RU-US-oružje-Obrana-Špijunaža-Organizacije/savezi-Vojna industrija RU-NGAZETA 11.2.CIA I RUSIJA RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA11. II. 1999.Novi napad na MoskvuDmitrij Gornostaev piše o napadima CIA-e na Rusiju zbog navodnog širenja oružja
za masovno uništavanje: "SAD vjerojatno provodi ciljanu politiku ozloglašivanja Rusije, Kine i Sjeverne Koreje, nazivajući ih glavnim izvorima širenja nuklearnog i drugog oružja i tehnologija. Istina, primjećuje da su izvori toga širenja organizacije koje, možda, nisu pod izravnom upravom države. No nameće se pitanje koliko ruska vlada može nadzirati nuklearnu opremu i tehnologije. Ističe se da je Rusija, kao i Kina, poduzela niz mjera, a napose je pojačala nadzor nad izvozom vojnih tehnologija, no, drže stručnjaci, te bi obveze uskoro mogle biti nedovoljne. 'Postoje znaci da ruske organizacije nastavljaju djelovati suprotno od ovih mjera (obveza nadzora nad izvozom, D. G.). CIA tvrdi da su ruske tvrtke u prvoj polovici prošle godine izvezle 'veliku količinu robe u svezi s balističkim raketama i tehnički know-how'. Napose, kaže se u izvješću, Iran se oslanja na rusku pomoć u izradi balističke rakete srednjeg dometa 'Šahab 3'. Uz to se ističe da je Rusija bila 'glavni izvoznik za navedene
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
11. II. 1999.
Novi napad na Moskvu
Dmitrij Gornostaev piše o napadima CIA-e na Rusiju zbog navodnog
širenja oružja za masovno uništavanje: "SAD vjerojatno provodi
ciljanu politiku ozloglašivanja Rusije, Kine i Sjeverne Koreje,
nazivajući ih glavnim izvorima širenja nuklearnog i drugog oružja i
tehnologija. Istina, primjećuje da su izvori toga širenja
organizacije koje, možda, nisu pod izravnom upravom države. No
nameće se pitanje koliko ruska vlada može nadzirati nuklearnu
opremu i tehnologije. Ističe se da je Rusija, kao i Kina, poduzela
niz mjera, a napose je pojačala nadzor nad izvozom vojnih
tehnologija, no, drže stručnjaci, te bi obveze uskoro mogle biti
nedovoljne. 'Postoje znaci da ruske organizacije nastavljaju
djelovati suprotno od ovih mjera (obveza nadzora nad izvozom, D.
G.). CIA tvrdi da su ruske tvrtke u prvoj polovici prošle godine
izvezle 'veliku količinu robe u svezi s balističkim raketama i
tehnički know-how'. Napose, kaže se u izvješću, Iran se oslanja na
rusku pomoć u izradi balističke rakete srednjeg dometa 'Šahab 3'.
Uz to se ističe da je Rusija bila 'glavni izvoznik za navedene
nuklearne programe u Iran, i u manjoj mjeri u Indiju'.
Razlozi su na prvi pogled dovoljni da bi se, prvo, opravdale
sankcije koje su uvedene protiv ruskih organizacija i, drugo, da bi
se donijele nove mjere u istom pravcu. Republikanci koji nadziru
Kongres glasoviti su svojim radikalizmom u nastojanju da onemoguće
svaki 'ruski pokušaj koji može ugroziti američke interese', stoga
svaka mogućnost da uprave prigovor Moskvi izaziva veliko
oduševljenje na Capitol Hillu. Posebice kada je riječ o nuklearnoj
sigurnosti.
No s druge strane, dokazi nisu dovoljni za ozbiljne i utemeljene
optužbe Moskve. Prvo, kao i obično, CIA ne daje nikakve konkretne
dokaze o suradnji između Moskve i Teherana na vojnom području. To
zapravo znači javno priznati da se obavještajno djeluje protiv
Rusije. Drugo, tvrdnji o zajedničkim raketnim programima dodaje se
suradnja na području nuklearne energije za civilne svrhe koju nitko
ne skriva. Ipak, ta se suradnja ostvaruje uz strogo poštovanje
međunarodnih propisa, što je više puta službeno potvrđivala
Međunarodna agencija za atomsku energiju (MAGATE) i nitko ju nije
osporavao. No Amerikanci nam stalno predbacuju izgradnju
nuklearnih električnih centrala u iranskom Busheru i indijskom
Kudankulamu. Razlozi tomu očito su trgovinske naravi. SAD je odavno
shvatio štetnost protuiranskih sankcija, ali je gospodarska korist
i dalje talac političkih dogma. U takvim okolnostima, izočnost s
iranskog tržišta Washington može naknaditi samo protiveći se
prodiranju drugih igrača, ovaj put ruskih.
Kada je riječ o samom problemu širenja, Moskva je prva istaknula tu
opasnost 1993. Služba za vanjsko obavješćivanje podnijela je
otvoreno izvješće na tu temu, ali Washington nije svratio pozornost
na opasnosti. To je sasvim razumljivo. Bijela kuća želi
monopolizirati pravo na posjedovanje oružja za masovno
uništavanje, kao i pravo nadzora nad njegovim širenjem i pravo na
određivanje kazna. Za sada u obliku sankcija prema ruskim
institutima. Što će biti dalje, može se samo nagađati. No možemo
podsjetiti na jedno predviđanje o kojemu govore ruski i američki
politolozi. Riječ je o tome da demokratske države Zapada preuzmu
nadzor na ruskim nuklearnim oružjem ako ono bude prijetnja miru. O
tome će, zacijelo, odlučivati bez nas."