je riječ o Gibraltaru, ne samo ponižavajuće uhićenje posade
broda 'Pirana', nego i sukob dvadesetorice ribara koji ribare u tim
vodama, same je ribare naveo na sklapanje sporazuma izravno s
guvernerom Gibraltara koji ih je iskoristio za kršenje glavnog
načela španjolske politike prema slučaju Gibraltara, a to je
izbjegavanje kontakata s lokalnim gibraltarskim vlastima. A kad je
o tome riječ, pogledajmo na koji način ribarski interesi mogu
utjecati na našu politiku prema Maroku!
Općenito, u cijeloj smo Europi svjedoci gubitka utjecaja
ministarstava vanjskih poslova na određivanje i vođenje vanjske
politike, bez obzira ide li to u prilog novim čimbenicima -
nevladinim udrugama ili medijima, uz pomoć famoznog 'CNN-učinka',
međunarodnim organizacijama poput NATO-a ili Europske unije,
regija ili premijera i ministara gospodarstva koji dobivaju sve
veću ulogu u zajedničkom životu gospodarske i monetarne unije. Tim
kretanjima ide u prilog i globalizacija koja je upravo izbrisala
mnoge tradicionalne razlike između unutarnje i vanjske politike.
Zapaziti sve to, jednostavno znači da treba upozoriti na činjenicu
da bi to mogao biti važan problem, čak i ako se rodi nekakva
zajednička europska vanjska politika. Zbogom, diplomati? Jasno da
ne. Osobito sada, kad su više nego ikada prije nazočni izvan
djelokruga svoga ministarstva. Ali sada dobivaju konkurenciju",
piše Andres Ortega.