FR-O-I-korupcija-Kriminal-Makrogospodarstvo-Tržište/cijene-Organizacije/savezi FR-LIBERATION 15.2.OCDE I KORUPCIJA FRANCUSKALIBERATION15. II. 1999.'Nikada tako srdita i nestrpljiva javnost'Pierre Haski razgovarao je s Peterom Eigenom,
predsjednikom nevladine udruge Transparency International sa sjedištem u Njemačkoj, koja se djelatno bori protiv gospodarske korupcije, a potaknula je donošenje konvencije OCDE-a (Organizacija za gospodarsku suradnju i razvitak) o zabrani podmićivanja koja danas stupa na snagu u jedanaest od dvadeset i devet zemalja OCDE-a, kojima će se pridružiti i Francuska: " - Kakvo je značenje OCDE-ova ugovora?= On je tek dio rješenja jer se odnosi samo na davatelja mita: od danas će podmićivanje u inozemstvu biti zločin za svako poduzeće u državama potpisnicama. To neće riješiti sve, ali će prekinuti s običajem prema kojemu je bilo normalno dati mito da bi se dobio ugovor. Bilo je čak zemalja kao što su Indonezija, Nigerija i Kina gdje je to bilo toliko uobičajeno da je za stranu tvrtku bilo glupo ne podmićivati. Ubuduće ćemo se boriti protiv takvog koncepta: postoji gotovo opći konsenzus oko mišljenja da je korupcija postala prava rak-rana društva i da ju treba uništiti, čak i izvan državnih
FRANCUSKA
LIBERATION
15. II. 1999.
'Nikada tako srdita i nestrpljiva javnost'
Pierre Haski razgovarao je s Peterom Eigenom, predsjednikom
nevladine udruge Transparency International sa sjedištem u
Njemačkoj, koja se djelatno bori protiv gospodarske korupcije, a
potaknula je donošenje konvencije OCDE-a (Organizacija za
gospodarsku suradnju i razvitak) o zabrani podmićivanja koja danas
stupa na snagu u jedanaest od dvadeset i devet zemalja OCDE-a,
kojima će se pridružiti i Francuska:
" - Kakvo je značenje OCDE-ova ugovora?
= On je tek dio rješenja jer se odnosi samo na davatelja mita: od
danas će podmićivanje u inozemstvu biti zločin za svako poduzeće u
državama potpisnicama. To neće riješiti sve, ali će prekinuti s
običajem prema kojemu je bilo normalno dati mito da bi se dobio
ugovor. Bilo je čak zemalja kao što su Indonezija, Nigerija i Kina
gdje je to bilo toliko uobičajeno da je za stranu tvrtku bilo glupo
ne podmićivati. Ubuduće ćemo se boriti protiv takvog koncepta:
postoji gotovo opći konsenzus oko mišljenja da je korupcija postala
prava rak-rana društva i da ju treba uništiti, čak i izvan državnih
granica. Mislimo da će ovaj ugovor imati velik utjecaj: oduzet će
argument onim poduzećima koja su davala mito tvrdeći da to čine zato
što to čine i njihovi takmaci. Od sada će to biti zločin i za njihove
suparnike. Ugovor također prisiljava države da ispitaju svoje
porezne zakone. U Francuskoj prijedlog zakona predviđa dokidanje
mogućnosti da se mito odbije od poreza, što je do sada bilo
zakonito. Moram reći da sam bio razočaran što Francuska odugovlači
s potvrđivanjem ugovora, iako su mi rekli da je riječ samo o
vremenskom rasporedu u parlamentu. Sramota je što Francuska nije u
prvim redovima.
- Sumnjičavci će reći da je to lijep tekst, ali da njegova provedba
neće biti laka... Tko će nadzirati njegovu provedbu?
= Zapravo, s korupcijom se ne može boriti samo putem zakona.
Trenutno s OCDE-om pripremamo nastavak projekta koji će biti
načinjen po ugledu na financijsku skupinu u sklopu G7 za nadzor nad
pranjem novca od prodaje droge. Ugovor će se morati proširiti na
nekoliko zemalja izvan OCDE-a. Tako je Južnoafrička Republika
nedavno izjavila da će ga potpisati. (...)
