FR-YU-brigadir-Oružani sukobi-Diplomacija-Obrana-Organizacije/savezi FRANCUSKA-LIBERATION OD 15.2.99. KOSOVO FRANCUSKALIBERATION15. II. 1999.Kosovo: neuspjeh u sprječavanju sukoba"Otvarajući mirovnu konferenciju o Kosovu, Predsjednik
Republike rekao je odlučno: 'Francuska, kao i njezini partneri neće dopustiti da se nastavi sukob koji izvrgava ruglu temeljna načela ljudskog dostojanstva; mi želimo mir na našem kontinentu.' Treba poželjeti da njegova poruka dopre svima do ušiju.Uostalom, već je bilo vrijeme da SAD, Rusija i Europa uzmu stvar u svoje ruke kada je riječ o Kosovu. Nisu li oni, koliko i Milošević i OVK, odgovorni za dramu koja srbijansku pokrajinu zavija u crno? Bi li 'građanski rat' na Kosovu izbio da su države, čija je glavna briga nakon rata u Bosni trebala biti da se požar koji je s velikom mukom zaustavljen, ne proširi dalje, primijenile u ovom dijelu srednje Europe pravu politiku 'sprječavanja sukoba'. Neuspjeh sprječavanja je dakle očit. Možda je korisno podsjetiti na neke razloge.G. 1989. Beograd je nametnuo izravni nadzor nad sudbenom, socijalnom i financijskom politikom na Kosovu. 1990. kosovski je parlament raspušten, a zakoni u svezi sa školstvom, zapošljavanjem
FRANCUSKA
LIBERATION
15. II. 1999.
Kosovo: neuspjeh u sprječavanju sukoba
"Otvarajući mirovnu konferenciju o Kosovu, Predsjednik Republike
rekao je odlučno: 'Francuska, kao i njezini partneri neće dopustiti
da se nastavi sukob koji izvrgava ruglu temeljna načela ljudskog
dostojanstva; mi želimo mir na našem kontinentu.' Treba poželjeti
da njegova poruka dopre svima do ušiju.
Uostalom, već je bilo vrijeme da SAD, Rusija i Europa uzmu stvar u
svoje ruke kada je riječ o Kosovu. Nisu li oni, koliko i Milošević i
OVK, odgovorni za dramu koja srbijansku pokrajinu zavija u crno? Bi
li 'građanski rat' na Kosovu izbio da su države, čija je glavna
briga nakon rata u Bosni trebala biti da se požar koji je s velikom
mukom zaustavljen, ne proširi dalje, primijenile u ovom dijelu
srednje Europe pravu politiku 'sprječavanja sukoba'. Neuspjeh
sprječavanja je dakle očit. Možda je korisno podsjetiti na neke
razloge.
G. 1989. Beograd je nametnuo izravni nadzor nad sudbenom,
socijalnom i financijskom politikom na Kosovu. 1990. kosovski je
parlament raspušten, a zakoni u svezi sa školstvom, zapošljavanjem
i zdravstvom oduzeli su Albancima njihova prava. Svakako, zapadne
su vlade upozoravale na pogubnost takve politike, ali ništa nije
učinjeno da bi se Miloševića prisililo da se vrati na 'status quo
ante'.
U rujnu 1992. na Kosovo su poslana OESS-ova izaslanstva kako bi
promicala dijalog, prikupila podatke o povredi ljudskih prava i
pridonijela stvaranju pravnih temelja za zaštitu prava manjina. No
njihov mandat nije obnovljen nakon lipnja 1993., pa su se OESS-ovi
izaslanici morali povući, a jugoslavenske su vlasti njihovo
ponovno djelovanje na terenu uvjetovale povratkom SRJ-a u OESS. Sve
su zemlje popustile zahtjevima Beograda.
Povlačenje izaslanstava pratilo je povećanje napetosti in situ:
sve češće povrede ljudskih i prava manjina, veća opasnost od
destabliziranja ovog područja. U Beču je ad hoc osnovana skupina za
prikupljanje podataka o Kosovu preko diplomatskih predstavnika na
licu mjesta.
No izravna veza s Kosovom bila je prekinuta i ništa nije učinjeno da
se ta veza obnovi.
Nakon 1993. nijedna međunarodna ustanova nije očitovala svoje
protivljenje neovisnosti Kosova. Nije donesena nikakva odluka
kojom bi se pristašama neovisnosti dalo do znanja da ne trebaju
očekivati vanjsku pomoć i da nema ni govora o mijenjanju
srbijanskih granica.
Nazočnost OESS-ovih promatrača na Kosovu koji nemaju mogućnost
djelovanja, i dolazak naoružanih postrojba s čudnim nazivom 'snage
za izvlačenje' u Makedoniju, pokazuju koliko smo slabi u
sprječavanju sukoba i očuvanju mira. Budućnost, čak i ako
konferencija uspije, ne čini se sjajnom. Nije li Milošević izjavio
da je nazočnost mirovnih snaga koje će jamčiti političko rješenje
krize, nepoželjna?
Što poduzeti u slučaju neuspjeha? Zračni napadi na 'isključivo
vojne ciljeve' poštedjet će OVK (koji je po definiciji izvan
domašaja) i još više ujediniti srpski narod oko Miloševića, kao što
su zračni napadi u Iraku učvrstili vlast Sadama Huseina nad
Iračanima.
Podsjećanje na ovih nekoliko činjenica trebalo bi nas potaknuti da
poboljšamo našu politiku sprječavanja sukoba, napose dopuštajući
OESS-u da provodi ovlasti koje ima na tome polju, ali koje mu SAD ne
želi priznati kako bi - preko NATO-a - zadržao nadzor nad sigurnosti
u Europi. Čini se da naši prijatelji yankeeji za sada nisu spremni
preuzeti prevelik rizik, kao što pokazuje i njihova želja da u
možebitnim mirovnim snagama sudjeluju samo s logistikom i
potporom.
Da bi ugled OESS-a porastao, unutar njega bi se moralo organizirati
pravo 'vijeće sigurnosti' koje bi moglo donositi odluke kojima će
se spriječiti pogoršanje sukoba i ugasiti požari dok je još
vrijeme. Vanjska i politika zajedničke sigurnosti dale bi
Europljanima osobitu važnost u toj ustanovi iz koje ne bi smjeli
biti isključeni Rusi i Amerikanci. Nastaviti neusklađeno djelovati
i ne znati zapravo tko i kada treba donositi odluke, može samo
pridonijeti održanju sadašnjih prilika: kasnom upletanju kada je
krv već prolivena i počinjeni zločini", piše brigadir Christian
Meric, bivši vojni savjetnik na konferencijama za razoružanje u
Stockholmu i Beču.