- No u ovo doba velikog suparništva, mislite li doista da se države
žele boriti s korupcijom ili to čine samo na riječima?
= Vjerujem da je došlo do osvješćivanja. U Njemačkoj je bilo
normalno da poduzeća za javne radove podmite gradonačelnika ako
žele dobiti ugovor. Kad su političari govorili o borbi s
korupcijom, to je bilo jako licemjerno. Isto se događalo u
Francuskoj s financiranjem stranaka itd. Sve se to dugo podnosilo,
ali imam osjećaj da javnost i čelnici koji su bolje obaviješteni o
korupciji, nisu nikada bilo tako srditi i nestrpljivi. Iako neki
upozoravaju na korupciju samo da bi prevarili, oni će biti žrtve
vlastita govora jer pridonose njezinu neprihvaćanju!
- Za podmićivanje je potrebno dvoje: kako se odnositi prema onome
koji prima mito?
= U mnogim zemljama u razvoju i u tranziciji, postoji jaka svijest o
šteti koju nanosi korupcija. Neki afrički čelnici danas misle da je
korupcija jedan od čimbenika gospodarskog zaostajanja njihova
kontinenta. Treba im omogućiti da djeluju. Razradili smo način
provjere sustava kako bismo otkrili njegove slabosti. Je li riječ o
slabostima u pravosuđu, glasilima, javnim natječajima? Održavamo
sjednice s vladama, uglavnom u južnim i istočnim zemljama preko 70
naših ogranaka u pojedinim državama.
- Primjerice?
= U Argentini smo poslali naše članove pred zgradu općine da pitaju
sve osobe koje su iz nje izlazile, je li tko pokušao tražiti od njih
mito. Rezultati su bili anonimni i priopćili smo ih gradonačelniku:
'Od 120 osoba koje su danas posjetile vaše urede, 115 ih je moralo
dati mito, što mislite učiniti?'... Ako nas gradonačelnik ne bude
htio poslušati i bude se ponio prema nama kao prema Don Quijoteu,
obratit ćemo se tisku... U Ugandi, skupine uličnih glumaca posjetit
će sela i protumačiti ljudima da postoji način za borbu protiv
korupcije i da ju ne moraju prihvatiti kao neizbježnost. Dobili smo
poziv od predsjednika šesterih afričkih država i gradonačelnika
velikih istočnoeuropskih gradova da uvedemo kod njih ono što mi
zovemo 'ugovor o poštenju', prema kojemu se svi koji se jave na
javni natječaj obvezuju da neće davati mito, a ako ih se u tome
uhvati, izlažu se velikoj opasnosti.
- Sve veću prijetnju predstavlja kriminaliziranje zemalja poput
Albanije i, donekle, Rusije. Kako se boriti s time?
= To je stvarnost u mnogim zemljama. Pogledajte Nigeriju gdje je
danas jako teško naći poštenog dužnosnika. Moramo organizirati
saveze između civilnog društva, privatnog sektora i država. Često
su ove zadnje najveći problem... No bez države nema rješenja. Isto
je i s privatnim sektorom: on je zainteresiran za neiskvareno
društvo, ali je spreman sudjelovati u pokvarenom sustavu u interesu
svojih dioničara. Dakle, sve nade polažemo u civilno društvo.
Poteškoća je što u mnogim zemljama ne postoji organizirano
građansko društvo, kao u Kini, gdje gotovo uopće nismo nazočni, ili
u Indoneziji gdje tek počinjemo djelovati. U Rusiji i Ukrajini
također smo jako slabi, jer moramo naći pojedince koji su spremni
otvoreno govoriti o ovim problemima i vjerodostojne i pouzdane
skupine koje su neovisne o političkim strankama.
- Odakle vam stiže novac?
= Trećina dolazi iz privatnog sektora, trećina od privatnih
zaklada, a trećina od agencija za razvitak poput francuske koja je
financirala djelovanje u Beninu, ali i u Skandinaviji, Švicarskoj,
Velikoj Britaniji, SAD-u i Kanadi."